Palveluportfolion luominen case-organisaatiossa
Muraja, Vilma Linnea (2024-06-11)
Muraja, Vilma Linnea
V. L. Muraja
11.06.2024
© 2024 Vilma Linnea Muraja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114382
Tiivistelmä
Korkeakouluilla on yhteiskunnassamme tärkeä rooli niin tutkimuksen tuottamisen, korkeatasoisen opetuksen tarjoamisen kuin yhteiskunnallisen vaikuttamisenkin kannalta. Tutkimusorganisaatiot toimivat erilaisten sidosryhmien keskiössä, entistä kilpailullisemmassa ja muuttuvassa ympäristössä, minkä takia niiden toiminnan jatkuva kehittäminen on välttämätöntä.
Tämä työ tarkastelee tutkimusorganisaation roolia palveluntarjoajana ja palvelujen tuotteistamista, hankkeiden valmistelua ja toteutusta tutkimusorganisaatiossa. Työn tavoitteena on case-organisaation avulla selvittää, miksi tutkimusorganisaation tulisi tuotteistaa palvelujaan, miten tutkimusorganisaatiossa hankkeistetaan ja miten hankkeistamisen palvelutuote tulisi mallintaa. Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksen ohella laadullisin menetelmin puolistrukturoituja haastatteluja, kyselytutkimusta ja työpajamuotoista aineistonkeruumenetelmää hyödyntäen.
Työn päälöydöksinä kartoitetaan case-organisaation hankkeistamisen nykytila ja mallinnetaan hankkeistaminen palvelutuotteena, minkä mukaan case-organisaation palveluportfolio voidaan muodostaa. Lisäksi todetaan, että tutkimusorganisaation tulisi tuotteistaa palvelujaan palvelutarjoamansa ja -tuotantonsa kehittämiseksi sekä sidosryhmäyhteistyön parantamiseksi. Työn tuloksia voidaan hyödyntää case-organisaatiossa hankkeistamisen kehittämiseksi, ja vertailupohjana sekä tuotteistamisen mallina muissa vastaavissa organisaatioissa. Higher education institutions play an important role in our society in terms of producing research, providing high-quality education, and societal influence. Research organizations operate at the center of various stakeholders in an increasingly competitive and changing world, which makes the development of their operations essential.
This work examines the role of a research organization as a service provider, the productization of services and the preparation and management of projects within a research organization. The topics are studied through the operations of a case organization. The aim of this study is to determine why a research organization should productize its services, how projects are managed within a research organization, and how the service product of preparing and managing projects should be productized and modeled. The research is conducted using qualitative methods, including semi-structured interviews, a survey, and two workshops, alongside a literature review.
Main findings of this study include mapping the current state of project initiation and management in the case organization and modeling it as a service product. Based on the modelled service product a portfolio can be outlined for the case organization. Additionally, it is concluded that a research organization should productize its services to develop its service offering and production, as well as improving its stakeholder collaboration. The results of this study can be utilized in the case organization to enhance funding applications and project management, and for comparative purposes and as a model for productization in other similar organizations.
Tämä työ tarkastelee tutkimusorganisaation roolia palveluntarjoajana ja palvelujen tuotteistamista, hankkeiden valmistelua ja toteutusta tutkimusorganisaatiossa. Työn tavoitteena on case-organisaation avulla selvittää, miksi tutkimusorganisaation tulisi tuotteistaa palvelujaan, miten tutkimusorganisaatiossa hankkeistetaan ja miten hankkeistamisen palvelutuote tulisi mallintaa. Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksen ohella laadullisin menetelmin puolistrukturoituja haastatteluja, kyselytutkimusta ja työpajamuotoista aineistonkeruumenetelmää hyödyntäen.
Työn päälöydöksinä kartoitetaan case-organisaation hankkeistamisen nykytila ja mallinnetaan hankkeistaminen palvelutuotteena, minkä mukaan case-organisaation palveluportfolio voidaan muodostaa. Lisäksi todetaan, että tutkimusorganisaation tulisi tuotteistaa palvelujaan palvelutarjoamansa ja -tuotantonsa kehittämiseksi sekä sidosryhmäyhteistyön parantamiseksi. Työn tuloksia voidaan hyödyntää case-organisaatiossa hankkeistamisen kehittämiseksi, ja vertailupohjana sekä tuotteistamisen mallina muissa vastaavissa organisaatioissa.
This work examines the role of a research organization as a service provider, the productization of services and the preparation and management of projects within a research organization. The topics are studied through the operations of a case organization. The aim of this study is to determine why a research organization should productize its services, how projects are managed within a research organization, and how the service product of preparing and managing projects should be productized and modeled. The research is conducted using qualitative methods, including semi-structured interviews, a survey, and two workshops, alongside a literature review.
Main findings of this study include mapping the current state of project initiation and management in the case organization and modeling it as a service product. Based on the modelled service product a portfolio can be outlined for the case organization. Additionally, it is concluded that a research organization should productize its services to develop its service offering and production, as well as improving its stakeholder collaboration. The results of this study can be utilized in the case organization to enhance funding applications and project management, and for comparative purposes and as a model for productization in other similar organizations.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38404]