“Niin tää ei ole mikään viimeinen tuomio tää auditointi, vaan tästä lähdetään niinku lentoon.” : Sisäisen auditoinnin kehittäminen Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksessa
Säisä, Anna-Kaisa (2024-06-14)
Säisä, Anna-Kaisa
A.-K. Säisä
14.06.2024
© 2024 Anna-Kaisa Säisä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144530
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen laatu on ollut kansallisen ja kansainvälisen kiinnostuksen kohteena jo useiden vuosikymmenien ajan. Laadun merkitystä on yleisesti korostettu myös varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa. Varhaiskasvatuksen laatu nähdään moniulotteisena rakennelmana, joka muodostuu varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden ja rakennetekijöiden yhteisvai-kutuksesta. Vaikka varhaiskasvatuksen laadulle ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää, niin laatua tulee arvioida, jotta voidaan varmistaa, että varhaiskasvatus vastaa sille asetettuja tavoitteita ja suosituksia. Arvioinnin avulla tunnistetaan mahdollisia kehittämisen kohteita, mutta myös jo olemassa olevat vahvuudet, osaaminen ja laadukas työ.
Tämän tutkielman tavoitteena oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin kehittäminen. Tavoitteeseen lähdettiin vastaamaan tarkastelemalla millainen sisäinen auditointi tukisi Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen laadunhallintaa. Tutkielma toteutettiin työelämälähtöisenä laadullisena tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen toimeksiantajana ja kohdeorganisaationa oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatus, johon tässä tutkielmassa kuuluu kunnallinen varhaiskasvatus ja esiopetus. Sisäisen auditoinnin kehittämistä varten koottiin työryhmä, johon kuului tutkielman tekijän lisäksi neljä Iisalmen varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Tutkielman aineisto koostuu työryhmän kokoontumisten aikaisista ryhmäkeskusteluista sekä työryhmältä saaduista kirjallisista kommenteista kokoontumisten välillä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen sisäisen auditoinnin tulee olla rakenteeltaan selkeärunkoinen kokonaisuus, jolla on ennalta määritellyt arvioitavat osa-alueet ja niille laadittu kriteeristö. Sisäisen auditoinnin tulee pohjautua varhaiskasvatussuunnitelmien perusteisiin ja asiantuntijatietoon, ja sen tulee olla vahvuuksia, osaamista ja kehittämisen kohteita esille tuova sekä henkilöstön osallisuutta tukeva. Sisäisen auditoinnin keskeisinä tiedonkeruumenetelminä toimivat yhteiset keskustelut auditoijien ja henkilöstön välillä sekä auditoijien toteuttama havainnointi. Auditoijilta tulee löytyä alan substanssiosaamista sekä arviointiosaamista.
Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen sisäisestä auditoinnista on tunnistettavissa myös kehittävän arvioinnin periaatteita. Sisäisen auditoinnin nähdään tuottavan hyötyä sekä henkilöstölle että johtotasolle, mutta siitä voidaan tunnistaa myös haittoja, jotka kytkeytyvät auditoinnin tuottamaan psyykkiseen kuormitukseen ja auditoinnin aiheuttamaan töiden lisäänty-miseen. Haittoja voidaan nähdä aiheutuvan myös sen myötä, että auditointi vaatii työaikaa ja henkilöstöresursseja. Sisäistä auditointia tulee jatkossa arvioida, jotta se voi kehittyä.
Tämän tutkielman tavoitteena oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin kehittäminen. Tavoitteeseen lähdettiin vastaamaan tarkastelemalla millainen sisäinen auditointi tukisi Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen laadunhallintaa. Tutkielma toteutettiin työelämälähtöisenä laadullisena tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen toimeksiantajana ja kohdeorganisaationa oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatus, johon tässä tutkielmassa kuuluu kunnallinen varhaiskasvatus ja esiopetus. Sisäisen auditoinnin kehittämistä varten koottiin työryhmä, johon kuului tutkielman tekijän lisäksi neljä Iisalmen varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Tutkielman aineisto koostuu työryhmän kokoontumisten aikaisista ryhmäkeskusteluista sekä työryhmältä saaduista kirjallisista kommenteista kokoontumisten välillä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen sisäisen auditoinnin tulee olla rakenteeltaan selkeärunkoinen kokonaisuus, jolla on ennalta määritellyt arvioitavat osa-alueet ja niille laadittu kriteeristö. Sisäisen auditoinnin tulee pohjautua varhaiskasvatussuunnitelmien perusteisiin ja asiantuntijatietoon, ja sen tulee olla vahvuuksia, osaamista ja kehittämisen kohteita esille tuova sekä henkilöstön osallisuutta tukeva. Sisäisen auditoinnin keskeisinä tiedonkeruumenetelminä toimivat yhteiset keskustelut auditoijien ja henkilöstön välillä sekä auditoijien toteuttama havainnointi. Auditoijilta tulee löytyä alan substanssiosaamista sekä arviointiosaamista.
Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuksen sisäisestä auditoinnista on tunnistettavissa myös kehittävän arvioinnin periaatteita. Sisäisen auditoinnin nähdään tuottavan hyötyä sekä henkilöstölle että johtotasolle, mutta siitä voidaan tunnistaa myös haittoja, jotka kytkeytyvät auditoinnin tuottamaan psyykkiseen kuormitukseen ja auditoinnin aiheuttamaan töiden lisäänty-miseen. Haittoja voidaan nähdä aiheutuvan myös sen myötä, että auditointi vaatii työaikaa ja henkilöstöresursseja. Sisäistä auditointia tulee jatkossa arvioida, jotta se voi kehittyä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37337]