Z-sukupolven asiakaskokemus virtuaalimuseossa
Niemelä, Anni (2024-06-11)
Niemelä, Anni
A. Niemelä
11.06.2024
© 2024 Anni Niemelä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114384
Tiivistelmä
Covid-19-pandemia joudutti museoiden digiloikkaa ja museot ovat tuottaneet enenevissä määrin virtuaalinäyttelyjä kokoelmistaan. Virtuaalimuseot mahdollistavat kulttuuriperinnön saatavuuden ajasta ja paikasta riippumatta ja niitä voidaan hyödyntää myös uusien kävijöiden ja kohderyhmien tavoittamiseen. Museot kilpailevat muiden elämyksellisten palveluntarjoajien kanssa, mutta niillä on haasteita tavoittaa nuoria kävijöitä. Z-sukupolveen kuuluvat ovat aiempiin sukupolviin verrattuna kiinnostuneempia kestävästä kehityksestä ja he kuluttajina arvostavat kokemuksia tuotteita enemmän. Museoiden pyrkiessä kasvattamaan kävijäkuntaansa sekä museoiden tuottamien virtuaalinäyttelyiden lisääntyessä on olennaista selvittää millaiseksi kokemukseksi nuoret asiakkaat mieltävät virtuaalimuseossa vierailun.
Tutkimusta Z-sukupolven virtuaalisesta museokokemuksesta on vähäisesti. Tämä tutkimus pyrkii osaltaan lisäämään ymmärrystä virtuaalinäyttelyn ominaispiirteistä museokontekstissa ja tekijöistä, jotka vaikuttavat z-sukupolven virtuaaliseen asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin ääneenajattelumetodia sekä haastatteluja hyödyntäen. Museovierailuihin ääneenajattelumetodia hyödyntäen sekä haastatteluihin osallistui 10 Z-sukupolveen kuuluvaa henkilöä. Ääneenajattelumetodi mahdollisti kävijän museovierailuprosessin tarkastelun. Aineiston analyysissa hyödynnettiin abduktiivista päättelyä sekä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimusta. Tutkimuksen tuloksena muodostettiin teoreettinen viitekehys z-sukupolven virtuaalimuseokokemuksesta, jota on täydennetty empiirisillä havainnoilla. Viitekehys kuvaa Z-sukupolven virtuaalimuseokokemusta, jossa keskeisiä elementtejä ovat teknologia, virtuaalisuus, immersiivisyys ja moniaistillisuus. Näitä tekijöitä tarkastellaan osana kävijän museovierailuprosessia. Tutkimuksessa huomattiin äänen ja kuvan yhteensopivuuden, pelillistämisen, vuorovaikutuksellisuuden sekä kävijää itseään kiinnostavan aiheen vaikuttavan positiivisesti Z-sukupolven virtuaalimuseokokemukseen.
Tutkimus vahvistaa aiempia käsityksiä Z-sukupolvesta kuluttajina ja museokävijöinä ja tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Z-sukupolven virtuaalimuseokokemuksen tarkastelussa. Lisäksi tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa toimialalle. Tutkimusta on arvioitu niin validiteetin kuin reliabiliteetin kautta. Tutkimuksen tulokset luovat pohjaa virtuaalisen asiakaskokemuksen jatkotutkimukselle museokontekstissa.
Tutkimusta Z-sukupolven virtuaalisesta museokokemuksesta on vähäisesti. Tämä tutkimus pyrkii osaltaan lisäämään ymmärrystä virtuaalinäyttelyn ominaispiirteistä museokontekstissa ja tekijöistä, jotka vaikuttavat z-sukupolven virtuaaliseen asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin ääneenajattelumetodia sekä haastatteluja hyödyntäen. Museovierailuihin ääneenajattelumetodia hyödyntäen sekä haastatteluihin osallistui 10 Z-sukupolveen kuuluvaa henkilöä. Ääneenajattelumetodi mahdollisti kävijän museovierailuprosessin tarkastelun. Aineiston analyysissa hyödynnettiin abduktiivista päättelyä sekä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimusta. Tutkimuksen tuloksena muodostettiin teoreettinen viitekehys z-sukupolven virtuaalimuseokokemuksesta, jota on täydennetty empiirisillä havainnoilla. Viitekehys kuvaa Z-sukupolven virtuaalimuseokokemusta, jossa keskeisiä elementtejä ovat teknologia, virtuaalisuus, immersiivisyys ja moniaistillisuus. Näitä tekijöitä tarkastellaan osana kävijän museovierailuprosessia. Tutkimuksessa huomattiin äänen ja kuvan yhteensopivuuden, pelillistämisen, vuorovaikutuksellisuuden sekä kävijää itseään kiinnostavan aiheen vaikuttavan positiivisesti Z-sukupolven virtuaalimuseokokemukseen.
Tutkimus vahvistaa aiempia käsityksiä Z-sukupolvesta kuluttajina ja museokävijöinä ja tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Z-sukupolven virtuaalimuseokokemuksen tarkastelussa. Lisäksi tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa toimialalle. Tutkimusta on arvioitu niin validiteetin kuin reliabiliteetin kautta. Tutkimuksen tulokset luovat pohjaa virtuaalisen asiakaskokemuksen jatkotutkimukselle museokontekstissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34618]