Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koira-avusteisuus oppilaan hyvinvoinnin ja sosioemotionaalisten taitojen tukena koulussa

Räisänen, Helmi (2024-06-19)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202406194725.pdf (527.6Kt)
nbnfioulu-202406194725_mods.xml (10.82Kt)
nbnfioulu-202406194725_pdfa_report.xml (233.4Kt)
Lataukset: 


Räisänen, Helmi
H. Räisänen
19.06.2024
© 2024, Helmi Räisänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194725
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tarkastelee koira-avusteisen työskentelyn vaikutuksia oppilaiden hyvinvointiin sekä sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen koulussa. Koiran läsnäolo voi tarjota esimerkiksi lohtua, iloa sekä turvallisuuden tunnetta, jotka rentouttavat ja auttavat keskittymään koulutehtäviin. Näillä vaikutuksilla voi olla mahdollisuus parantaa myös oppilaiden oppimistuloksia sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Teoreettisena taustana tutkielmassani toimii hyvinvoinnin käsite, joka kattaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin. Hyvinvoinnin merkitys koulumaailman kannalta on suuri, sillä se luo perustan myös oppimiselle ja lapsen kehitykselle. Hyvinvoivat oppilaat todennäköisemmin menestyvät koulussa, mutta myös omaavat hyvät sosiaaliset ja emotionaaliset taidot. Muun muassa kouluterveyskyselyjen mukaan lasten ja nuorten hyvinvoinnissa on parantamisen varaa, ja ahdistus, kiusaaminen ja muut sosiaaliset haasteet ovat yleisiä. Niillä on negatiivinen vaikutus oppilaiden koulumenestykseen sekä elämänlaatuun.

Tämä kirjallisuuskatsaus osoittaa, että koiran läsnäolo esimerkiksi luokkaympäristössä voi vähentää oppilaiden stressiä ja ahdistusta, sekä parantaa keskittymiskykyä ja lisätä motivaatiota koulua kohtaan. Tällaisilla vaikutuksilla on tärkeä asema, kun huomioidaan nyky-yhteiskunnan ja koulumaailman vaatimukset sekä kiireen tuntu, jotka voivat lisätä lasten ja nuorten stressiä ja ahdistusta. Lisäksi koirasta on apua myönteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen edistämisessä sekä oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen kehittämisessä.

Koiran läsnäolon tuoma rauhoittava sekä piristävä vaikutus on tärkeässä asemassa oppilaan hyvinvoinnin tukemisen kannalta. Koira-avusteisella työskentelyllä on merkittävä potentiaali parantaa oppilaiden hyvinvointia ja sosioemotionaalisia taitoja. Koirat voivat olla arvokkaita työkavereita tuoden koulumaailmaan lämpöä, iloa sekä tukea oppilaiden arkeen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen