Fenomenologinen tutkimus erityisopettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kokemuksista erityisopiskelijoiden mielenterveyden tukemisesta koulutyön arjessa
Kangas, Maiju (2024-06-14)
Kangas, Maiju
M. Kangas
14.06.2024
© 2024 Maiju Kangas. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144535
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kokemuksia erityisopiskelijoiden mielenterveyden tukemisesta osana koulutyön arkea. Tarkastelun kohteena olivat työn arjen tilanteisiin liittyvien kokemusten lisäksi kokemukset voimavaroista sekä omasta roolista erityisopiskelijoiden mielenterveyden tukemisessa. Tutkimukseen osallistui neljä erityisopettajaa ja kolme koulunkäynnin ohjaajaa, jotka työskentelevät vaativan erityisen tuen ammatillista koulutusta tarjoavassa organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineison keräämiseen käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin kuvailevan fenomenologian analyysimenetelmää hyödyntäen.
Fenomenologisen analyysin tuloksista selvisi, että erityisopiskelijoiden mielenterveyden oireilun taustalla näyttäytyy monimuotoinen kokonaisuus, jonka taustalla tunnistetaan yhteiskunnallisia muutoksia ja tekijöitä. Opiskelijoiden mielenterveyden oireilu näkyi koulutyön arjessa erilaisina elämän hallinnan vaikeuksina. Oireilu voi tulla esiin hokskeskusteluissa tai muissa kahdenkeskisissä tilanteissa erityisopettajien tai koulunkäynnin ohjaajien kanssa. Mielenterveyteen liittyviä teemoja nousee koulutyön arjessa esiin myös oppitunneilla sekä taukojen aikana ja siirtymätilanteissa. Erityisopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat kokivat omat voimavaransa opiskelijoiden mielenterveyden tukemisessa pääasiallisesti hyviksi. Organisaatiossa moniammatillinen tuki, toimiva roolitus ja vastuunjako sekä hyväksi koetut välit työkavereiden kanssa näyttäytyivät erityisopettajien ja koulunkäynnin ohjaajien voimavaroja lisäävinä tekijöinä. Erityisopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat kokivat oman roolinsa opiskelijoiden mielenterveyden tukemisessa tärkeänä ja vastuullisena. Mielenterveys näyttäytyi teemana, josta opiskelijoiden kanssa on luontevaa puhua.
Tämä tutkimus korostaa koulun henkilökunnan tärkeää roolia nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus asettuu osaksi kasvatuspsykologista tutkimuskenttää ja ehdottaa ennaltaehkäisevän näkökulman korostamista nuorten mielenterveyden tukemisessa.
Fenomenologisen analyysin tuloksista selvisi, että erityisopiskelijoiden mielenterveyden oireilun taustalla näyttäytyy monimuotoinen kokonaisuus, jonka taustalla tunnistetaan yhteiskunnallisia muutoksia ja tekijöitä. Opiskelijoiden mielenterveyden oireilu näkyi koulutyön arjessa erilaisina elämän hallinnan vaikeuksina. Oireilu voi tulla esiin hokskeskusteluissa tai muissa kahdenkeskisissä tilanteissa erityisopettajien tai koulunkäynnin ohjaajien kanssa. Mielenterveyteen liittyviä teemoja nousee koulutyön arjessa esiin myös oppitunneilla sekä taukojen aikana ja siirtymätilanteissa. Erityisopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat kokivat omat voimavaransa opiskelijoiden mielenterveyden tukemisessa pääasiallisesti hyviksi. Organisaatiossa moniammatillinen tuki, toimiva roolitus ja vastuunjako sekä hyväksi koetut välit työkavereiden kanssa näyttäytyivät erityisopettajien ja koulunkäynnin ohjaajien voimavaroja lisäävinä tekijöinä. Erityisopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat kokivat oman roolinsa opiskelijoiden mielenterveyden tukemisessa tärkeänä ja vastuullisena. Mielenterveys näyttäytyi teemana, josta opiskelijoiden kanssa on luontevaa puhua.
Tämä tutkimus korostaa koulun henkilökunnan tärkeää roolia nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus asettuu osaksi kasvatuspsykologista tutkimuskenttää ja ehdottaa ennaltaehkäisevän näkökulman korostamista nuorten mielenterveyden tukemisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]