Monimuotoisen vuorovaikutusvalmennuksen vaikutus osallistujien ammatillisiin vuorovaikutustaitoihin sekä yhteisölliseen oppimiseen
Lahtinen, Aki (2024-06-04)
Lahtinen, Aki
A. Lahtinen
04.06.2024
© 2024 Aki Lahtinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044189
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa oli tavoitteena tutkia monimuotoisen vuorovaikutusvalmennuksen vaikutusta valmennukseen osallistuvien ammatillisten vuorovaikutustaitojen sekä yhteisöllisen oppimisen taitojen kehittymiseen. Ammatillisten vuorovaikutustaitojen sekä yhteisöllisen oppimisen nähdään teoreettisessa viitekehyksessä, tiimityön Big Five -mallissa, edistävän tiimityöskentelyn tehokkuutta. Tämän vuoksi nähdään tärkeänä tutkia miten valmennus vaikuttaa osallistujilla näihin taitoihin.
Monimuotoisen vuorovaikutusvalmennuksen toteutti Ahaa Vision Oy. Valmennus koostui aloitusinfosta sekä kahdesta valmennuskerrasta joista toinen toteutettiin etänä ja toinen lähitilaisuutena. Valmennus toteutettiin ja aineisto kerättiin syksyllä 2023. Valmennukseen osallistui valtionhallinnon organisaation henkilöstöosasto, yhteensä 98 henkilöä. Aineisto kerättiin verkkokyselynä, ja kysely toistettiin neljä kertaa valmennuksen aikana. Taustamuuttujina kyselyssä käytettiin asemaa sekä työkokemusta.
Kyselystä saatu aineisto analysoitiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Aineistoa analysoitiin keskiarvoja, keskihajontoja, keskiarvojen eroja, p-arvoja, luottamusvälejä ja efektikokoja käyttämällä. Näitä esitettiin taulukointia sekä kuvaajia hyödyntäen. Lisäksi valmennuksen vaikuttavuuden arvioinnin tukena on käytetty osallistujien saamia oivalluksia valmennuksessa, osallistujien arvioita sekä heidän antamiaan esimerkkejä valmennuksen vaikutuksesta omaan sekä työyhteisön toimintaan, ja osallistujien arviota valmennuksen hyödyllisyydestä.
Tulokset osoittavat, että osallistujien oman tulkinnan mukaan ammatilliset vuorovaikutustaidot sekä yhteisöllisen oppiminen taidot kehittyivät valmennuksen aikana. Asemalla tai työkokemuksella ei havaittu selkeää yhteyttä ammatillisten vuorovaikutustaitojen tai yhteisöllisen oppimisen lähtötasoon tai kehittymiseen. Tulokset tukevat käsitystä siitä, että toteutetulla monimuotoisella vuorovaikutusvalmennuksella oli merkittävää vaikutusta osallistujien ammatillisiin vuorovaikutustaitoihin sekä yhteisölliseen oppimiseen. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää ammatillisten vuorovaikutustaitojen sekä yhteisölliseen oppimiseen liittyvien valmennusten suunnittelussa ja vaikuttavuuden tutkimuksessa.
Monimuotoisen vuorovaikutusvalmennuksen toteutti Ahaa Vision Oy. Valmennus koostui aloitusinfosta sekä kahdesta valmennuskerrasta joista toinen toteutettiin etänä ja toinen lähitilaisuutena. Valmennus toteutettiin ja aineisto kerättiin syksyllä 2023. Valmennukseen osallistui valtionhallinnon organisaation henkilöstöosasto, yhteensä 98 henkilöä. Aineisto kerättiin verkkokyselynä, ja kysely toistettiin neljä kertaa valmennuksen aikana. Taustamuuttujina kyselyssä käytettiin asemaa sekä työkokemusta.
Kyselystä saatu aineisto analysoitiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Aineistoa analysoitiin keskiarvoja, keskihajontoja, keskiarvojen eroja, p-arvoja, luottamusvälejä ja efektikokoja käyttämällä. Näitä esitettiin taulukointia sekä kuvaajia hyödyntäen. Lisäksi valmennuksen vaikuttavuuden arvioinnin tukena on käytetty osallistujien saamia oivalluksia valmennuksessa, osallistujien arvioita sekä heidän antamiaan esimerkkejä valmennuksen vaikutuksesta omaan sekä työyhteisön toimintaan, ja osallistujien arviota valmennuksen hyödyllisyydestä.
Tulokset osoittavat, että osallistujien oman tulkinnan mukaan ammatilliset vuorovaikutustaidot sekä yhteisöllisen oppiminen taidot kehittyivät valmennuksen aikana. Asemalla tai työkokemuksella ei havaittu selkeää yhteyttä ammatillisten vuorovaikutustaitojen tai yhteisöllisen oppimisen lähtötasoon tai kehittymiseen. Tulokset tukevat käsitystä siitä, että toteutetulla monimuotoisella vuorovaikutusvalmennuksella oli merkittävää vaikutusta osallistujien ammatillisiin vuorovaikutustaitoihin sekä yhteisölliseen oppimiseen. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää ammatillisten vuorovaikutustaitojen sekä yhteisölliseen oppimiseen liittyvien valmennusten suunnittelussa ja vaikuttavuuden tutkimuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34622]