Taustamusiikin vaikutus keskittymisen tunteen kokemukseen luokanopettajaopiskelijoilla opiskelun aikana
Saarinen, Ville-Pekka (2024-06-12)
Saarinen, Ville-Pekka
V. Saarinen
12.06.2024
© 2024 Ville-Pekka Saarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124415
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee taustamusiikin vaikutusta keskittymisen tunteen kokemukseen luokanopettajaopiskelijoilla. Tutkielman tarkoituksena on lisäksi selvittää, missä tilanteissa ja millaista taustamusiikkia opiskelijat kuuntelevat. Taustamusiikkia hyödynnetään opiskelun taustalla sekä kouluissa että vapaa-ajalla. Musiikin suoratoistopalveluiden yleistyessä musiikkia on saatavilla enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tämä Pro Gradu -tutkielma pyrkii avaamaan näkökulmaa siihen, miksi ja miten taustamusiikkia hyödynnetään opiskelun aikana, sekä millaisia vaikutuksia sillä voi olla keskittymiseen sekä oppimistuloksiin.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat taustamusiikki, keskittyminen sekä opiskelu. Lisäksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä merkittävinä käsitteinä ovat oppimistulokset ja kokemus opiskelutilanteesta. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen fenomenologinen tutkimus, joka sisältää määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto koostuu n=87 tutkimuksen kyselyn vastauksesta. Tutkimuksen kohdejoukko ovat suomalaiset luokanopettajat. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimus on toteutettu hyvän eettisen tutkimuksen käytännön mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijat eivät koe taustamusiikkia oppimistuloksia parantavaksi. Taustamusiikilla haettiin opiskelukokemukseen muun muassa rennompaa ja stressiä lieventävää tunnelmaa. Taustamusiikki koettiin myös motivaatiota ja jaksamista tukevana tekijänä. Taustamusiikin hyödyntäminen jakoi vastaajia lukuaineiden osalta vahvasti, mutta taustamusiikin käyttö koettiin hyödyllisempänä ja sallitumpana taito- ja taideaineiden taustalla. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että taustamusiikin vaikutukset keskittymiseen ja oppimistuloksiin ovat yksilöllisiä. Taustamusiikki voi tukea keskittymistä ja näin ollen oppimistuloksia, mutta jokaisella tulisi olla mahdollisuus valita ääniympäristöksi opiskelun aikana myös hiljaisuus. Taustamusiikki opiskelun aikana ei ole automaattinen tae paremmille oppimistuloksille.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat taustamusiikki, keskittyminen sekä opiskelu. Lisäksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä merkittävinä käsitteinä ovat oppimistulokset ja kokemus opiskelutilanteesta. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen fenomenologinen tutkimus, joka sisältää määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto koostuu n=87 tutkimuksen kyselyn vastauksesta. Tutkimuksen kohdejoukko ovat suomalaiset luokanopettajat. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimus on toteutettu hyvän eettisen tutkimuksen käytännön mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijat eivät koe taustamusiikkia oppimistuloksia parantavaksi. Taustamusiikilla haettiin opiskelukokemukseen muun muassa rennompaa ja stressiä lieventävää tunnelmaa. Taustamusiikki koettiin myös motivaatiota ja jaksamista tukevana tekijänä. Taustamusiikin hyödyntäminen jakoi vastaajia lukuaineiden osalta vahvasti, mutta taustamusiikin käyttö koettiin hyödyllisempänä ja sallitumpana taito- ja taideaineiden taustalla. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että taustamusiikin vaikutukset keskittymiseen ja oppimistuloksiin ovat yksilöllisiä. Taustamusiikki voi tukea keskittymistä ja näin ollen oppimistuloksia, mutta jokaisella tulisi olla mahdollisuus valita ääniympäristöksi opiskelun aikana myös hiljaisuus. Taustamusiikki opiskelun aikana ei ole automaattinen tae paremmille oppimistuloksille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38558]