Kielenkehityksen ja sosioemotionaalisen kompetenssin vaikutus varhaiskasvatusikäisiin lapsiin
Simula, Elina; Pöllänen, Pinja (2024-06-17)
Simula, Elina
Pöllänen, Pinja
E. Simula; P. Pöllänen
17.06.2024
© 2024, Elina Simula, Pinja Pöllänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406174637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406174637
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielmamme aihe on sosioemotionaalisen kompetenssin ja kielenkehityksen haasteiden yhteys. Tutkielmamme tavoitteena on selvittää, millainen yhteys kielenkehityksen haasteilla ja sosioemotionaalisella kompetenssilla on. Tutkielmassa etsimme tuloksia siitä, miten mahdollinen yhteys vaikuttaa varhaiskasvatusikäisiin lapsiin. Sosioemotionaalisesta kompetenssista olemme tarkastelleet tutkielmassa tarkemmin vuorovaikutustaitoja, itsesäätelyä, itsetuntoa sekä osallisuutta, jotka ovat isossa roolissa varhaiskasvatuksen arjessa.
Tutkielma on toteutettu parityönä, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa olemme hyödyntäneet aineistona aikaisempia tutkimuksia sekä oppikirjoja aiheesta. Olemme käyttäneet aineisto-na suomalaisten aineistojen lisäksi myös kansainvälisiä aineistoja. Tarkastelemme tutkimuksen toteutus luvussa tutkimusprosessiamme, kirjallisuuskatsausta sekä pohdimme yhteistutkijuutta ja sen tuomia mahdollisuuksia ja haasteita.
Tärkeimpinä tuloksina havaitsimme sen, että sosioemotionaalinen kompetenssi ja kielenkehityk-sen haasteet ovat vastavuoroisessa yhteydessä toistensa kanssa ja tämä yhteys toimii niin negatiivisesti kuin positiivisestikin. Vertaissuhteet ovat näkyvissä jokaisessa sosioemotionaalisen kompetenssin osa-alueessa tulososiossa. Tutkielman mukaan niillä on merkittävä rooli puhuttaessa lapsen kielenkehityksestä ja sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Huomioitavaa on myös se, miten kielenkehityksen haasteiden vakavuus ja niiden osa-alue voi vaikuttaa siihen, millaisia haasteita ne sosioemotionaalisessa kompetenssissa aiheuttavat. Kuitenkin tuloksissa nousee esille myös se, miten suuri rooli varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on lapsen kielenkehityksen ja sosioemotionaalisen kompetenssin tukemisessa.
Tutkielma on toteutettu parityönä, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa olemme hyödyntäneet aineistona aikaisempia tutkimuksia sekä oppikirjoja aiheesta. Olemme käyttäneet aineisto-na suomalaisten aineistojen lisäksi myös kansainvälisiä aineistoja. Tarkastelemme tutkimuksen toteutus luvussa tutkimusprosessiamme, kirjallisuuskatsausta sekä pohdimme yhteistutkijuutta ja sen tuomia mahdollisuuksia ja haasteita.
Tärkeimpinä tuloksina havaitsimme sen, että sosioemotionaalinen kompetenssi ja kielenkehityk-sen haasteet ovat vastavuoroisessa yhteydessä toistensa kanssa ja tämä yhteys toimii niin negatiivisesti kuin positiivisestikin. Vertaissuhteet ovat näkyvissä jokaisessa sosioemotionaalisen kompetenssin osa-alueessa tulososiossa. Tutkielman mukaan niillä on merkittävä rooli puhuttaessa lapsen kielenkehityksestä ja sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Huomioitavaa on myös se, miten kielenkehityksen haasteiden vakavuus ja niiden osa-alue voi vaikuttaa siihen, millaisia haasteita ne sosioemotionaalisessa kompetenssissa aiheuttavat. Kuitenkin tuloksissa nousee esille myös se, miten suuri rooli varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on lapsen kielenkehityksen ja sosioemotionaalisen kompetenssin tukemisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]