Asiantuntijuus ja ammatillinen identiteetti opettajia koskevissa mielipidekirjoituksissa : retorinen diskurssianalyysi
Leskelä, Reeta (2024-06-04)
Leskelä, Reeta
R. Leskelä
04.06.2024
© 2024, Reeta Leskelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044196
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen minkälaisia näkemyksiä opettajien asiantuntijuudesta ja ammatillisesta identiteetistä esiintyy julkisessa kirjoittelussa. Tutkielmassani käytetään retorisen diskurssianalyysin keinoja mielipidekirjoitusten tarkastelemisessa ja analyysissä. Tutkimukseni aineisto koostuu kahdestakymmenestä mielipidekirjoituksesta, jotka ovat julkaistu vuosien 2002 ja 2023 välillä. Tutkimuskysymykseni jakautuu kahteen osaan: minkälaista diskurssia opettajien asiantuntijuudesta käydään mielipidekirjoituksissa ja minkälaista diskurssia opettajien ammatillisesta identiteetistä käydään mielipidekirjoituksissa.
Nämä kaksi kysymystä on mielekästä esittää samassa tutkielmassa, sillä teoriakirjallisuuden mukaan asiantuntijaksi kehittymisen seuraamuksena yksilö yleensä muodostaa tietynlaisen ammatti-identiteetin. Tutkimukseni aihe on ajankohtainen, koska yhteiskunnassamme sekä globalisoituvassa maailmassa arvostetaan asiantuntijuutta ja osaamista. Opettajan asiantuntijuus rakentuu pedagogisen ja didaktisen osaamisen sekä ammattietiikan ja autonomian varaan. Ammatilliseen identiteettiin liittyy sosiaalisia ja kulttuurillisia käytänteitä sekä arvostuksia, joita rakennetaan opintojen jälkeen työelämässä.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että opettajia koskevissa mielipidekirjoituksissa on erotettavissa kolme teemaa, opettajien kompetenssia ja merkityksellisyyttä korostava diskurssi, identiteettiä ja ominaisuuksia korostava diskurssi sekä työoloja ja opetustyön muutosta korostava diskurssi. Mielipidekirjoitusten argumenttien tukena hyödynnetään monipuolisesti erilaisia retorisia keinoja ja ne siten pyrkivät vakuuttamaan lukijansa.
Nämä kaksi kysymystä on mielekästä esittää samassa tutkielmassa, sillä teoriakirjallisuuden mukaan asiantuntijaksi kehittymisen seuraamuksena yksilö yleensä muodostaa tietynlaisen ammatti-identiteetin. Tutkimukseni aihe on ajankohtainen, koska yhteiskunnassamme sekä globalisoituvassa maailmassa arvostetaan asiantuntijuutta ja osaamista. Opettajan asiantuntijuus rakentuu pedagogisen ja didaktisen osaamisen sekä ammattietiikan ja autonomian varaan. Ammatilliseen identiteettiin liittyy sosiaalisia ja kulttuurillisia käytänteitä sekä arvostuksia, joita rakennetaan opintojen jälkeen työelämässä.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että opettajia koskevissa mielipidekirjoituksissa on erotettavissa kolme teemaa, opettajien kompetenssia ja merkityksellisyyttä korostava diskurssi, identiteettiä ja ominaisuuksia korostava diskurssi sekä työoloja ja opetustyön muutosta korostava diskurssi. Mielipidekirjoitusten argumenttien tukena hyödynnetään monipuolisesti erilaisia retorisia keinoja ja ne siten pyrkivät vakuuttamaan lukijansa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34539]