Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Partanen, Noora (2024-06-12)
Partanen, Noora
N. Partanen
12.06.2024
© 2024 Noora Partanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124445
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsittelen koira-avusteista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkielmassa esitellään koira-avusteisen pedagogiikan hyötyjä sekä haasteita koira-avusteisen pedagogiikan toteutuksessa. Esittelen myös keinoja koira-avusteisen pedagogiikan mahdollistamiseen varhaiskasvatuksen kentällä sekä konkreettisia toimia, joilla koiraa on mahdollista hyödyntää kasvatustyössä. Tutkielmassa tuodaan esiin myös eettistä näkökulmaa koirien käytöstä ja hyödyntämisestä.
Koira-avusteinen pedagogiikka on Suomessa vielä harvinaista ja aiheen sisältä tarvitaan lisää tutkimusta. Kansainvälisellä tasolla olen hyödyntänyt eri tutkimuskirjallisuutta ja vertaisarvioituja artikkeleita, jotka käsittelevät koirien käyttöä kasvatustyössä sekä koulussa, että varhaiskasvatuksen kentällä. Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tavoitteena tutkimukselle on saada uutta ajankohtaista tietoa koirien käytöstä varhaiskasvatuksen kentällä osana lasten oppimista.
Tutkielman tuloksissa korostui erityisesti neljä eri aihealuetta, jotka vaikuttavat koira-avusteisen pedagogiikan toteutukseen varhaiskasvatuksessa. Tuloksissa korostui erityisesti koira-avusteisen pedagogiikan hyödyt erityisesti puheenkehityksen, fyysisen oppimisen ja tunnetaitojen kannalta. Myös keinot koira-avusteisen pedagogiikan toteutukseen varhaiskasvatuksessa ovat merkittäviä, sillä näiden keinojen avulla myös asiasta tietämätön saa käsityksen toiminnan vaatimuksista. Tuloksissa merkittävää oli myös haasteet koira-avusteisen pedagogiikassa, joista eri allergiat olivat suurin teema. Eettisyys tuli myös esiin tuloksissa erityisesti koirien käytön ja hyödyntämisen ihmisen tarpeiden näkökulmasta. Koirien merkitys ja vaatimukset toiminnan onnistumiselle myös koiran tarpeet huomioiden.
Tuloksista voidaan päätellä, että koira-avusteisella toiminnalla on paljon erilaisia hyötyjä, mutta toiminnan toteutuminen ei ole niin yksinkertaista. Toiminnan suunnittelu vaatii usean eri näkökulman huomioonottamista ja vankkaa yhteistyötä koiran ohjaajan sekä lasten vanhempien kanssa.
Koira-avusteinen pedagogiikka on Suomessa vielä harvinaista ja aiheen sisältä tarvitaan lisää tutkimusta. Kansainvälisellä tasolla olen hyödyntänyt eri tutkimuskirjallisuutta ja vertaisarvioituja artikkeleita, jotka käsittelevät koirien käyttöä kasvatustyössä sekä koulussa, että varhaiskasvatuksen kentällä. Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tavoitteena tutkimukselle on saada uutta ajankohtaista tietoa koirien käytöstä varhaiskasvatuksen kentällä osana lasten oppimista.
Tutkielman tuloksissa korostui erityisesti neljä eri aihealuetta, jotka vaikuttavat koira-avusteisen pedagogiikan toteutukseen varhaiskasvatuksessa. Tuloksissa korostui erityisesti koira-avusteisen pedagogiikan hyödyt erityisesti puheenkehityksen, fyysisen oppimisen ja tunnetaitojen kannalta. Myös keinot koira-avusteisen pedagogiikan toteutukseen varhaiskasvatuksessa ovat merkittäviä, sillä näiden keinojen avulla myös asiasta tietämätön saa käsityksen toiminnan vaatimuksista. Tuloksissa merkittävää oli myös haasteet koira-avusteisen pedagogiikassa, joista eri allergiat olivat suurin teema. Eettisyys tuli myös esiin tuloksissa erityisesti koirien käytön ja hyödyntämisen ihmisen tarpeiden näkökulmasta. Koirien merkitys ja vaatimukset toiminnan onnistumiselle myös koiran tarpeet huomioiden.
Tuloksista voidaan päätellä, että koira-avusteisella toiminnalla on paljon erilaisia hyötyjä, mutta toiminnan toteutuminen ei ole niin yksinkertaista. Toiminnan suunnittelu vaatii usean eri näkökulman huomioonottamista ja vankkaa yhteistyötä koiran ohjaajan sekä lasten vanhempien kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38697]