Opettajien ja oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian käyttö perusopetuksessa
Keronen, Ilari (2024-06-10)
Keronen, Ilari
I. Keronen
10.06.2024
© 2024 Ilari Keronen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406104341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406104341
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelin alakoulujen tapaa käyttää ja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessa ja millaisia kokemuksia siitä oli kukin saanut. Oli myös tarkoitus saada aiempaa parempi käsitys ja ymmärrys siitä, kuinka opettajat pystyvät hyödyntämään teknologiaa yleisesti ja tietenkin sen mahdollisia haasteita ja hyviä puolia.
Viime vuosina teknologian käyttäminen opetuksessa on ollut lisääntyvää myös Covid-19 pandemian takia. Tämä herätti kiinnostusta ja koululaitoksissa teknologian integrointi lisääntyi paljon. Vaikka useissa oppilaitoksissa teknologiaa onkin käytössä, sen kunnollinen käyttö oli vajavaista.
Aiempien tutkimusten mukaan teknologian integrointi vaati jatkuvaa kehittämistä kouluissa sekä opettajien osalta. Opettajien pitää käyttää paljon aikaa, jotta he pystyivät pysymään relevantteina yhä kehittyvän teknologian kanssa. Opettajien tulisi antaa heidän oppilailleen paras mahdollinen kokemus opetuksesta.
Tutkielmassa otan myös huomioon, millaisessa tilassa teknologian käyttö on ollut kouluissa ja millä eri tavoin sen käyttöä ja kehitystä on tutkittu. Onko huomattu jotain tiettyjä aineita ja sovelluksia, jotka ovat todettu todella hyviksi. Pitää myös muistaa tutkia tällaisen teknologian tulevaisuuden mahdollisuudet ja niin sanotusti normaalista käytöstä eroavat tavat hyödyntää eri ikäjakaumat huomioon ottaen, sillä opetus keinot tulevat vaihtelemaan paljon oppilaiden iän mukaan.
Samalla tulee pitää mielessä, millaisessa tilassa tablettien käyttö on tällä hetkellä ja mihin resurssit oikeasti riittävät kouluissa. Näiden laitteiden ylläpito ja käyttöönotto ei ole missään nimessä halpaa taikka yksinkertaista, myös huomioon ottaen laitteiden negatiiviset puolet ja haasteet kouluissa. Voiko nämä laitteet auttaa oppilaita vai muuttaako se nuorista liian riippuvaisia teknologiaan?
Viime vuosina teknologian käyttäminen opetuksessa on ollut lisääntyvää myös Covid-19 pandemian takia. Tämä herätti kiinnostusta ja koululaitoksissa teknologian integrointi lisääntyi paljon. Vaikka useissa oppilaitoksissa teknologiaa onkin käytössä, sen kunnollinen käyttö oli vajavaista.
Aiempien tutkimusten mukaan teknologian integrointi vaati jatkuvaa kehittämistä kouluissa sekä opettajien osalta. Opettajien pitää käyttää paljon aikaa, jotta he pystyivät pysymään relevantteina yhä kehittyvän teknologian kanssa. Opettajien tulisi antaa heidän oppilailleen paras mahdollinen kokemus opetuksesta.
Tutkielmassa otan myös huomioon, millaisessa tilassa teknologian käyttö on ollut kouluissa ja millä eri tavoin sen käyttöä ja kehitystä on tutkittu. Onko huomattu jotain tiettyjä aineita ja sovelluksia, jotka ovat todettu todella hyviksi. Pitää myös muistaa tutkia tällaisen teknologian tulevaisuuden mahdollisuudet ja niin sanotusti normaalista käytöstä eroavat tavat hyödyntää eri ikäjakaumat huomioon ottaen, sillä opetus keinot tulevat vaihtelemaan paljon oppilaiden iän mukaan.
Samalla tulee pitää mielessä, millaisessa tilassa tablettien käyttö on tällä hetkellä ja mihin resurssit oikeasti riittävät kouluissa. Näiden laitteiden ylläpito ja käyttöönotto ei ole missään nimessä halpaa taikka yksinkertaista, myös huomioon ottaen laitteiden negatiiviset puolet ja haasteet kouluissa. Voiko nämä laitteet auttaa oppilaita vai muuttaako se nuorista liian riippuvaisia teknologiaan?
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34609]