Työrauhan toteutuminen avoimissa oppimisympäristöissä opettajien kokemana
Taskila, Henrik; Vaahtoniemi, Kalle (2024-06-14)
Taskila, Henrik
Vaahtoniemi, Kalle
H. Taskila; K. Vaahtoniemi
14.06.2024
© 2024, Henrik Taskila, Kalle Vaahtoniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406144526
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa pro gradu –tutkielmassa tarkasteltiin opettajien kokemuksia työrauhasta avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen avulla pyrimme selvittämään, mitkä tekijät haastavat ja edistävät työrauhaa avoimissa oppimisympäristöissä.
Tämä tutkimus koostui sekä teoriaan pohjautuvasta ja empiirisestä osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelimme oppimisympäristöä, sen ulottuvuuksia ja avointa oppimisympäristöä aiempien tutkimuksien pohjalta. Tämän lisäksi tarkastelimme työrauhan käsitettä ja sen vaikutuksia oppimiseen.
Tutkimusaineiston keräsimme sähköisellä kyselylomakkeella, jonka lähetimme ympäri Suomea työskenteleville opettajille Alakoulun aarreaitta -nimisessä Facebook ryhmässä. Kyselyyn vastasi 17 opettajaa, joista yksi oli erityisopettaja ja muut luokanopettajia. Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla opettajilla oli kokemusta avoimista oppimisympäristöistä. Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksissa on havaittavissa niin työrauhaa edistäviä kuin haastaviakin tekijöitä. Edistävistä tekijöistä pinnalle nousivat yhteiset toimintatavat, jotka käsittivät opettajien yhdessä sovittuja aikatauluja ja sääntöjä. Lisäksi oppilaalle määrätty henkilökohtainen työskentelypaikka, opettajan suunnittelema istumajärjestys, hyvä akustiikka ja näköesteet koettiin työrauhaa edistävinä tekijöinä. Haastavista tekijöistä pinnalle nousi melu ja visuaaliset ärsykkeet.
Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että työrauha on mahdollista saavuttaa myös uusissa avoimissa oppimisympäristöissä, mutta se vaatii erilaisia toimenpiteitä kuin perinteisessä oppimisympäristössä. Avoimissa oppimisympäristöissä esiintyy opettajien mukaan paljon työrauhaa haastavia tekijöitä, joihin olisi mahdollista vaikuttaa joko paremmalla yhteissuunnittelulla tai materiaalihankinnoilla. Jatkossa olisi tärkeää tutkia lisää avoimia oppimisympäristöjä ja niiden työrauhaa moniasta eri näkökulmista, jotta niistä voitaisiin tulevaisuudessa rakentaa mahdollisimman hyvin toimivia paikkoja oppia ja opettaa.
Tämä tutkimus koostui sekä teoriaan pohjautuvasta ja empiirisestä osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelimme oppimisympäristöä, sen ulottuvuuksia ja avointa oppimisympäristöä aiempien tutkimuksien pohjalta. Tämän lisäksi tarkastelimme työrauhan käsitettä ja sen vaikutuksia oppimiseen.
Tutkimusaineiston keräsimme sähköisellä kyselylomakkeella, jonka lähetimme ympäri Suomea työskenteleville opettajille Alakoulun aarreaitta -nimisessä Facebook ryhmässä. Kyselyyn vastasi 17 opettajaa, joista yksi oli erityisopettaja ja muut luokanopettajia. Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla opettajilla oli kokemusta avoimista oppimisympäristöistä. Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksissa on havaittavissa niin työrauhaa edistäviä kuin haastaviakin tekijöitä. Edistävistä tekijöistä pinnalle nousivat yhteiset toimintatavat, jotka käsittivät opettajien yhdessä sovittuja aikatauluja ja sääntöjä. Lisäksi oppilaalle määrätty henkilökohtainen työskentelypaikka, opettajan suunnittelema istumajärjestys, hyvä akustiikka ja näköesteet koettiin työrauhaa edistävinä tekijöinä. Haastavista tekijöistä pinnalle nousi melu ja visuaaliset ärsykkeet.
Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että työrauha on mahdollista saavuttaa myös uusissa avoimissa oppimisympäristöissä, mutta se vaatii erilaisia toimenpiteitä kuin perinteisessä oppimisympäristössä. Avoimissa oppimisympäristöissä esiintyy opettajien mukaan paljon työrauhaa haastavia tekijöitä, joihin olisi mahdollista vaikuttaa joko paremmalla yhteissuunnittelulla tai materiaalihankinnoilla. Jatkossa olisi tärkeää tutkia lisää avoimia oppimisympäristöjä ja niiden työrauhaa moniasta eri näkökulmista, jotta niistä voitaisiin tulevaisuudessa rakentaa mahdollisimman hyvin toimivia paikkoja oppia ja opettaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]