Ulkoilu osana varhaiskasvatusikäisen lapsen motoristen, sosioemotionaalisten ja kognitiivisten taitojen kehitystä
Siljander, Vilma (2024-06-15)
Siljander, Vilma
V. Siljander
15.06.2024
© 2024 Vilma Siljander. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406154594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406154594
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan ulkoilua osana varhaiskasvatusikäisen lapsen motoristen, sosioemotionaalisten ja kognitiivisten taitojen kehitystä. Lasten liikkumattomuus on ajankohtainen huolenaihe, johon tulisi kiinnittää huomiota jo varhaislapsuudessa. Varhaiskasvatuksessa ulkoillaan päivittäin, ja ulkoilun aikana lapset ovat usein fyysisesti aktiivisia.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää ulkoilun mahdollisia vaikutuksia lapsen taitojen kehitykselle. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu pääosin vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista ja kirjoista. Aineistoa on etsitty erilaisista tietokannoista, lehdistä ja opinnäytetöiden lähdeluetteloista.
Tutkielmassa ulkoilu määritellään kaikeksi oleiluksi ja liikkumiseksi varhaiskasvatuksen ulkoiluympäristöissä. Ulkoiluympäristö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia taitojen kehitykselle. Varhaiskasvatusikäisen lapsen taitojen kehitystä tarkastellaan tutkielmassa kolmesta näkökulmasta: motoristen, sosioemotionaalisten ja kognitiivisten taitojen kehitys.
Tutkielmassa selvisi, että varhaiskasvatusikäisen lapsen motorisista taidoista ulkoillessa kehittyy ainakin tasapaino, koordinaatiokyky ja välineenkäsittelytaidot. Sosioemotionaalisista taidoista ulkoilu edistää sosiaalisia taitoja, leikkitaitoja ja yhteistyötaitoja. Kognitiivisten taitojen osalta ulkoilu kehittää esimerkiksi lapsen kielellisiä taitoja, tarkkaavaisuutta ja motivaatiota. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että ulkoilu kehittää varhaiskasvatusikäisen lapsen taitoja tutkituilla osa-alueilla. Ulkoilun hyötyjä tulisi tutkia lisää, koska aihe on yhteiskunnallisesti merkittävä.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää ulkoilun mahdollisia vaikutuksia lapsen taitojen kehitykselle. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu pääosin vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista ja kirjoista. Aineistoa on etsitty erilaisista tietokannoista, lehdistä ja opinnäytetöiden lähdeluetteloista.
Tutkielmassa ulkoilu määritellään kaikeksi oleiluksi ja liikkumiseksi varhaiskasvatuksen ulkoiluympäristöissä. Ulkoiluympäristö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia taitojen kehitykselle. Varhaiskasvatusikäisen lapsen taitojen kehitystä tarkastellaan tutkielmassa kolmesta näkökulmasta: motoristen, sosioemotionaalisten ja kognitiivisten taitojen kehitys.
Tutkielmassa selvisi, että varhaiskasvatusikäisen lapsen motorisista taidoista ulkoillessa kehittyy ainakin tasapaino, koordinaatiokyky ja välineenkäsittelytaidot. Sosioemotionaalisista taidoista ulkoilu edistää sosiaalisia taitoja, leikkitaitoja ja yhteistyötaitoja. Kognitiivisten taitojen osalta ulkoilu kehittää esimerkiksi lapsen kielellisiä taitoja, tarkkaavaisuutta ja motivaatiota. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että ulkoilu kehittää varhaiskasvatusikäisen lapsen taitoja tutkituilla osa-alueilla. Ulkoilun hyötyjä tulisi tutkia lisää, koska aihe on yhteiskunnallisesti merkittävä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37957]