Arkielämän pelillistäminen Mixed Reality-teknologian avulla
Väisänen, Valtteri (2024-06-08)
Väisänen, Valtteri
V. Väisänen
08.06.2024
© 2024 Valtteri Väisänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406084297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406084297
Tiivistelmä
Yhdistetyllä todellisuudella tarkoitetaan yleensä digitaalisia elementtejä, joita on lisätty oikeaan ympäristöön, ja joiden kanssa käyttäjä voi vuorovaikuttaa oikean maailman objektien tavoin. Näiden objektien havainnointi tapahtuu nykyään yleensä päähän puettavien lasien välityksellä. Aiemmat ratkaisut rajoittuivat mobiilipohjaisiin AR-sovelluksiin, joissa vuorovaikutus tapahtui mobiililaitteen ruudulla. Pelillistäminen tarkoittaa videopelisuunnittelussa käytettävien elementtien hyödyntämistä pelien ulkopuolisessa kontekstissa. Tämän tutkimuksen päämotivaationa toimiikin Mixed Reality-teknologian, sekä pelillistämisen merkittävä potentiaali ihmisen arkielämän parantamisessa. Teknologia kehittyy nopeaa vauhtia, ja mm. erilaiset päähänpuettavat ratkaisut ovat viime vuosina yleistyneet myös kuluttajakäyttöön. Tämä avaa uudenlaisia mahdollisuuksia arjen ehostamiseen. Tämän katsauksen aikana käydään läpi useita erilaisia olemassa olevia MR- ja AR teknologian sovelluksia, jotka osoittavat teknologian potentiaalin. Katsaus osoittaa uusien teknologiaratkaisujen laajan potentiaalin pelillistämisen hyödyntämiseen MR- ja AR-teknologian keinoin. Katselmassa esitellään myös päähänpuettavien lasien mahdollistamia uusia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Katsaus osoitti aiheen vaativan laajempaa tutkimusta, sillä aiempi tutkimus keskittyy pääasiassa koulu-, kuntoutus, kulttuuri- tai turismikäyttöön. Teknologialla, ja sen kautta tapahtuvalla pelillistämisellä havaittiin olevan positiivisia vaikutuksia, ja laajaa potentiaalia tulevaisuutta varten ihmisen motivaation kasvattajana myös arjen erilaisissa askareissa. Myös riskitekijöitä ja haittoja havaittiin, kuten addiktio ja tietoturva. Uudet pääosin kamerapohjaiset päähänpuettavat ratkaisut vaarantavat myös käyttäjän yksityisyyden keräten erilaisilla antureilla dataa käytöstä. Aiempien mobiilipohjaisten AR-ratkaisujen havaittiin olevan puutteellisia, sillä virtuaalimaailman elementtien kanssa vuorovaikuttaminen vaati mobiililaitteen käyttämistä ja sen näytön tarkkailua. Tällä on myös heikentäviä vaikutuksia käyttäjämotivaatioon. Toisaalta tämän voidaan nähdä korostavan uudentyyppisten ratkaisujen, kuten päähän puettavien lasien hyötyjä. Päähänpuettavat laitteet mahdollistavat digitaalisen todellisuuden tuomisen käyttäjän näkökenttään. Tämä mahdollistaa objektien kanssa vuorovaikuttamisen oikean maailman objektien tavoin.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Katsaus osoitti aiheen vaativan laajempaa tutkimusta, sillä aiempi tutkimus keskittyy pääasiassa koulu-, kuntoutus, kulttuuri- tai turismikäyttöön. Teknologialla, ja sen kautta tapahtuvalla pelillistämisellä havaittiin olevan positiivisia vaikutuksia, ja laajaa potentiaalia tulevaisuutta varten ihmisen motivaation kasvattajana myös arjen erilaisissa askareissa. Myös riskitekijöitä ja haittoja havaittiin, kuten addiktio ja tietoturva. Uudet pääosin kamerapohjaiset päähänpuettavat ratkaisut vaarantavat myös käyttäjän yksityisyyden keräten erilaisilla antureilla dataa käytöstä. Aiempien mobiilipohjaisten AR-ratkaisujen havaittiin olevan puutteellisia, sillä virtuaalimaailman elementtien kanssa vuorovaikuttaminen vaati mobiililaitteen käyttämistä ja sen näytön tarkkailua. Tällä on myös heikentäviä vaikutuksia käyttäjämotivaatioon. Toisaalta tämän voidaan nähdä korostavan uudentyyppisten ratkaisujen, kuten päähän puettavien lasien hyötyjä. Päähänpuettavat laitteet mahdollistavat digitaalisen todellisuuden tuomisen käyttäjän näkökenttään. Tämä mahdollistaa objektien kanssa vuorovaikuttamisen oikean maailman objektien tavoin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34176]