Koulukiusaamisen ilmeneminen ja hallinta
Karjula, Iina; Korpela, Emmi (2024-06-14)
Karjula, Iina
Korpela, Emmi
I. Karjula; E. Korpela
14.06.2024
© 2024, Iina Karjula, Emmi Korpela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144544
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelemme kiusaamista ilmiönä sekä sen piirteitä ja hallintakeinoja. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kiusaamisen ilmenemismuotoja sekä pedagogisia keinoja onnistuneeseen kiusaamisen hallintaan.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto on kerätty sekä suomenkielisistä että kansainvälisistä lähteistä. Tutkimuksen aineistona on käytetty monipuolisesti eri lähteitä sekä olemme pyrkineet huomioimaan aineiston luotettavuuden ja eettisyyden.
Tarkastelemme kiusaamisen monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia eri näkökulmista. Kiusaamisen käsitettä syvennetään eri kirjallisuuden lähteiden avulla, jotka korostavat toistuvuutta, vallankäyttöä ja epätasaväkisyyttä. Kiusaamisen muodot ja sen vaikutukset kiusattuihin käydään läpi, ja tutkimus antaa myös kuvan kiusaamisen esiintyvyydestä Suomessa. Lisäksi tarkastelemme kiusaamisen aiheuttamia akuutteja reaktioita ja pitkäaikaisia traumoja sekä kiusaajien että kiusattujen käyttäytymistä. Tutkielma valottaa myös kiusaamisen jättämiä jälkiä ja haasteita sen tunnistamisessa ja torjunnassa.
Koulu on merkittävässä roolissa kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Koulun vastuulla on luoda turvallinen sekä kiusaamisvapaa ympäristö. Tätä varten tarvitaan ennaltaehkäiseviä sekä puuttuvia toimenpiteitä, joissa kiusaamisen vastaiset toimenpiteet ja –ohjelmat saavat merkittävän roolin. Kiusaamisen vastainen työ vaatii koko kouluyhteisön sitoutumista ja yhteistyötä sekä opettajien pedagogista osaamista.
Tutkielmamme perusteella voidaan todeta kiusaamisen olevan moniulotteinen ilmiö, joka voi ilmetä sanallisena, fyysisenä, epäsuorana tai digitaalisena kiusaamisena. Kiusaaminen voi johtaa vakaviin seurauksiin, kuten ahdistukseen, masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Kiusaamisen hallinnassa korostuu koulun rooli ja tarve kouluttaa opettajia tunnistamaan ja puuttumaan kiusaamistilanteisiin. Tutkimusten perusteella tehokkaiksi strategioiksi on huomattu esimerkiksi oikein käytetty KiVa Koulu –ohjelma ja ryhmädynamiikan muokkaaminen. On tärkeää, että koko kouluyhteisö, mukaan lukien opettajat, oppilaat ja vanhemmat, sitoutuvat yhdessä kiusaamisen ehkäisemiseen ja puuttumiseen.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto on kerätty sekä suomenkielisistä että kansainvälisistä lähteistä. Tutkimuksen aineistona on käytetty monipuolisesti eri lähteitä sekä olemme pyrkineet huomioimaan aineiston luotettavuuden ja eettisyyden.
Tarkastelemme kiusaamisen monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia eri näkökulmista. Kiusaamisen käsitettä syvennetään eri kirjallisuuden lähteiden avulla, jotka korostavat toistuvuutta, vallankäyttöä ja epätasaväkisyyttä. Kiusaamisen muodot ja sen vaikutukset kiusattuihin käydään läpi, ja tutkimus antaa myös kuvan kiusaamisen esiintyvyydestä Suomessa. Lisäksi tarkastelemme kiusaamisen aiheuttamia akuutteja reaktioita ja pitkäaikaisia traumoja sekä kiusaajien että kiusattujen käyttäytymistä. Tutkielma valottaa myös kiusaamisen jättämiä jälkiä ja haasteita sen tunnistamisessa ja torjunnassa.
Koulu on merkittävässä roolissa kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Koulun vastuulla on luoda turvallinen sekä kiusaamisvapaa ympäristö. Tätä varten tarvitaan ennaltaehkäiseviä sekä puuttuvia toimenpiteitä, joissa kiusaamisen vastaiset toimenpiteet ja –ohjelmat saavat merkittävän roolin. Kiusaamisen vastainen työ vaatii koko kouluyhteisön sitoutumista ja yhteistyötä sekä opettajien pedagogista osaamista.
Tutkielmamme perusteella voidaan todeta kiusaamisen olevan moniulotteinen ilmiö, joka voi ilmetä sanallisena, fyysisenä, epäsuorana tai digitaalisena kiusaamisena. Kiusaaminen voi johtaa vakaviin seurauksiin, kuten ahdistukseen, masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Kiusaamisen hallinnassa korostuu koulun rooli ja tarve kouluttaa opettajia tunnistamaan ja puuttumaan kiusaamistilanteisiin. Tutkimusten perusteella tehokkaiksi strategioiksi on huomattu esimerkiksi oikein käytetty KiVa Koulu –ohjelma ja ryhmädynamiikan muokkaaminen. On tärkeää, että koko kouluyhteisö, mukaan lukien opettajat, oppilaat ja vanhemmat, sitoutuvat yhdessä kiusaamisen ehkäisemiseen ja puuttumiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]