Koulupoissaolojen taustatekijät ja tukitoimia koulupoissaoloihin suomalaisissa peruskouluissa
Salokannel, Salla (2024-06-11)
Salokannel, Salla
S. Salokannel
11.06.2024
© 2024 Salla Salokannel. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114398
Tiivistelmä
Tutkielma tarkasteli luvattomien koulupoissaolojen taustalla olevia tekijöitä sekä niihin tarjottavia tukitoimia suomalaisissa peruskouluissa. Sen tavoitteena oli ymmärtää luvattomien poissaolojen syitä ja löytää keinoja niiden vähentämiseksi. Aihe on tärkeä, koska luvattomat poissaolot liittyvät moniin nuorten elämän haasteisiin ja voivat vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa.
Tutkimuskysymykset keskittyivät poissaolojen taustatekijöihin ja niihin tarjottaviin tukitoimiin: Millaisia tekijöitä luvattomien koulupoissaolojen taustalla on? Millaisia tukitoimia hyödynnetään koulupoissaoloihin puuttumiseen suomalaisissa peruskouluissa?
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, kahden eri tutkinto-ohjelman yhteisenä tutkielmana ja siinä hyödynnettiin 11 eri lähdettä. Tämä menetelmä mahdollisti aiemman tutkimustiedon kokoamisen ja analysoinnin luvattomien poissaolojen taustalla vaikuttavista tekijöistä ja tukitoimista.
Tulokset osoittivat, että luvattomiin poissaoloihin vaikuttavat monet tekijät, kuten mielenterveysongelmat, oppimisvaikeudet, perheen taloudellinen tilanne ja koulun ilmapiiri. Lisäksi havaittiin, että tukitoimien yhtenäistäminen ja monialainen yhteistyö eri toimijoiden välillä ovat keskeisiä tekijöitä luvattomien koulupoissaolojen vähentämisessä.
Tulosten perusteella voimme todeta, että luvattomien koulupoissaolojen vähentämiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka huomioi nuorten yksilölliset tarpeet ja taustat. Tukitoimien tulisi olla monipuolisia, joustavia ja tehokkaita, ja niiden vaikutuksia tulisi jatkuvasti arvioida ja kehittää. Lisäksi tarvitaan konkreettisia käytänteitä poissaolojen havaitsemiseksi ja niihin puuttumiseksi sekä tukitoimien yhtenäistämistä eri koulujen välillä.
Tutkimuskysymykset keskittyivät poissaolojen taustatekijöihin ja niihin tarjottaviin tukitoimiin: Millaisia tekijöitä luvattomien koulupoissaolojen taustalla on? Millaisia tukitoimia hyödynnetään koulupoissaoloihin puuttumiseen suomalaisissa peruskouluissa?
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, kahden eri tutkinto-ohjelman yhteisenä tutkielmana ja siinä hyödynnettiin 11 eri lähdettä. Tämä menetelmä mahdollisti aiemman tutkimustiedon kokoamisen ja analysoinnin luvattomien poissaolojen taustalla vaikuttavista tekijöistä ja tukitoimista.
Tulokset osoittivat, että luvattomiin poissaoloihin vaikuttavat monet tekijät, kuten mielenterveysongelmat, oppimisvaikeudet, perheen taloudellinen tilanne ja koulun ilmapiiri. Lisäksi havaittiin, että tukitoimien yhtenäistäminen ja monialainen yhteistyö eri toimijoiden välillä ovat keskeisiä tekijöitä luvattomien koulupoissaolojen vähentämisessä.
Tulosten perusteella voimme todeta, että luvattomien koulupoissaolojen vähentämiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka huomioi nuorten yksilölliset tarpeet ja taustat. Tukitoimien tulisi olla monipuolisia, joustavia ja tehokkaita, ja niiden vaikutuksia tulisi jatkuvasti arvioida ja kehittää. Lisäksi tarvitaan konkreettisia käytänteitä poissaolojen havaitsemiseksi ja niihin puuttumiseksi sekä tukitoimien yhtenäistämistä eri koulujen välillä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]