Logistics and sustainability at Outokumpu BA Europe : a pathway to a greener supply chain
Paaso, Kaisa (2024-06-18)
Paaso, Kaisa
K. Paaso
18.06.2024
© 2024 Kaisa Paaso. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406184692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406184692
Tiivistelmä
The aim of this thesis was to calculate and collect the greenhouse gas emissions sourced in the logistics operations of Outokumpu in Business Line Stainless Europe, and to assess technologies to reduce these emissions. The logistics operations considered in this thesis included sea, inland waterways, rail, road and intermodal (combination of multiple modes) transportation. The emission information was either collected from operators or calculated based on the principles set by legislation, commonly utilized calculation frameworks formed by unions or a science-based emission calculator. In the greenhouse gas emission calculations, the whole value chain from the exploitation and production of the fuel to its utilization, “well-to-wheel/wake” (WTW).
Considering the results of calculations, it can be stated that the truck deliveries cause the highest absolute greenhouse gas emissions and have the highest relative emission intensity per transported ton. The second largest absolute emission source is the liner vessel operations with significantly lower emission intensity. The transport modes of which emission intensities are the second and third highest are container vessel and spot vessel operations, respectively. The site with the highest total absolute emissions is Tornio due to the highest mass delivered and the longest distances.
When comparing low emission technologies, I can be concluded that the technologies provide different emission reduction potentials for different modes of transportation. In addition to this, changing from a transport mode to another provides great emission reduction potential. Tämän diplomityön tarkoitus on laskea ja kerätä tiedot logistiikan toiminnoista aiheutuvista kasvihuonekaasupäästöistä Outokumpu Business Line Stainless Europen toimintojen osalta sekä tutkia erilaisia teknologioita, joilla näitä päästöjä voitaisiin vähentää. Päästötiedot joko kerättiin logistiikan toimijoilta suoraan tai laskettiin käyttäen lainsäädäntöön pohjautuvia periaatteita, yleisesti käytössä olevia laskentamenetelmiä, jotka pohjaavat logistiikan toimijoilta kerättyyn raakadataan, tai tieteeseen perustuvaa päästölaskuria. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut laskea summa kaikista polttoaineen käyttöön liittyvistä päästöistä kattaen raaka-aineen hankinnan, polttoaineen tuotannon ja kuljetuksen sekä käytön. Tässä työssä käsitellyt kuljetusmuodot ovat laiva -, juna- ja rekkaliikenne sekä niiden yhdistelmät.
Tutkimustuloksia tarkasteltaessa voidaan huomata, että rekkakuljetukset aiheuttavat suurimman osan päästöistä, ja niillä on korkea päästöintensiteetti. Linjalaivat ovat toiseksi suurin päästölähde, mutta niiden päästöintensiteetti kuljetettua tonnia kohti on huomattavasti alhaisempi. Toimipaikkakohtaisesti vertailtaessa eniten päästöjä aiheutuu Tornion logistiikasta johtuen suurista kuljetus volyymeistä ja pitkistä kuljetusmatkoista.
Kun vertaillaan eri matalapäästöisiä teknologioita, voidaan huomata, että eri teknologiat tarjoavat erilaisia päästöjen vähennyspotentiaaleja eri kuljetusmuotojen osalta. Tämän lisäksi myös kuljetusmuodosta toiseen vaihtaminen tarjoaa potentiaalia suuriin päästövähennyksiin.
Considering the results of calculations, it can be stated that the truck deliveries cause the highest absolute greenhouse gas emissions and have the highest relative emission intensity per transported ton. The second largest absolute emission source is the liner vessel operations with significantly lower emission intensity. The transport modes of which emission intensities are the second and third highest are container vessel and spot vessel operations, respectively. The site with the highest total absolute emissions is Tornio due to the highest mass delivered and the longest distances.
When comparing low emission technologies, I can be concluded that the technologies provide different emission reduction potentials for different modes of transportation. In addition to this, changing from a transport mode to another provides great emission reduction potential.
Tutkimustuloksia tarkasteltaessa voidaan huomata, että rekkakuljetukset aiheuttavat suurimman osan päästöistä, ja niillä on korkea päästöintensiteetti. Linjalaivat ovat toiseksi suurin päästölähde, mutta niiden päästöintensiteetti kuljetettua tonnia kohti on huomattavasti alhaisempi. Toimipaikkakohtaisesti vertailtaessa eniten päästöjä aiheutuu Tornion logistiikasta johtuen suurista kuljetus volyymeistä ja pitkistä kuljetusmatkoista.
Kun vertaillaan eri matalapäästöisiä teknologioita, voidaan huomata, että eri teknologiat tarjoavat erilaisia päästöjen vähennyspotentiaaleja eri kuljetusmuotojen osalta. Tämän lisäksi myös kuljetusmuodosta toiseen vaihtaminen tarjoaa potentiaalia suuriin päästövähennyksiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37798]