Sisäinen liikuntamotivaatio koululiikunnassa
Ollinen, Oskari (2024-06-08)
Ollinen, Oskari
O. Ollinen
08.06.2024
© 2024, Oskari Ollinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406084296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406084296
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä liikunnanopettajan tulee tietää sisäiseen liikuntamotivaatioon liittyvistä teorioista ja käytännöistä koululiikunnassa. Aihe on ajankohtainen, sillä lasten ja nuorten vähentyvä fyysinen aktiivisuus nostaa koululiikunnassa rakennetun liikuntamotivaation merkittävään asemaan. Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan koululiikunnan tavoitteena on liikunnallisen elämäntavan edistäminen. Sisäinen liikuntamotivaatio on edellytys liikunnalliselle elämäntavalle, jolloin liikunnanopettajan on merkittävä ymmärtää liikuntamotivaatioon liittyviä prosesseja ja siihen vaikuttavia tekijöitä koululiikunnassa.
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa olen hyödyntänyt aiempaa tutkimustietoa käyttäen kotimaisia sekä kansainvälisiä vertaisarvioituja tieteellisiä teoksia ja tutkimuksia. Itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteoria ovat koululiikunnan piirissä paljon tutkittuja motivaatioteorioita, jonka vuoksi tarkastelen aihettani näiden teorioiden ja niihin liittyvän kirjallisuuden näkökulmasta.
Sisäinen motivaatio viittaa tilanteeseen, jossa toimintaan osallistutaan sen itsensä vuoksi. Liikuntaan sisäisesti motivoitunut henkilö saa iloa, mielihyvää ja nautintoa liikunnasta, jolloin hän tekee elämässään liikunnallisia valintoja. Itsemääräämisteorian mukaan sisäisen motivaation ytimessä ovat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemukset. Kun nämä ihmisen kolme psykologista perustarvetta tyydyttyvät, motivaatiosta muodostuu sisäinen. Tavoiteorientaatioteoriassa sisäinen motivaatio syntyy pätevyyden osoittamisesta. Teoria tarkastelee pätevyyttä tarkemmin jakamalla sen tehtävä- ja minäsuuntautuneisuuteen.
Tutkielmani tulokset osoittivat, että itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteorian suosiminen edistävät oppilaiden sisäistä liikuntamotivaatiota koululiikunnassa. Koululiikunnan sosiaalinen ympäristö ohjaa itsemääräämis- sekä tavoiteorientaatioteoriaa ja voi joko estää tai edistää sisäi-sen liikuntamotivaation syntymistä. Tavoiteorientaatioteoriasta kumpuava tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto on sosiaalinen ympäristö, joka edistää itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteorian toteutumista ja tukee oppilaan sisäistä liikuntamotivaatiota. Liikunnanopettajan on syytä huomioida, että hän ei voi suoraan vaikuttaa oppilaiden liikuntamotivaatioon. Hän voi kuitenkin muokata koululiikunnan sosiaalisesta ympäristöstä suotuisan sisäisen liikuntamotivaation kannalta. Tuloksia voidaan pitää luotettavana, koska ne pohjautuvat aikaisempiin vertaisarvioituihin tutkimuksiin. The aim of this bachelor’s thesis was to find out what physical education teachers should know about motivational theories and practices related to intrinsic motivation in physical education. The topic is current, because the low levels of physical activity among children and youth puts physical education to a significant role in promoting motivation towards physical activity. According to the basic education curriculum, the aim of physical education is to promote physically active lifestyle. Since intrinsic motivation is a key element for lifelong physical activity it is important for physical education teachers to understand motivational processes and factors affecting those processes.
This thesis is implemented as a descriptive literature review. In this thesis, I have used previous research data, which are domestic and international peer-reviewed scientific works and studies. Self-determination theory and achievement goal theory are motivational theories that have been studied a lot in physical education, which is why I approach this topic from the perspective of these theories and literature related to these theories.
Intrinsic motivation refers to a situation where a person engages to an activity for the activity itself. A person who is intrinsically motivated towards physical activity gets joy, pleasure, and enjoyment from physical activities. Therefore, the person will make physically active choices in their lives. According to self-determination theory, in the core of intrinsic motivation are autonomy, competence, and social relatedness. When these three basic psychological needs are satisfied motivation will be intrinsic. In achievement goal theory, intrinsic motivation arises from demonstrating competence. The theory takes a closer look at competence by dividing it into task and ego-orientation.
According to the results of this thesis, favoring self-determination theory and achievement goal theory promotes students’ intrinsic motivation. The social environment in physical education guides self-determination theory and achievement goal theory which can either enhance or diminish intrinsic motivation. Originating from achievement goal theory, task-oriented motivational climate is a social factor which promotes self-determination theory and achievement goal theory and enhances students’ intrinsic motivation. Physical education teachers should note that they cannot influence students’ intrinsic motivation directly. However, they can influence the social environment in a way that it supports students’ intrinsic motivation. The results of this thesis can be considered reliable because they are based on previous scientific peer-reviewed studies.
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa olen hyödyntänyt aiempaa tutkimustietoa käyttäen kotimaisia sekä kansainvälisiä vertaisarvioituja tieteellisiä teoksia ja tutkimuksia. Itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteoria ovat koululiikunnan piirissä paljon tutkittuja motivaatioteorioita, jonka vuoksi tarkastelen aihettani näiden teorioiden ja niihin liittyvän kirjallisuuden näkökulmasta.
Sisäinen motivaatio viittaa tilanteeseen, jossa toimintaan osallistutaan sen itsensä vuoksi. Liikuntaan sisäisesti motivoitunut henkilö saa iloa, mielihyvää ja nautintoa liikunnasta, jolloin hän tekee elämässään liikunnallisia valintoja. Itsemääräämisteorian mukaan sisäisen motivaation ytimessä ovat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemukset. Kun nämä ihmisen kolme psykologista perustarvetta tyydyttyvät, motivaatiosta muodostuu sisäinen. Tavoiteorientaatioteoriassa sisäinen motivaatio syntyy pätevyyden osoittamisesta. Teoria tarkastelee pätevyyttä tarkemmin jakamalla sen tehtävä- ja minäsuuntautuneisuuteen.
Tutkielmani tulokset osoittivat, että itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteorian suosiminen edistävät oppilaiden sisäistä liikuntamotivaatiota koululiikunnassa. Koululiikunnan sosiaalinen ympäristö ohjaa itsemääräämis- sekä tavoiteorientaatioteoriaa ja voi joko estää tai edistää sisäi-sen liikuntamotivaation syntymistä. Tavoiteorientaatioteoriasta kumpuava tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto on sosiaalinen ympäristö, joka edistää itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteorian toteutumista ja tukee oppilaan sisäistä liikuntamotivaatiota. Liikunnanopettajan on syytä huomioida, että hän ei voi suoraan vaikuttaa oppilaiden liikuntamotivaatioon. Hän voi kuitenkin muokata koululiikunnan sosiaalisesta ympäristöstä suotuisan sisäisen liikuntamotivaation kannalta. Tuloksia voidaan pitää luotettavana, koska ne pohjautuvat aikaisempiin vertaisarvioituihin tutkimuksiin.
This thesis is implemented as a descriptive literature review. In this thesis, I have used previous research data, which are domestic and international peer-reviewed scientific works and studies. Self-determination theory and achievement goal theory are motivational theories that have been studied a lot in physical education, which is why I approach this topic from the perspective of these theories and literature related to these theories.
Intrinsic motivation refers to a situation where a person engages to an activity for the activity itself. A person who is intrinsically motivated towards physical activity gets joy, pleasure, and enjoyment from physical activities. Therefore, the person will make physically active choices in their lives. According to self-determination theory, in the core of intrinsic motivation are autonomy, competence, and social relatedness. When these three basic psychological needs are satisfied motivation will be intrinsic. In achievement goal theory, intrinsic motivation arises from demonstrating competence. The theory takes a closer look at competence by dividing it into task and ego-orientation.
According to the results of this thesis, favoring self-determination theory and achievement goal theory promotes students’ intrinsic motivation. The social environment in physical education guides self-determination theory and achievement goal theory which can either enhance or diminish intrinsic motivation. Originating from achievement goal theory, task-oriented motivational climate is a social factor which promotes self-determination theory and achievement goal theory and enhances students’ intrinsic motivation. Physical education teachers should note that they cannot influence students’ intrinsic motivation directly. However, they can influence the social environment in a way that it supports students’ intrinsic motivation. The results of this thesis can be considered reliable because they are based on previous scientific peer-reviewed studies.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34592]