Matematiikka musiikinteorian opetuksessa
Iivari, Elina (2024-06-12)
Iivari, Elina
E. Iivari
12.06.2024
© 2024 Elina Iivari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124446
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman aiheena on matematiikan käyttö musiikinteorian perusteiden opetuksessa. Matematiikan käytöllä tarkoitetaan matemaattisen päättelyn, mallien ja teorian käyttöä musiikinteorian selittämiseen ja perusteluun. Musiikki on saanut alkunsa matemaattisena tieteenä, ja länsimaalainen musiikinteoria on edelleen rakenteeltaan hyvin matemaattinen. Tutkielmassa avattiin matematiikan ja musiikin yhteistä historiaa, sekä matemaattista musiikinteoriaa käyttäviä pedagogisia artikkeleita. Matemaattinen musiikinteoria on käännös tutkielman aineistossa esille nousseelle termille ”mathematical music theory”.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivisena yleiskatsauksena toteutettua kirjallisuuskatsausta. Tutkimuskysymys oli, voiko matematiikkaa hyödyntää musiikinteorian opetuksessa. Tutkielmassa ei käsitelty STEAM-opettajuutta tai musiikin hyödyntämistä matematiikan opetuksessa.
Tutkielman tuloksissa selvisi, että matemaattista musiikinteoriaa voidaan käyttää musiikinteorian opetuksessa ja sen soveltaminen on mahdollista peruskoulutasolla. Matemaattisen musiikinteorian haasteiksi nousivat mahdollinen resurssipula ja siinä hyödynnetty opetusmalli kokemuksellinen oppiminen, joka vaatii oppilaiden aktiivista osallistumista ja mielenkiintoa. Matemaattisessa musiikinteoriassa hyödynnetty pedagoginen lähestyminen tukee kuitenkin musiikinteorian syvemmän ymmärryksen kehittymistä ja musiikinteoriassa olevien suhteiden ymmärtämistä. Matemaattinen musiikinteoria ei kuitenkaan voi korvata musiikinteoriaa, koska musiikki on ihmistiede.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivisena yleiskatsauksena toteutettua kirjallisuuskatsausta. Tutkimuskysymys oli, voiko matematiikkaa hyödyntää musiikinteorian opetuksessa. Tutkielmassa ei käsitelty STEAM-opettajuutta tai musiikin hyödyntämistä matematiikan opetuksessa.
Tutkielman tuloksissa selvisi, että matemaattista musiikinteoriaa voidaan käyttää musiikinteorian opetuksessa ja sen soveltaminen on mahdollista peruskoulutasolla. Matemaattisen musiikinteorian haasteiksi nousivat mahdollinen resurssipula ja siinä hyödynnetty opetusmalli kokemuksellinen oppiminen, joka vaatii oppilaiden aktiivista osallistumista ja mielenkiintoa. Matemaattisessa musiikinteoriassa hyödynnetty pedagoginen lähestyminen tukee kuitenkin musiikinteorian syvemmän ymmärryksen kehittymistä ja musiikinteoriassa olevien suhteiden ymmärtämistä. Matemaattinen musiikinteoria ei kuitenkaan voi korvata musiikinteoriaa, koska musiikki on ihmistiede.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]