Opettajien kertomuksia koira-avusteisuuden vaikutuksista ryhmäytymiseen
Nuosmaa, Lea (2024-06-14)
Nuosmaa, Lea
L. Nuosmaa
14.06.2024
© 2024 Lea Nuosmaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144538
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu –tutkielmassa tutkin ryhmäytymistä koira-avusteisesti opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää opettajien kertomusten avulla koira-avusteisuuden vaikutuksia ryhmäytymiseen sekä keinoja, joilla ryhmäytymistä voi toteuttaa koiran avulla.
Ryhmäytyminen on yksilön ja ryhmän kannalta tärkeää. Se vaikuttaa yksilön ja ryhmän hyvinvointiin. Ryhmäytyminen luo turvallisen ilmapiirin ja mahdollistaa yhteistoiminnan, jolloin oppimiseen keskittyminen mahdollistuu. Koira-avusteisuus on toimintaa, jossa koira työskentelee ihmisen työparina esimerkiksi kouluympäristössä. Kiinnostus koira-avusteisuutta kohtaan on kasvussa, mutta sitä on tutkittu vasta suhteellisen vähän.
Tutkimus toteutettiin narratiivista menetelmää soveltaen. Aineisto kerättiin kahdessa erillisessä ryhmäkeskustelussa. Ryhmäkeskustelut järjestettiin helmikuussa 2024. Ryhmäkeskusteluihin osallistui yhteensä seitsemän opettajaa, jotka toteuttavat eläinavusteista pedagogiikkaa työssään peruskoulussa tai ammattikoulussa. Aineisto analysoitiin temaattisella analysointimenetelmällä. Analyysin avulla muodostin neljä teemaa, joiden avulla rakentui tutkimuksen tulokset.
Tutkimus osoitti, että koira vaikuttaa ryhmäytymiseen kaikissa ryhmän vaiheissa. Aluksi koira helpottaa tutustumista. Sen jälkeen koira mahdollistaa ryhmäytymisen rauhoittavalla läsnäolollaan. Koira opettaa oppilaille ryhmässä toimimisen taitoja. Lopulta koira luo yhteisöllisyyttä toimien ryhmää yhdistävänä tekijänä. Koira-avusteisuus tuottaa ryhmäyttämiseen uudenlaisia menetelmiä. Tarkasteltaessa keskusteluita kerronnallisuuden kautta, yhteisöllisyys teemana tuotti eniten kertomuksia suhteessa muihin teemoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että koira tukee ryhmäytymisen prosessia. Koira-avusteisuuteen ja ryhmäytymiseen liittyen on monia näkökulmia, joista aihetta ei vielä ole tutkittu. Sen vuoksi aihetta on tärkeää tutkia jatkossa lisää.
Ryhmäytyminen on yksilön ja ryhmän kannalta tärkeää. Se vaikuttaa yksilön ja ryhmän hyvinvointiin. Ryhmäytyminen luo turvallisen ilmapiirin ja mahdollistaa yhteistoiminnan, jolloin oppimiseen keskittyminen mahdollistuu. Koira-avusteisuus on toimintaa, jossa koira työskentelee ihmisen työparina esimerkiksi kouluympäristössä. Kiinnostus koira-avusteisuutta kohtaan on kasvussa, mutta sitä on tutkittu vasta suhteellisen vähän.
Tutkimus toteutettiin narratiivista menetelmää soveltaen. Aineisto kerättiin kahdessa erillisessä ryhmäkeskustelussa. Ryhmäkeskustelut järjestettiin helmikuussa 2024. Ryhmäkeskusteluihin osallistui yhteensä seitsemän opettajaa, jotka toteuttavat eläinavusteista pedagogiikkaa työssään peruskoulussa tai ammattikoulussa. Aineisto analysoitiin temaattisella analysointimenetelmällä. Analyysin avulla muodostin neljä teemaa, joiden avulla rakentui tutkimuksen tulokset.
Tutkimus osoitti, että koira vaikuttaa ryhmäytymiseen kaikissa ryhmän vaiheissa. Aluksi koira helpottaa tutustumista. Sen jälkeen koira mahdollistaa ryhmäytymisen rauhoittavalla läsnäolollaan. Koira opettaa oppilaille ryhmässä toimimisen taitoja. Lopulta koira luo yhteisöllisyyttä toimien ryhmää yhdistävänä tekijänä. Koira-avusteisuus tuottaa ryhmäyttämiseen uudenlaisia menetelmiä. Tarkasteltaessa keskusteluita kerronnallisuuden kautta, yhteisöllisyys teemana tuotti eniten kertomuksia suhteessa muihin teemoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että koira tukee ryhmäytymisen prosessia. Koira-avusteisuuteen ja ryhmäytymiseen liittyen on monia näkökulmia, joista aihetta ei vielä ole tutkittu. Sen vuoksi aihetta on tärkeää tutkia jatkossa lisää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]