Seikkailu- ja elämyspuistojen mahdollisuudet pedagogisena työkaluna
Vähähyyppä, Benjamin; Reinikainen, Touko (2024-06-13)
Vähähyyppä, Benjamin
Reinikainen, Touko
B. Vähähyyppä; T. Reinikainen
13.06.2024
© 2024 Benjamin Vähähyyppä, Touko Reinikainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406134469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406134469
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan seikkailu- ja elämyspuistojen mahdollisuuksia pedagogisina työkaluina seikkailukasvatuksen sekä elämyspedagogiikan näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on ollut ensiksi selvittää ja pohjustaa seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan taustaa, sekä tämän jälkeen sen soveltuvuutta peruskoulun opetusmenetelmänä. Yhdistämällä nämä pohjatiedot seikkailuja elämyspuistojen ominaispiirteisiin, on päästy lähemmin tarkastelemaan sitä, voivatko nämä puistot mahdollisesti tuoda opettajan pedagogiseen työkalupakkiin lisää vaihtoehtoja toteuttaa koulun ulkopuolella tapahtuvaa opetusta ja retkiä. Monesti koulun ulkopuolisissa retkissä korostuu myös oppilaiden kokema ilo päivän aktiviteeteista, minkä vuoksi niiden pedagogisia käyttötarkoituksia on myös syytä tarkastella.
Tutkielmassa käsiteltävää aihetta ei olla tarkasteltu tieteellisissä teksteissä elämyspohjaisesti mitenkään mittavasti, minkä vuoksi tässä tekstissä nostetaankin esille osa-alue johon kirjallisuudessa ei olla paneuduttu yhtä paljon. Tarkastelun kohteeksi nousevat erityisesti pedagogiset mahdollisuudet sekä oppilaiden oma rooli koulun ulkopuolisessa opetuksessa, sekä kuinka se eroaa rutiininomaisesta koulupäivästä. Kiinnostusta aiheeseen motivoi myös omat kokemukset elämyspuistoista sekä niiden hyödyntämismahdollisuudet tulevaisuudessa opettajan työssä.
Tarkastelussa otetaan huomioon seikkailu- ja elämyspuistojen luonne paikkoina, joihin matkustaminen ja sisäänpääsy kustantaa rahaa. Perusopetuksen täytyy kuitenkin olla lapselle maksutonta. Näin tutkielmassa nousee esille myös tämänkaltaisten koulun ulkopuolisten retkien eettinen sekä resurssipohjaa tarkasteleva puoli.
Tutkielmassa käsiteltävää aihetta ei olla tarkasteltu tieteellisissä teksteissä elämyspohjaisesti mitenkään mittavasti, minkä vuoksi tässä tekstissä nostetaankin esille osa-alue johon kirjallisuudessa ei olla paneuduttu yhtä paljon. Tarkastelun kohteeksi nousevat erityisesti pedagogiset mahdollisuudet sekä oppilaiden oma rooli koulun ulkopuolisessa opetuksessa, sekä kuinka se eroaa rutiininomaisesta koulupäivästä. Kiinnostusta aiheeseen motivoi myös omat kokemukset elämyspuistoista sekä niiden hyödyntämismahdollisuudet tulevaisuudessa opettajan työssä.
Tarkastelussa otetaan huomioon seikkailu- ja elämyspuistojen luonne paikkoina, joihin matkustaminen ja sisäänpääsy kustantaa rahaa. Perusopetuksen täytyy kuitenkin olla lapselle maksutonta. Näin tutkielmassa nousee esille myös tämänkaltaisten koulun ulkopuolisten retkien eettinen sekä resurssipohjaa tarkasteleva puoli.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38670]