STEAM-pedagogiikan soveltaminen varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä
Karevuo, Tiina (2024-06-04)
Karevuo, Tiina
T. Karevuo
04.06.2024
© 2024 Tiina Karevuo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044197
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on STEAM-pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. STEAM on toimintamalli, joka yhdistää opetuksessa ja oppimisessa tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taidetta ja matematiikkaa. STEAM-pedagogiikka nähdään keinona opettaa lapsille tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, kuten kriittistä ajattelua ja luovuutta. Tässä tutkimuksessa selvitetään STEAM-toimintamallia Intoa ja iloa Oivaltamosta -hankkeessa. Tavoitteena on tutkia, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö ymmärtää STEAM-pedagogiikan ja miten henkilöstön osaaminen sekä heidän työyksiköidensä toimintakulttuuri muuttuivat hankkeen aikana.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena neljässä Oulun kaupungin varhaiskasvatusyksikössä, jotka toimivat toimintamallin kehittämisen pilotointiyksiköinä. Jokaiselle pilottiyksikölle järjestettiin Oivaltamo-niminen tila, johon hankittiin STEAM-pedagogiikan toteuttamista tukevaa välineistöä ja materiaaleja. Yksiköiden henkilöstö perehdytettiin STEAM-pedagogiikkaan koulutuksella. STEAM-toimintamalli liitettiin vuonna 2016 Oulun kaupun-gin esiopetussuunnitelmaan ja vuoden 2022 varhaiskasvatussuunnitelmaan. Mallin voi katsoa olevan vahvasti läsnä useissa Oulun kouluissa, ja se on osa kaupungin opetuksen kehittämisstrategiaa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselytutkimus toteutettiin syksyllä 2022 ja keväällä 2023 Webropol-kyselysovelluksen avulla. Kyselyihin vastasi yhteensä 21 henkilöä. Haastattelut tehtiin keväällä 2023 puheluina Teams-sovelluksen välityksellä. Haastatteluun osallistui kaksi henkilöä. Intoa ja iloa Oivaltamosta -hanke, jossa STEAM-pedagogiikkaa sovellettiin, kesti 1.8.2021 – 31.07.2023. Kyselyt analysoitiin tilastollisesti ja haastattelut laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittavat, että STEAM-pedagogiikan määrittely muuttui tutkituilla varhaiskasvatuksen ammattilaisilla apuvälineitä vaativien opetustuokioiden korostuksesta laajempaan kokonaisvaltaiseen pedagogiseen näkemykseen. STEAM-toimintamalliin perustuvan pedagogisen osaamisen koettiin kehittyneen hankkeen aikana. Yksiköiden toimintakulttuurin koettiin kehittyneen yhteisöllisempään suuntaan. Tulokset viittaavat siihen, että lasten osallisuutta toimintamallissa tulisi kehittää enemmän, kuin mitä nyt tapahtui. Lisäksi toimintamallin eri osa-alueiden nykyistä tasapainoisempaan soveltamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Tärkeinä pedagogiikan kehittämistä tukevina käytäntöinä vastaajat pitivät koko henkilökunnan perehdyttämistä, toimivien käytänteiden kehittämistä ja esihenkilöiden tukea. Vaikuttavuuden näkökulmasta voidaan päätellä, että STEAM-toimintamallin kehittäminen ja soveltaminen tutkituissa yksiköissä oli mallin tavoitteiden suuntaista. STEAM-toiminta vaikutti tukevan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tavoitteiden toteutumista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena neljässä Oulun kaupungin varhaiskasvatusyksikössä, jotka toimivat toimintamallin kehittämisen pilotointiyksiköinä. Jokaiselle pilottiyksikölle järjestettiin Oivaltamo-niminen tila, johon hankittiin STEAM-pedagogiikan toteuttamista tukevaa välineistöä ja materiaaleja. Yksiköiden henkilöstö perehdytettiin STEAM-pedagogiikkaan koulutuksella. STEAM-toimintamalli liitettiin vuonna 2016 Oulun kaupun-gin esiopetussuunnitelmaan ja vuoden 2022 varhaiskasvatussuunnitelmaan. Mallin voi katsoa olevan vahvasti läsnä useissa Oulun kouluissa, ja se on osa kaupungin opetuksen kehittämisstrategiaa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselytutkimus toteutettiin syksyllä 2022 ja keväällä 2023 Webropol-kyselysovelluksen avulla. Kyselyihin vastasi yhteensä 21 henkilöä. Haastattelut tehtiin keväällä 2023 puheluina Teams-sovelluksen välityksellä. Haastatteluun osallistui kaksi henkilöä. Intoa ja iloa Oivaltamosta -hanke, jossa STEAM-pedagogiikkaa sovellettiin, kesti 1.8.2021 – 31.07.2023. Kyselyt analysoitiin tilastollisesti ja haastattelut laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittavat, että STEAM-pedagogiikan määrittely muuttui tutkituilla varhaiskasvatuksen ammattilaisilla apuvälineitä vaativien opetustuokioiden korostuksesta laajempaan kokonaisvaltaiseen pedagogiseen näkemykseen. STEAM-toimintamalliin perustuvan pedagogisen osaamisen koettiin kehittyneen hankkeen aikana. Yksiköiden toimintakulttuurin koettiin kehittyneen yhteisöllisempään suuntaan. Tulokset viittaavat siihen, että lasten osallisuutta toimintamallissa tulisi kehittää enemmän, kuin mitä nyt tapahtui. Lisäksi toimintamallin eri osa-alueiden nykyistä tasapainoisempaan soveltamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Tärkeinä pedagogiikan kehittämistä tukevina käytäntöinä vastaajat pitivät koko henkilökunnan perehdyttämistä, toimivien käytänteiden kehittämistä ja esihenkilöiden tukea. Vaikuttavuuden näkökulmasta voidaan päätellä, että STEAM-toimintamallin kehittäminen ja soveltaminen tutkituissa yksiköissä oli mallin tavoitteiden suuntaista. STEAM-toiminta vaikutti tukevan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tavoitteiden toteutumista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]