Varhaiskasvatuksen toimiva työyhteisö : johtajuus, yhteistyö ja vuorovaikutus
Lampi, Annika; Kauppinen, Roosa (2024-06-04)
Lampi, Annika
Kauppinen, Roosa
A. Lampi; R. Kauppinen
04.06.2024
© 2024, Annika Lampi, Roosa Kauppinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044191
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen työyhteisön toimivuus ja toimimattomuus ovat olleet laajasti esillä erinäisissä keskusteluissa ja kirjallisuudessa viime vuosikymmenen aikana. Alan ollessa jatkuvassa muutoksessa, keskittyminen on usein käytännön työssä. Tämän myötä työn tekemisen taustalla olevat tekijät, kuten johtajuuden merkitys, vuorovaikutussuhteen luonne sekä yhteistyön toimivuus jäävät taka-alalle. Myös henkilöstön työnkuvien muutokset haastavat työyhteisöjen muotoutumista, jolloin päiväkodin johtajalta odotetaan suunnannäyttämistä. Johtajan rooli, työyhteisön jäsenten oman työn merkityksellisyyden hahmottaminen, vuorovaikutussuhteiden edistäminen ja kyky nähdä varhaiskasvatuksen toteutuminen yhteisenä toimintana ovat hälventyneet, vaikka nämä tulisi nähdä työyhteisön toimintaa kannattelevina voimina.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimme varhaiskasvatuksen työyhteisön toimivuutta johtajuuden, vuorovaikutuksen ja yhteistyön näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät ja seikat takaavat toimivan varhaiskasvatuksen työyhteisön. Tämän lisäksi tutkimuksella haluamme lisätä tietoisuutta varhaiskasvatuksen työyhteisön toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä, parantaa varhaiskasvatuksen laatua, edesauttaa työhyvinvointia edistävää johtajuutta sekä mahdollisesti lisätä alan vetovoimaa ja alalla pysyvyyttä.
Tutkimuksemme on toteutettu laadullisena tutkimuksena, tarkemmin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksemme aineisto koostuu yhteensä 42 lähteestä, joka sisältää tieteellisiä tutkimuksia, teoksia, vertaisarvioituja artikkeleita ja asiantuntijoiden julkaisuja. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsittelemme johtajuuden ilmiötä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Toinen luku puolestaan avaa varhaiskasvatuksen työyhteisön luonnetta, rakennetta, vuorovaikutussuhteita sekä toimintaa. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen merkittävimmiksi tuloksiksi nousivat työyhteisön toimivuuden kannalta yhteistyö- ja työyhteisötaidot, vuorovaikutussuhteiden aktiivinen rakentaminen, ammatillinen osaaminen ja suhtautuminen, yhteinen aika ja kommunikaation määrä, työyhteisön jäsenten yksilöllisten erojen tunnistaminen, henkilöstön pysyvyys, työtehtävien selkeys, yhteinen arvo- ja toimintaperusta sekä alan muutoksiin mukautuminen. Päiväkodin johtajan rooliksi toimivan työyhteisön rakentumisessa osoittautui tutkimustulosten mukaan vuorovaikutussuhteiden johtaminen, työntekijöiden ohjaaminen, motivointi ja sitouttaminen toimintaan, oman työn organisointi ja pedagoginen johtajuus, resurssien kohdentaminen, sekä työntekijöiden ja lasten hyvinvoinnin edistäminen.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimme varhaiskasvatuksen työyhteisön toimivuutta johtajuuden, vuorovaikutuksen ja yhteistyön näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät ja seikat takaavat toimivan varhaiskasvatuksen työyhteisön. Tämän lisäksi tutkimuksella haluamme lisätä tietoisuutta varhaiskasvatuksen työyhteisön toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä, parantaa varhaiskasvatuksen laatua, edesauttaa työhyvinvointia edistävää johtajuutta sekä mahdollisesti lisätä alan vetovoimaa ja alalla pysyvyyttä.
Tutkimuksemme on toteutettu laadullisena tutkimuksena, tarkemmin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksemme aineisto koostuu yhteensä 42 lähteestä, joka sisältää tieteellisiä tutkimuksia, teoksia, vertaisarvioituja artikkeleita ja asiantuntijoiden julkaisuja. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsittelemme johtajuuden ilmiötä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Toinen luku puolestaan avaa varhaiskasvatuksen työyhteisön luonnetta, rakennetta, vuorovaikutussuhteita sekä toimintaa. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen merkittävimmiksi tuloksiksi nousivat työyhteisön toimivuuden kannalta yhteistyö- ja työyhteisötaidot, vuorovaikutussuhteiden aktiivinen rakentaminen, ammatillinen osaaminen ja suhtautuminen, yhteinen aika ja kommunikaation määrä, työyhteisön jäsenten yksilöllisten erojen tunnistaminen, henkilöstön pysyvyys, työtehtävien selkeys, yhteinen arvo- ja toimintaperusta sekä alan muutoksiin mukautuminen. Päiväkodin johtajan rooliksi toimivan työyhteisön rakentumisessa osoittautui tutkimustulosten mukaan vuorovaikutussuhteiden johtaminen, työntekijöiden ohjaaminen, motivointi ja sitouttaminen toimintaan, oman työn organisointi ja pedagoginen johtajuus, resurssien kohdentaminen, sekä työntekijöiden ja lasten hyvinvoinnin edistäminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34624]