Asiantuntijapalveluna toteutettavan luovan prosessin johtaminen hybridikontekstissa
Kantola, Katri (2024-06-07)
Kantola, Katri
K. Kantola
07.06.2024
© 2024 Katri Kantola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406074282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406074282
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä asiantuntijapalveluna toteutettavan luovan prosessin vaiheista ja sen johtamisesta hybridikontekstissa. Tutkielmassa muodostetaan empiirisesti täydennetty viitekehys hybridistä luovasta prosessista ja sen vaiheista sekä selvitetään, millä tavalla tätä prosessia voidaan johtaa. Tutkielma toteutetaan toimeksiantona Avidly Oy:lle.
Markkinointitoimistoja käytetään paljon ja asiantuntijapalvelusektori laajenee nopeasti. Vaikka digitaalisilla palveluilla on nykypäivän markkinointitoimistoissa suuri rooli, luovuus on kuitenkin yhä piirre, jota sekä markkinointitoimistot että niiden asiakkaat pitävät korkeassa arvossa. Teknologian edistyminen, liiketoiminnan digitalisoituminen ja koronaviruspandemia ovat muuttaneet markkinointiviestintää merkittävästi, ja hybridityöskentelymalli, joka mahdollistaa työskentelyn paikasta riippumatta, on muodostunut uudeksi normaaliksi myös asiantuntijapalvelusektorilla. Näiden syiden takia on merkityksellistä tutkia asiantuntijapalveluna toteutettavien luovien prosessien toteutumista hybridikontekstissa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja tarkemmin ryhmähaastatteluna. Haastateltava ryhmä koostui toimeksiantajayrityksen projektipäälliköistä, jotka ovat vastuussa luovista prosesseista ja niiden johtamisesta. Empiirinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa analyysiä apuna käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi empiirisellä aineistolla täydennetty viitekehys asiantuntijapalveluna toteutettavasta hybridistä luovasta prosessista, joka sisältää kuusi vaihetta: brief, vastabrief, luova brief, suunnittelu, tuotanto ja arviointi. Käyttämällä aikaa asiantuntijapalveluyrityksen suunnittelijoiden perusteelliseen perehdytykseen asiakasyrityksestä ja sen tarpeista, pyritään varmistamaan, että asiakkaan tarpeet on ymmärretty oikein, jotta niille voidaan muodostaa paras mahdollinen ratkaisu. Näiden vaiheiden lisäksi viitekehyksessä esitetään prosessin johtaminen sekä se, missä vaiheissa prosessia on tärkeää työskennellä kasvotusten, ja mitkä vaiheet voidaan toteuttaa etäyhteydellä.
Tutkimuksen tuloksista voivat hyötyä niin markkinointitoimistot kuin muutkin asiantuntijapalveluyritykset, jotka toteuttavat luovia prosesseja hybridikontekstissa. Koska jokainen luova prosessi on ainutlaatuinen, tuloksia hyödynnettäessä on huomioitava, että hybridin luovan prosessin mallia on sovellettava erikseen erilaisissa tilanteissa ja konteksteissa.
Markkinointitoimistoja käytetään paljon ja asiantuntijapalvelusektori laajenee nopeasti. Vaikka digitaalisilla palveluilla on nykypäivän markkinointitoimistoissa suuri rooli, luovuus on kuitenkin yhä piirre, jota sekä markkinointitoimistot että niiden asiakkaat pitävät korkeassa arvossa. Teknologian edistyminen, liiketoiminnan digitalisoituminen ja koronaviruspandemia ovat muuttaneet markkinointiviestintää merkittävästi, ja hybridityöskentelymalli, joka mahdollistaa työskentelyn paikasta riippumatta, on muodostunut uudeksi normaaliksi myös asiantuntijapalvelusektorilla. Näiden syiden takia on merkityksellistä tutkia asiantuntijapalveluna toteutettavien luovien prosessien toteutumista hybridikontekstissa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja tarkemmin ryhmähaastatteluna. Haastateltava ryhmä koostui toimeksiantajayrityksen projektipäälliköistä, jotka ovat vastuussa luovista prosesseista ja niiden johtamisesta. Empiirinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa analyysiä apuna käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi empiirisellä aineistolla täydennetty viitekehys asiantuntijapalveluna toteutettavasta hybridistä luovasta prosessista, joka sisältää kuusi vaihetta: brief, vastabrief, luova brief, suunnittelu, tuotanto ja arviointi. Käyttämällä aikaa asiantuntijapalveluyrityksen suunnittelijoiden perusteelliseen perehdytykseen asiakasyrityksestä ja sen tarpeista, pyritään varmistamaan, että asiakkaan tarpeet on ymmärretty oikein, jotta niille voidaan muodostaa paras mahdollinen ratkaisu. Näiden vaiheiden lisäksi viitekehyksessä esitetään prosessin johtaminen sekä se, missä vaiheissa prosessia on tärkeää työskennellä kasvotusten, ja mitkä vaiheet voidaan toteuttaa etäyhteydellä.
Tutkimuksen tuloksista voivat hyötyä niin markkinointitoimistot kuin muutkin asiantuntijapalveluyritykset, jotka toteuttavat luovia prosesseja hybridikontekstissa. Koska jokainen luova prosessi on ainutlaatuinen, tuloksia hyödynnettäessä on huomioitava, että hybridin luovan prosessin mallia on sovellettava erikseen erilaisissa tilanteissa ja konteksteissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]