Seksuaalikasvatuksen cis- ja heteronormatiiviset käytänteet ja niiden haasteet sateenkaarinuorille
Niemi, Anni (2024-06-05)
Niemi, Anni
A. Niemi
05.06.2024
© 2024 Anni Niemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406054239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406054239
Tiivistelmä
Yksi seksuaalikasvatuksen tavoitteista on tarjota nuorelle mahdollisuus kokea oma seksuaali-suus hyvänä ja arvokkaana. Sen tarkoituksena on myös mahdollistaa nuorelle tietämys ja taidot, joiden avulla tämä voi tehdä itselleen parhaita mahdollisia valintoja seksuaalisuutensa suhteen. Seksuaalikasvatuksen sisältöjen ja opetuksen korostaessa cisnormatiivista ja kaksijakoista suku-puolimallia sekä heteronormatiivista olettamusta, nämä tavoitteet eivät kuitenkaan täyty kaikkien nuorten osalta. Useat tutkimukset osoittavat seksuaalikasvatuksen puutteellisuuden ja kritisoivat etenkin sen cis- ja heteronormatiivisia lähtökohtia. Seksuaalikasvatus ei vastaa sateenkaarinuor-ten tarpeita, ja osaltaan jättää heidät selviämään normatiivisen kulttuurin paineista yksin.
Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkielman tavoitteena on avata näkökulmia siihen, millä tavalla normatiiviset oletukset sukupuolista ja seksuaalisuudesta läpäisevät seksuaalikasva-tusta, ja millaisia haasteita nämä asettavat sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluville nuo-rille. Tutkimus tuo esiin kriittisen tarpeen puuttua seksuaalikasvatuksessa ilmeneviin cis- ja hete-ronormatiivisiin käytänteisiin ja korostaa tätä merkitystä sateenkaarinuorten terveyden ja hyvin-voinnin kannalta.
Seksuaalikasvatus ilmentää cis- ja heteronormatiivisuutta lähestymällä sukupuolia biologisista sekä dualistisista lähtökohdista, keskittymällä lisääntymiseen tähtäävään heteroseksiin sekä hete-rosuhteissa käytettävään ehkäisyyn, ja jättämällä sateenkaarinuoria sekä heidän identiteettejään koskevaa informaatiota käsittelemättä. Sateenkaarinuoret kokevat identiteettinsä näkymättömiksi ja seksuaalikasvatuksen cis- ja heteronormatiiviset käytänteet luovat kuvaa siitä, että sateenkaari-nuoret eivät ole yhdenvertaisia cissukupuolisten ja heteroseksuaalisten nuorten rinnalla.
Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkielman tavoitteena on avata näkökulmia siihen, millä tavalla normatiiviset oletukset sukupuolista ja seksuaalisuudesta läpäisevät seksuaalikasva-tusta, ja millaisia haasteita nämä asettavat sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluville nuo-rille. Tutkimus tuo esiin kriittisen tarpeen puuttua seksuaalikasvatuksessa ilmeneviin cis- ja hete-ronormatiivisiin käytänteisiin ja korostaa tätä merkitystä sateenkaarinuorten terveyden ja hyvin-voinnin kannalta.
Seksuaalikasvatus ilmentää cis- ja heteronormatiivisuutta lähestymällä sukupuolia biologisista sekä dualistisista lähtökohdista, keskittymällä lisääntymiseen tähtäävään heteroseksiin sekä hete-rosuhteissa käytettävään ehkäisyyn, ja jättämällä sateenkaarinuoria sekä heidän identiteettejään koskevaa informaatiota käsittelemättä. Sateenkaarinuoret kokevat identiteettinsä näkymättömiksi ja seksuaalikasvatuksen cis- ja heteronormatiiviset käytänteet luovat kuvaa siitä, että sateenkaari-nuoret eivät ole yhdenvertaisia cissukupuolisten ja heteroseksuaalisten nuorten rinnalla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]