”Vähän niinku että ois vaa kompastunu ja sitte nousis” : turvallinen epäonnistuminen oppitunnilla oppilaiden kokemana
Hanhisuanto, Sonja; Junttila, Laura; Junttila, Laura (2024-06-12)
Hanhisuanto, Sonja
Junttila, Laura
Junttila, Laura
S. Hanhisuanto; L. Junttila; L. Junttila
12.06.2024
© 2024 Sonja Hanhisuanto, Laura Junttila, Laura Junttila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406124413
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu oppilaiden epäonnistumisen kokemuksia oppitunneilla. Erityisenä näkökulmana on epäonnistumisen kokemuksen turvallisuus oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, mikä tekee epäonnistumisen ko-kemuksesta turvallisen tai turvattoman oppilaalle. Oppilaiden kokemusten tarkastelu avaa opettajille mahdollisuuden reflektoida omaa toimintaansa ja ajatteluaan epäonnistumiseen liittyen.
Tutkimuksessa epäonnistumista tarkasteltiin erityisesti psykologisen turvallisuuden näkökulmasta. Epäonnistumisen kokemusta tutkittaessa näkökulmana oli myös Dweckin kasvun ja muuttumattomuuden ajattelumallit, jotka vaikuttavat siihen, miten yksilö suhtautuu epäonnistumisiin. Oppilaiden epäonnistumisen kokemuksia tarkasteltaessa otettiin huomioon useita eri tekijöitä: niin oppilaskohtaiset tekijät, kuin myös luokan ilmapiiri sekä esimerkiksi opettajan ja vertaisten toiminta.
Epäonnistumista koulukontekstissa on tutkittu kansainvälisesti erityisesti opettajan toiminnan näkökulmasta, mutta oppilaan näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle. Suomessa aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Koska oppilaan turvallisuuden tunne on merkittävä oppimiseen ja koulussa viihtymiseen vaikuttava tekijä, aiheen tutkiminen erityisesti oppilaan näkökulmasta on tärkeää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tekemällä teemahaastattelut viidelle satunnaiselle 3.–6.-luokkalaiselle oppilaalle. Haastateltavat ovat eri paikkakunnilta ja siten eri kouluista Pohjois-Suomen alueelta.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi muodostui turvallisen epäonnistumisen kokemuksen moniulotteisuus. Oppilaiden kokemus epäonnistumisesta muodostui turvalliseksi silloin, kun kaikki luokkaympäristössä tuki turvallisuuden tunnetta. Aineistostamme ilmeni, että jos turvallisuus ei toteutunut joltakin osa-alueelta, se vaikutti heti oppilaiden kokemukseen epäonnistumisesta negatiivisesti.
Tutkimuksessa epäonnistumista tarkasteltiin erityisesti psykologisen turvallisuuden näkökulmasta. Epäonnistumisen kokemusta tutkittaessa näkökulmana oli myös Dweckin kasvun ja muuttumattomuuden ajattelumallit, jotka vaikuttavat siihen, miten yksilö suhtautuu epäonnistumisiin. Oppilaiden epäonnistumisen kokemuksia tarkasteltaessa otettiin huomioon useita eri tekijöitä: niin oppilaskohtaiset tekijät, kuin myös luokan ilmapiiri sekä esimerkiksi opettajan ja vertaisten toiminta.
Epäonnistumista koulukontekstissa on tutkittu kansainvälisesti erityisesti opettajan toiminnan näkökulmasta, mutta oppilaan näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle. Suomessa aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Koska oppilaan turvallisuuden tunne on merkittävä oppimiseen ja koulussa viihtymiseen vaikuttava tekijä, aiheen tutkiminen erityisesti oppilaan näkökulmasta on tärkeää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tekemällä teemahaastattelut viidelle satunnaiselle 3.–6.-luokkalaiselle oppilaalle. Haastateltavat ovat eri paikkakunnilta ja siten eri kouluista Pohjois-Suomen alueelta.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi muodostui turvallisen epäonnistumisen kokemuksen moniulotteisuus. Oppilaiden kokemus epäonnistumisesta muodostui turvalliseksi silloin, kun kaikki luokkaympäristössä tuki turvallisuuden tunnetta. Aineistostamme ilmeni, että jos turvallisuus ei toteutunut joltakin osa-alueelta, se vaikutti heti oppilaiden kokemukseen epäonnistumisesta negatiivisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37887]