Esi- ja alkuopettajien toimintatavat ja yhteistyö esiopetuksesta kouluun siirtymävaiheessa
Röyttä, Veera (2024-06-14)
Röyttä, Veera
V. Röyttä
14.06.2024
© 2024 Veera Röyttä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144541
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee esi- ja alkuopetuksen välistä siirtymävaihetta ja tavoitteena on hankkia tietoa lasta tukevista siirtymävaiheen käytännöistä ja esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä. Tutkimuskysymyksiä on kaksi, joista ensimmäinen koskee esi- ja alkuopetuksen yhteistyön toteuttamista ja siihen vaikuttavia tekijöitä ja toinen toimintatapoja, joilla esi- ja alkuopettajat voivat tukea lapsen siirtymää.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee esi- ja alkuopetusta sekä näiden välistä yhteis-työtä ja siirtymävaihetta. Lisäksi käsittelen esi- ja alkuopetuksen välisiä eroja, jotta lapsen kokema muutos siirtymävaiheessa ymmärretään paremmin.
Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena ja keräsin aineistoa Facebookin kautta kahdesta opettajille tarkoitetusta ryhmästä jakamalla osallistumispyyntöä. Sain Webropol -kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin 12 vastausta esi- ja alkuopettajilta. Analysoin aineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla pelkistäen, taulukoiden ja yhdistellen.
Päätulokseksi muodostin, että esi- ja alkuopetuksen välillä on tärkeää tehdä yhteistyötä madaltaakseen lasten siirtymää ja muodostaakseen johdonmukaisen siirtymän tiedonsiirtoineen. Yhteistyön tekemiseen vaikuttivat useat resurssit, henkilöstön kiinnostuneisuus ja yhtenäisten linjausten olemassaolo tai niiden puute. Toisessa tutkimuskysymyksessä esiopettajien rooli lapsen tukemisessa on merkittävämpi. Esiopettajien tukeviin toimintatapoihin kuului koulun tilojen hyödyntäminen, positiivinen kertominen koulusta, tiedon välittäminen kouluun sekä vuorovaikutustaitojen, toiminnanohjauksen ja tehtävien tekemiseen liittyvien tai-tojen harjoitteleminen. Alkuopettajien toimintatavoista hyödyllisimpiä olivat lapsiin tutustuminen tutustumispäivänä, esiopettajalta saadun lapsia koskevan tiedon hyödyntäminen sekä ensimmäisenä koulupäivänä lempeän, ystävällisen ja lämpimän vastaanoton luominen lapsille.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee esi- ja alkuopetusta sekä näiden välistä yhteis-työtä ja siirtymävaihetta. Lisäksi käsittelen esi- ja alkuopetuksen välisiä eroja, jotta lapsen kokema muutos siirtymävaiheessa ymmärretään paremmin.
Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena ja keräsin aineistoa Facebookin kautta kahdesta opettajille tarkoitetusta ryhmästä jakamalla osallistumispyyntöä. Sain Webropol -kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin 12 vastausta esi- ja alkuopettajilta. Analysoin aineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla pelkistäen, taulukoiden ja yhdistellen.
Päätulokseksi muodostin, että esi- ja alkuopetuksen välillä on tärkeää tehdä yhteistyötä madaltaakseen lasten siirtymää ja muodostaakseen johdonmukaisen siirtymän tiedonsiirtoineen. Yhteistyön tekemiseen vaikuttivat useat resurssit, henkilöstön kiinnostuneisuus ja yhtenäisten linjausten olemassaolo tai niiden puute. Toisessa tutkimuskysymyksessä esiopettajien rooli lapsen tukemisessa on merkittävämpi. Esiopettajien tukeviin toimintatapoihin kuului koulun tilojen hyödyntäminen, positiivinen kertominen koulusta, tiedon välittäminen kouluun sekä vuorovaikutustaitojen, toiminnanohjauksen ja tehtävien tekemiseen liittyvien tai-tojen harjoitteleminen. Alkuopettajien toimintatavoista hyödyllisimpiä olivat lapsiin tutustuminen tutustumispäivänä, esiopettajalta saadun lapsia koskevan tiedon hyödyntäminen sekä ensimmäisenä koulupäivänä lempeän, ystävällisen ja lämpimän vastaanoton luominen lapsille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]