Alle 3-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Puskala, Piritta (2024-06-18)
Puskala, Piritta
P. Puskala
18.06.2024
© 2024 Piritta Puskala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406184703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406184703
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin sosioemotionaalisten taitojen tukemisen merkitystä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on siis selvittää, millaisin keinoin varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tukea lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja lisäksi pohtia, millä tavoin näiden taitojen kehityksen tukeminen vaikuttaa lapsen hyvinvointiin. Sosioemotionaalisilla taidoilla tarkoitetaan taitoja, joita yksilö käyttää ollessaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Sosioemotionaaliset taidot vaikuttavat yksilön kykyyn säädellä, käsitellä ja ilmaista tunteita. Tämän myötä sosiaaliset taidot ilmenevät kaikessa toiminnassamme tunteiden ollessa alati läsnä.
Rajasin aiheeni sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseen erityisesti siihen liittyen, miten tunneyhteyden luominen lapseen tukee sosioemotionaalista kehitystä. Tutkielmani tarjoaa lukijalle mahdollisuuden syventyä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä varhaiskasvatuksessa käytettäviin konkreettisiin keinoihin, joilla tukea erityisesti pienten lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitystä. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen saavuttaisi tunnetason yhteyden lapseen sosioemotionaalista kehitystä tukeakseen, vaatii se häneltä laajaa tietoisuutta omista tunnetaidoista ja niiden toiminnasta. Sensitiivisen otteen lisäksi sosioemotionaalisen kehityksen tuen rinnalle tarvitaan vertaissuhteita, joissa taitoja harjoitellaan leikin ja pienryhmätoiminnan kautta konkreettisia materiaaleja kuten tunnekuvia hyödyntäen. Toiminnan sanoitus auttaa lasta tunteiden käsittelyssä, mikä parantaa lapsen ja kasvattajan välisen vuorovaikutuksen laatua. Huolimatta varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaavista valtakunnallisista säännöksistä, viimekäden vastuu lapsen sosioemo-tionaalisen kehityksen toteuttamisesta jää varhaiskasvatuksen ammattilaiselle. Laatua hetkellisesti tai kokoaikaisesti heikentäviä tekijöitä voivat olla kiireen tuntu, melu, henkinen kuormitus, joista voi seurata merkityksettömyyden tunne, mikä puolestaan voi etäännyttää omista arvoista entisestään. Sosioemotionaalisen kehityksen varmistamiseksi on tästä syystä olennaisen tärkeää huolehtia varhaiskasvatuksen ammattilaisten riittävästä työhyvinvoinnin resurssoinnista.
Rajasin aiheeni sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseen erityisesti siihen liittyen, miten tunneyhteyden luominen lapseen tukee sosioemotionaalista kehitystä. Tutkielmani tarjoaa lukijalle mahdollisuuden syventyä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä varhaiskasvatuksessa käytettäviin konkreettisiin keinoihin, joilla tukea erityisesti pienten lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitystä. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen saavuttaisi tunnetason yhteyden lapseen sosioemotionaalista kehitystä tukeakseen, vaatii se häneltä laajaa tietoisuutta omista tunnetaidoista ja niiden toiminnasta. Sensitiivisen otteen lisäksi sosioemotionaalisen kehityksen tuen rinnalle tarvitaan vertaissuhteita, joissa taitoja harjoitellaan leikin ja pienryhmätoiminnan kautta konkreettisia materiaaleja kuten tunnekuvia hyödyntäen. Toiminnan sanoitus auttaa lasta tunteiden käsittelyssä, mikä parantaa lapsen ja kasvattajan välisen vuorovaikutuksen laatua. Huolimatta varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaavista valtakunnallisista säännöksistä, viimekäden vastuu lapsen sosioemo-tionaalisen kehityksen toteuttamisesta jää varhaiskasvatuksen ammattilaiselle. Laatua hetkellisesti tai kokoaikaisesti heikentäviä tekijöitä voivat olla kiireen tuntu, melu, henkinen kuormitus, joista voi seurata merkityksettömyyden tunne, mikä puolestaan voi etäännyttää omista arvoista entisestään. Sosioemotionaalisen kehityksen varmistamiseksi on tästä syystä olennaisen tärkeää huolehtia varhaiskasvatuksen ammattilaisten riittävästä työhyvinvoinnin resurssoinnista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]