Varhaiskasvatusyksikön johtajan pedagogisen johtamisen haasteet ja mahdollisuudet varhaiskasvatuksen murroksessa
Kauppi, Erika (2024-06-07)
Kauppi, Erika
E. Kauppi
07.06.2024
© 2024 Erika Kauppi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406074276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406074276
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusyksikön pedagogisella johtajuudella vaikutetaan varhaiskasvatuksen laatuun sekä lasten, perheiden ja työyhteisön hyvinvointiin. Pedagogisen johtajuuden tulisi leimata johtajan työtä kaikissa osa-alueissa. Sen tulee vaikuttaa kaikissa johtajan roolissaan tekemiin valintoihin, jotka vaikuttavat pedagogiikkaan yksikössä. Tutkimuksessa pyrin selvittämään mikä haastaa pedagogista johtamista sekä sen kautta heikentää johtajan ja muun henkilöstön työssäjaksamista ja työnmielekkyyttä. Pyrin myös selvittämään mahdollisuuksia, jotka tukevat pedagogista johtamista sekä sen kautta johtajien ja muun henkilöstön työssäjaksamista ja työnmielekkyyttä.
Tutkimuksen toteutin kirjallisuuskatsauksena. Kohdistin tutkimukseni varhaiskasvatusyksiköiden johtajien pedagogiseen johtamiseen. Tutkimuksessa sivusin myös varhaiskasvatuksen hajautettua ja jaettua johtamista, sillä ne liittyvät pedagogiseen johtamiseen.
Löysin tutkimukseni aikana pedagogista johtajuutta sekä mahdollistavia, että haastavia tekijöitä. Näiden kautta voidaan vaikuttaa yksiköiden pedagogiikan johtamiseen. Osaan tekijöistä johtaja voi vaikuttaa suoraan omalla uudistumisen ja uudistamisen halullaan, sillä varhaiskasvatuksessa yksikön pedagogista johtajuutta toteutetaan paljolti pohjautuen vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksen kautta luodaan yhtenäistä näkemystä varhaiskasvatuksen arvoista ja pedagogiikasta, joiden kautta varhaiskasvatusta toteutetaan. Pedagoginen johtaja mahdollistaa tätä keskustelua muun muassa luomalla omaan organisaatioonsa rakenteet, joilla tämä keskustelu saadaan mahdollistettua. Osa pedagogiseen johtamiseen vaikuttavista tekijöistä ovat sellaisia, joihin johtaja ei voi suoraan itse vaikuttaa. Tutkimuksessa nousi esiin, kuinka on tärkeää haasteista huolimatta nähdä tulevaisuutta positiivisessa valossa ja johtaa muutosta sen kautta. Varhaiskasvatuksen johtajan vähimmäiskelpoisuusvaatimus on vuodesta 2030 eteenpäin varhaiskasvatuksen maisterin tutkinto, jolla pyritään varmistamaan pedagogiikan ja työntekijöiden pedagogisen osaamisen johtaminen ja suunnittelu. Päiväkodin nykyisten johtajien eläköityminen, eteenkin kuntapuolella vuoteen 2030 mennessä, aiheuttaa puutetta pätevistä johtajista tulevaisuudessa. Tämä tulee näkymään pedagogisen johtamisen osaamisen taidoissa. Tutkimuksessa nousi esille, että osa nykyisistäkin johtajista kaipaa lisää koulutusta pedagogiseen johtamiseen.Tämä tulisi huomioida koulutusta suunniteltaessa, jotta varhaiskasvatusyksikön pedagogisen johtamisen taso ei laskisi vaan pysyisi mukana varhaiskasvatuksen ja pedagogiikan uudistumisessa.
Tutkimuksen toteutin kirjallisuuskatsauksena. Kohdistin tutkimukseni varhaiskasvatusyksiköiden johtajien pedagogiseen johtamiseen. Tutkimuksessa sivusin myös varhaiskasvatuksen hajautettua ja jaettua johtamista, sillä ne liittyvät pedagogiseen johtamiseen.
Löysin tutkimukseni aikana pedagogista johtajuutta sekä mahdollistavia, että haastavia tekijöitä. Näiden kautta voidaan vaikuttaa yksiköiden pedagogiikan johtamiseen. Osaan tekijöistä johtaja voi vaikuttaa suoraan omalla uudistumisen ja uudistamisen halullaan, sillä varhaiskasvatuksessa yksikön pedagogista johtajuutta toteutetaan paljolti pohjautuen vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksen kautta luodaan yhtenäistä näkemystä varhaiskasvatuksen arvoista ja pedagogiikasta, joiden kautta varhaiskasvatusta toteutetaan. Pedagoginen johtaja mahdollistaa tätä keskustelua muun muassa luomalla omaan organisaatioonsa rakenteet, joilla tämä keskustelu saadaan mahdollistettua. Osa pedagogiseen johtamiseen vaikuttavista tekijöistä ovat sellaisia, joihin johtaja ei voi suoraan itse vaikuttaa. Tutkimuksessa nousi esiin, kuinka on tärkeää haasteista huolimatta nähdä tulevaisuutta positiivisessa valossa ja johtaa muutosta sen kautta. Varhaiskasvatuksen johtajan vähimmäiskelpoisuusvaatimus on vuodesta 2030 eteenpäin varhaiskasvatuksen maisterin tutkinto, jolla pyritään varmistamaan pedagogiikan ja työntekijöiden pedagogisen osaamisen johtaminen ja suunnittelu. Päiväkodin nykyisten johtajien eläköityminen, eteenkin kuntapuolella vuoteen 2030 mennessä, aiheuttaa puutetta pätevistä johtajista tulevaisuudessa. Tämä tulee näkymään pedagogisen johtamisen osaamisen taidoissa. Tutkimuksessa nousi esille, että osa nykyisistäkin johtajista kaipaa lisää koulutusta pedagogiseen johtamiseen.Tämä tulisi huomioida koulutusta suunniteltaessa, jotta varhaiskasvatusyksikön pedagogisen johtamisen taso ei laskisi vaan pysyisi mukana varhaiskasvatuksen ja pedagogiikan uudistumisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34624]