Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Conceptualising and addressing controversial issues in primary school contexts

Anttonen, Annu (2024-06-06)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202406064266.pdf (317.4Kt)
nbnfioulu-202406064266_mods.xml (12.22Kt)
nbnfioulu-202406064266_pdfa_report.xml (243.4Kt)
Lataukset: 


Anttonen, Annu
A. Anttonen
06.06.2024
© 2024, Annu Anttonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406064266
Tiivistelmä
Controversial issue teaching is commonly agreed upon to be important, both in the terms learning, but also for the development of competences for democratic culture. However, many teachers do not receive any formal training or practice during their teacher studies on how to teach them. This may result in teachers completely avoiding teaching and addressing controversial issues, or teaching them in a manner which won't build democratic conversational skills, nor take into account existing societal norms and socio-cultural influences. When it comes to primary school aged children, there also exist stigmas to teaching controversial issues, and a notion of 'being too young' to learn about such things. This notion, however, is misleading, and even exclusionary to young students, as many of them might already be knowledgeable about controversial issues and keen to discuss about them. Often due to the fear placed around the topic by adults, children do not get to express and challenge their thoughts, which can lead to exclusion, polarization of opinions and, in the worst case scenario, hate speech.

As such, in this bachelor's thesis, I'll look into what controversial issues are, and what issues are deemed controversial in school contexts through the existing literature. Furthermore, I'll discuss what could possibly affect whether controversial issues are taught in primary school contexts or not, and what challenges there are in teaching them. Finally, I'll write about suggestions, methods, and ideas from existing literature to teaching controversial issues in practice.
 
Kiistanalaisten ja vaikeiden aiheiden opetusta pidetään yleisellä tasolla tärkeänä, sekä oppimisen, että demokraattiseen kulttuuriin liittyvien pätevyyksien kehittymisen kannalta. Monet opettajat eivät kuitenkaan saa minkäänlaista virallista koulutusta tai harjoitusta niiden opettamiseen opettajankoulutuksen aikana, jolloin kiistanalaisten ja vaikeiden aiheiden opetusta saatetaan välttää, tai niitä opetetaan tavalla, joka ei pitkällä tähtäimellä kehitä rakentavaa vuorovaikutusta, eikä ota huomioon yhteiskunnassa esiintyviä normeja ja sosiokulttuurisia vaikutteita. Ala-asteikäisten lasten kohdalla vaikeiden ja kiistanalaisten opetukseen liittyy myös stigmoja, sekä käsitys siitä, että he ovat ‘liian nuoria’ oppimaan kyseisistä aiheista. Tämä on kuitenkin harhaanjohtava, ja jopa syrjäyttävä ajatus, sillä monikin lapsi voi olla hyvin tietoisia ja halukkaita puhumaan vaikeista ja kiistanalaisista aiheista. Usein aikuisen toimesta aiheen ympärille asetetun pelon vuoksi, lapset eivät pääse ilmaisemaan, ja haastamaan mietteitään, joka voi johtaa syrjäytyneisyyteen, mielipiteiden polarisoitumiseen sekä pahimmassa tapauksessa vihapuheeseen.

Tässä kasvatustieteen kandityössä tutkinkin olemassa olevan kirjallisuuden kautta, mitä kiistanalaiset ja vaikeat aiheet oikein ovat, ja mitä koulun piireissä mielletään kyseisiksi aiheiksi. Tutkin myös, mitkä asiat voivat vaikuttavat siihen, opetetaanko kiistanalaisia ja vaikeita aiheita ala-aste konteksteissa vai eikö, ja miksi niitä saatetaan vältellä. Lisäksi käsittelen vaikeiden ja kiistanalaisten aiheiden opetukseen liittyviä haasteita. Lopussa myös annan kirjallisuudessa esiintyviä suosituksia, metodeita ja vinkkejä vaikeiden ja kiistanalaisten aiheiden opetukseen käytännössä.
 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen