Tiedon organisointi ja siirtäminen suunnitteluvaiheesta rakentamis- ja kunnossapitovaiheeseen ratahankkeessa
Heikkinen, Sanni (2024-06-11)
Heikkinen, Sanni
S. Heikkinen
11.06.2024
© 2024 Sanni Heikkinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406114376
Tiivistelmä
Radan investointihankkeissa liikkuvan tiedon määrän kasvaminen sekä uudet teknologiat ja innovaatiot muokkaavat alaa. Toimiva ja yhdenmukainen tiedonhallinta vähentää manuaalisen työn tarvetta ja auttaa saavuttamaan kustannussäästöjä, sekä edesauttaa tiedon säilymistä kaikissa radanpidon vaiheissa. Tästä huolimatta tutkimukset viittaavat siihen, ettei toimivaan tiedonhallintaan panostamisen mahdollisuuksia tunnisteta riittävästi. Monet tiedonhallintaprosessit epäonnistuvat ja lopulta vain pieni osuus organisaatioiden tiedoista säilyy uudelleenkäytettävässä muodossa.
Tiedonhallinnan toimimattomuus johtuu pitkälti sen hankaluudesta, aikaavievyydestä, tapauskohtaisuudesta, tulkinnanvaraisuudesta ja eriävistä toimintamalleista ja ohjeistuksista. Hankkeiden eri toimijoilla on useita tietolähteitä, tiedostomuotoja ja tiedonhallintajärjestelmiä, joiden parissa tulee osata toimia. Eri toimijoilla on erilaiset intressit ja näkökulmat, jolloin oman hankevaiheen prioriteetit korostuvat. Radan investointihankkeiden tietokokonaisuuksien tehokas hallinta edellyttää monitasoista huomioimista eri hankevaiheissa, jotta tiedon eheys ja säilyvyys pystytään takaamaan.
Tämän diplomityö on kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu kirjallisuuskatsauksesta, dokumenttianalyysistä sekä empiirisestä tutkimuksesta kokonaisvaltaisen ymmärryksen luomiseksi tutkimusaihepiiristä. Tutkimus on toteutettu Tampereen henkilöratapiha -kohdehankkeelle yhteistyössä rakennuttajan Welado Oy:n ja tilaajana toimivan Väyläviraston kanssa. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä siitä, kuinka tietoa ratahankkeissa organisoidaan ja siirretään, ja kuinka hyvin tieto säilyy eri hankevaiheiden välillä. Tutkimuksen alussa käsitellään terminologiaa sekä tietomallien hyödyntämisen nykytilaa aikaisempien tutkimuksien ja kirjallisuuden pohjalta. Seuraavaksi esitellään tapaustutkimuksen kohdehanke ja tutustutaan dokumenttianalyysin kautta Väyläviraston hankkeiden tiedonhallinnan tilaan ja investointihankkeita ohjaavaan sääntelyyn. Lopulta toteutetaan empiirinen tutkimus, jossa haastatteluiden kautta tutkitaan tiedonhallinnan nykytilaa. Empiirisen tutkimuksen tuloksien avulla muodostetaan työn lopussa kehitetty radanpidon tiedonhallintaprosessi ja esitellään sen ominaisuuksia.
Tämän tutkimuksen tärkeimmät löydökset ovat tapaustutkimuksen kohdeorganisaation nykyisen tiedonhallintaprosessin kehityskohteet, toimivan tiedonhallintaprosessin ominaisuudet sekä kehitetty tiedonhallintaprosessi. Nämä päälöydökset auttavat tutkijoita ja ammattilaisia työn laajan aihepiirin ymmärtämisessä ja toimivamman tiedonhallinnan ja tiedonsiirtämisen prosessin muodostamisessa. The increasing volume of data in railway infrastructure investment projects coupled with new technologies and innovations is reshaping the industry. Efficient and consistent information management can help achieve a deduction in manual work, leading to a decrease in labor hours devoted to information management and hereby cost savings, while also facilitating preservation of information throughout all stages of railway investment projects. Nevertheless, studies indicate that opportunities for investing in effective data management may not be sufficiently recognized. Many information management processes fail, resulting in only a small share of organizational data being preserved through the information management process.
The ineffectiveness of information management mainly arises from its complexity, time-consuming nature, case-specificity, interpretational vagueness, and different operating procedures and instructions. Various stakeholders in railway projects have multiple sources of information, file formats, and data management systems to work with. These stakeholders have different interests and perspectives, thus emphasizing priorities specific to their own project phases. The effective management of railway investment project data entities requires multi-level considerations in different project phases in order to guarantee the integrity and preservation of the data.
This thesis is a qualitative study which consists of a literature review, document analysis, and empirical research aiming to gather comprehensive insights into the research topic. The thesis is conducted in collaboration with the Tampereen Henkilöratapiha project in which Welado Oy acts as a developer and Finnish Transport Infrastructure Agency as a client. Its purpose is to enhance understanding of how data is organized and transferred in rail projects and how well data is preserved across different project phases. The first section of this thesis covers terminology and the current state of BIM utilization based on previous research and literature. Subsequently, the case project is introduced, followed by a study of the stage of Finnish Transport Infrastructure Agency's projects data management and regulatory framework through document analysis. In the end, an empirical interview study is conducted to investigate the current state of data management. Using the results of the empirical research, an improved railway investment project information management process and its features are presented at the end of this thesis.
The key findings of this study include cons in the current information management process, characteristics of an effective information management process, and the developed railway investment project information management process. These main findings aid researchers and professionals in understanding the broad topic of the thesis and in forming a more effective process for information management and information transfer.
Tiedonhallinnan toimimattomuus johtuu pitkälti sen hankaluudesta, aikaavievyydestä, tapauskohtaisuudesta, tulkinnanvaraisuudesta ja eriävistä toimintamalleista ja ohjeistuksista. Hankkeiden eri toimijoilla on useita tietolähteitä, tiedostomuotoja ja tiedonhallintajärjestelmiä, joiden parissa tulee osata toimia. Eri toimijoilla on erilaiset intressit ja näkökulmat, jolloin oman hankevaiheen prioriteetit korostuvat. Radan investointihankkeiden tietokokonaisuuksien tehokas hallinta edellyttää monitasoista huomioimista eri hankevaiheissa, jotta tiedon eheys ja säilyvyys pystytään takaamaan.
Tämän diplomityö on kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu kirjallisuuskatsauksesta, dokumenttianalyysistä sekä empiirisestä tutkimuksesta kokonaisvaltaisen ymmärryksen luomiseksi tutkimusaihepiiristä. Tutkimus on toteutettu Tampereen henkilöratapiha -kohdehankkeelle yhteistyössä rakennuttajan Welado Oy:n ja tilaajana toimivan Väyläviraston kanssa. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä siitä, kuinka tietoa ratahankkeissa organisoidaan ja siirretään, ja kuinka hyvin tieto säilyy eri hankevaiheiden välillä. Tutkimuksen alussa käsitellään terminologiaa sekä tietomallien hyödyntämisen nykytilaa aikaisempien tutkimuksien ja kirjallisuuden pohjalta. Seuraavaksi esitellään tapaustutkimuksen kohdehanke ja tutustutaan dokumenttianalyysin kautta Väyläviraston hankkeiden tiedonhallinnan tilaan ja investointihankkeita ohjaavaan sääntelyyn. Lopulta toteutetaan empiirinen tutkimus, jossa haastatteluiden kautta tutkitaan tiedonhallinnan nykytilaa. Empiirisen tutkimuksen tuloksien avulla muodostetaan työn lopussa kehitetty radanpidon tiedonhallintaprosessi ja esitellään sen ominaisuuksia.
Tämän tutkimuksen tärkeimmät löydökset ovat tapaustutkimuksen kohdeorganisaation nykyisen tiedonhallintaprosessin kehityskohteet, toimivan tiedonhallintaprosessin ominaisuudet sekä kehitetty tiedonhallintaprosessi. Nämä päälöydökset auttavat tutkijoita ja ammattilaisia työn laajan aihepiirin ymmärtämisessä ja toimivamman tiedonhallinnan ja tiedonsiirtämisen prosessin muodostamisessa.
The ineffectiveness of information management mainly arises from its complexity, time-consuming nature, case-specificity, interpretational vagueness, and different operating procedures and instructions. Various stakeholders in railway projects have multiple sources of information, file formats, and data management systems to work with. These stakeholders have different interests and perspectives, thus emphasizing priorities specific to their own project phases. The effective management of railway investment project data entities requires multi-level considerations in different project phases in order to guarantee the integrity and preservation of the data.
This thesis is a qualitative study which consists of a literature review, document analysis, and empirical research aiming to gather comprehensive insights into the research topic. The thesis is conducted in collaboration with the Tampereen Henkilöratapiha project in which Welado Oy acts as a developer and Finnish Transport Infrastructure Agency as a client. Its purpose is to enhance understanding of how data is organized and transferred in rail projects and how well data is preserved across different project phases. The first section of this thesis covers terminology and the current state of BIM utilization based on previous research and literature. Subsequently, the case project is introduced, followed by a study of the stage of Finnish Transport Infrastructure Agency's projects data management and regulatory framework through document analysis. In the end, an empirical interview study is conducted to investigate the current state of data management. Using the results of the empirical research, an improved railway investment project information management process and its features are presented at the end of this thesis.
The key findings of this study include cons in the current information management process, characteristics of an effective information management process, and the developed railway investment project information management process. These main findings aid researchers and professionals in understanding the broad topic of the thesis and in forming a more effective process for information management and information transfer.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34264]