Opetuslaulujen käyttö opetuksessa : viidennen luokan oppilaiden kokemuksia opetuslauluista
Pitkänen, Joanna (2024-06-12)
Pitkänen, Joanna
J. Pitkänen
12.06.2024
© 2024 Joanna Pitkänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124414
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee opetuslauluja muiden oppiaineiden paitsi musiikin opetuksessa viidennen luokan oppilaiden kokemuksien näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten oppilaat kokevat opetuslaulut opetuksessa ja minkälaisia kokemuksia heillä on opetuslauluista. Opetuslauluja esiintyy peruskouluun tarkoitetuissa sähköisissä ja fyysisissä oppimateriaaleissa. Tämänhetkinen yleinen keskustelu opetuslauluista käydään pääsääntöisesti Tuomas Kanniston tekemien opetuslaulujen ympärillä.
Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat opetuslaulu, oppiaineiden integraatio ja eheyttävä opetus. Lisäksi tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen liittyy vahvasti musiikki peruskoulussa sekä opetettavana aineena sekä integroituna muihin aineisiin.
Tutkielma on laadullinen fenomenologinen tutkimus. Sen aineisto koostuu yhden luokan oppilaille toteutetuista teemahaastatteluista (N=13) ja luokan opetustilanteen havainnoinnista. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Tutkimus on toteutettu noudattamalla hyväksi katsottuja tutkimuskäytänteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että viidennen luokan oppilailla on pääsääntöisesti positiivisia kokemuksia opetuslauluista. Opetuslauluja kuvailtiin myös tylsiksi ja hirveäksi. Yleinen kokemus oppilailla oli opetuslaulujen positiivinen vaikutus oppimiseen ja muistiin. Tutkimuksen tuloksien perusteella suomalaisissa peruskouluissa käytetään opetuslauluja eri tavoin opetuksessa ja Kanniston tekemät opetuslaulut ovat myös tuttuja oppilaille. Tutkimuksessa nousi myös esille musikaalisuuden vaikutus opetuslaulujen käyttöön. Tutkimustulokset olivat linjassa aikaisempien tutkimuksien tuloksien kanssa.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan päätellä, että opetuslauluja kannattaa käyttää opetuksessa. Niiden käyttö tulee olla kuitenkin suunnitelmallista. Suunnitellussa on tärkeä huomioida opiskeltava aiheen ja laulun yhteys, oppilasryhmä sekä se kuinka paljon ja miten opetuslaulua hyödyntää.
Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat opetuslaulu, oppiaineiden integraatio ja eheyttävä opetus. Lisäksi tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen liittyy vahvasti musiikki peruskoulussa sekä opetettavana aineena sekä integroituna muihin aineisiin.
Tutkielma on laadullinen fenomenologinen tutkimus. Sen aineisto koostuu yhden luokan oppilaille toteutetuista teemahaastatteluista (N=13) ja luokan opetustilanteen havainnoinnista. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Tutkimus on toteutettu noudattamalla hyväksi katsottuja tutkimuskäytänteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että viidennen luokan oppilailla on pääsääntöisesti positiivisia kokemuksia opetuslauluista. Opetuslauluja kuvailtiin myös tylsiksi ja hirveäksi. Yleinen kokemus oppilailla oli opetuslaulujen positiivinen vaikutus oppimiseen ja muistiin. Tutkimuksen tuloksien perusteella suomalaisissa peruskouluissa käytetään opetuslauluja eri tavoin opetuksessa ja Kanniston tekemät opetuslaulut ovat myös tuttuja oppilaille. Tutkimuksessa nousi myös esille musikaalisuuden vaikutus opetuslaulujen käyttöön. Tutkimustulokset olivat linjassa aikaisempien tutkimuksien tuloksien kanssa.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan päätellä, että opetuslauluja kannattaa käyttää opetuksessa. Niiden käyttö tulee olla kuitenkin suunnitelmallista. Suunnitellussa on tärkeä huomioida opiskeltava aiheen ja laulun yhteys, oppilasryhmä sekä se kuinka paljon ja miten opetuslaulua hyödyntää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37606]