Perheiden taloudellinen eriarvoisuus ja sen vaikutukset lapsen vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa
Nyman, Eeva (2024-06-11)
Nyman, Eeva
E. Nyman
11.06.2024
© 2024 Eeva Nyman. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114395
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on tutkia perheiden taloudellista eriarvoisuutta ja varhaiskasvatuksessa olevien lasten vertaissuhteita. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja se pyrkii selvittämään, miten perheiden taloudelliset erot vaikuttavat lasten sosiaalisiin suhteisiin ja integroitumiseen vertaisryhmissä varhaiskasvatuksessa. Taloudellinen eriarvoisuus voi vaikuttaa monin tavoin lasten arkeen ja hyvinvointiin ja se voi vaikuttaa lapsen vertaissuhteisiin. Taloudellinen eriarvoisuus voi johtaa tilanteisiin, joissa lapsi tuntee itsensä ulkopuoliseksi tai eriarvoiseksi vertaisryhmässä. Taloudellinen eriarvoisuus voi vaikuttaa myös lapsen mahdollisuuksiin solmia ystävyys- ja vertaissuhteita.
Vertaissuhteilla on keskeinen merkitys lapsen kasvussa ja kehityksessä. Lapsi kasvaa ja kehittyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja sosiaaliset taidot opitaan jo lapsuudessa. Vertaissuhteissa lapsi jakaa kokemuksiaan ja oppii tärkeitä sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja ja nämä taidot luovat perustaa kaikille myöhemmille sosiaalisille suhteille. Myönteiset tunnekokemukset ja vuorovaikutussuhteet edistävät myös oppimista. Vertaisryhmässä toimiminen kehittää lapsen kognitiivisia-, kielellisiä- ja leikkitaitoja.
Varhaiskasvatuksen opettajien tulee olla tietoisia taloudellisen eriarvoisuuden vaikutuksista ja varhaiskasvatuksessa ilmenevistä eriarvoisuutta luovista käytännöistä. Opettajien tulee luoda oppimisympäristöt ja pedagogiset käytännöt niin, että ne tukevat kaikkien lasten vertaissuhteiden muodostumista ja ylläpitoa. Sekä opettajien tulee vahvistaa lapsen sosiaalisten-, vuorovaikutus- ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä. Lasten empatiataitojen vahvistaminen ja monimuotoisuuden hyväksyminen vaikuttavat positiivisesti lapsen vertaissuhteisiin. Varhaiskasvatuksen käytäntöjä tulee kehittää niin, että kaikki lapset, riippumatta heidän perheidensä taloudellisesta tilanteesta, voivat kokea tasa-arvoiset mahdollisuudet positiivisiin vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa.
Vertaissuhteilla on keskeinen merkitys lapsen kasvussa ja kehityksessä. Lapsi kasvaa ja kehittyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja sosiaaliset taidot opitaan jo lapsuudessa. Vertaissuhteissa lapsi jakaa kokemuksiaan ja oppii tärkeitä sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja ja nämä taidot luovat perustaa kaikille myöhemmille sosiaalisille suhteille. Myönteiset tunnekokemukset ja vuorovaikutussuhteet edistävät myös oppimista. Vertaisryhmässä toimiminen kehittää lapsen kognitiivisia-, kielellisiä- ja leikkitaitoja.
Varhaiskasvatuksen opettajien tulee olla tietoisia taloudellisen eriarvoisuuden vaikutuksista ja varhaiskasvatuksessa ilmenevistä eriarvoisuutta luovista käytännöistä. Opettajien tulee luoda oppimisympäristöt ja pedagogiset käytännöt niin, että ne tukevat kaikkien lasten vertaissuhteiden muodostumista ja ylläpitoa. Sekä opettajien tulee vahvistaa lapsen sosiaalisten-, vuorovaikutus- ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä. Lasten empatiataitojen vahvistaminen ja monimuotoisuuden hyväksyminen vaikuttavat positiivisesti lapsen vertaissuhteisiin. Varhaiskasvatuksen käytäntöjä tulee kehittää niin, että kaikki lapset, riippumatta heidän perheidensä taloudellisesta tilanteesta, voivat kokea tasa-arvoiset mahdollisuudet positiivisiin vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34513]