Opiskelijoiden hyvinvointi : tapaustutkimus toisen asteen opiskelijoille
Alajärvi, Hanna (2024-06-04)
Alajärvi, Hanna
H. Alajärvi
04.06.2024
© 2024 Hanna Alajärvi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044186
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toisen asteen opiskelijoiden kokemuksia heidän hyvinvoinnistansa sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaitos tai opettaja voisi tukea opiskelijoiden hyvinvointia. Tutkimuksessa rakennettiin kasvatustieteellinen opiskelijoiden hyvinvointimalli, joka pohjautui aikaisempaan tutkimukseen opiskelijoiden hyvinvoinnista, esiteltyihin hyvinvointimalleihin sekä kasvatustieteelliseen näkökulmaan. Hyvinvointimallin osa-alueita olivat koulun olosuhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuus ja sosiaaliset suhteet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä (n=16) ja analyysi suoritettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli ammatillisen oppilaitoksen syksyllä 2023 aloittanut opiskelijaryhmä.
Tutkimuksen tuloksissa selvitettiin, mistä opiskelijoiden hyvinvointi koostuu heidän kokemuksissaan. Kasvatusteoreettista näkökulmaa edusti koulun olosuhteet ja sivistysteoreettista näkökulmaa edusti itsensä toteuttamisen mahdollisuus, jotka molemmat tapahtuvat sosiaalisten suhteiden välityksellä. Tutkimuksessa nämä kaikki näkökulmat kulminoituivat opettajaan, joten tuloksissa todettiin opettajan laadulla olevan suuri merkitys opiskelijoiden hyvinvointiin.
Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten koulu tai opettajat voivat olla tukemassa opiskelijoiden hyvinvointia. Koulun olosuhteet edustivat kasvatusteoreettista näkökulmaa ja siitä katsoen tutkimuksessa nousi esille kahvila, jota toivottiin oppilaitokseen runsaasti. Kahvilassa toteutuvat kaikki hyvinvoinnin elementit eli koulun olosuhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuus ja sosiaaliset suhteet, joten se on tärkeä hyvinvoinnin elementti. Sivistysteoriaa tutkimuksessa edusti itsensä toteuttamisen mahdollisuus. Tutkimuksessa nousi esille, että koulu tai opettajat voivat tukea opiskelijoiden hyvinvointia sivistysteoreettiselta kannalta huolehtimalla opiskelijoiden koulutehtävien sopivasta määrästä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä (n=16) ja analyysi suoritettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli ammatillisen oppilaitoksen syksyllä 2023 aloittanut opiskelijaryhmä.
Tutkimuksen tuloksissa selvitettiin, mistä opiskelijoiden hyvinvointi koostuu heidän kokemuksissaan. Kasvatusteoreettista näkökulmaa edusti koulun olosuhteet ja sivistysteoreettista näkökulmaa edusti itsensä toteuttamisen mahdollisuus, jotka molemmat tapahtuvat sosiaalisten suhteiden välityksellä. Tutkimuksessa nämä kaikki näkökulmat kulminoituivat opettajaan, joten tuloksissa todettiin opettajan laadulla olevan suuri merkitys opiskelijoiden hyvinvointiin.
Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten koulu tai opettajat voivat olla tukemassa opiskelijoiden hyvinvointia. Koulun olosuhteet edustivat kasvatusteoreettista näkökulmaa ja siitä katsoen tutkimuksessa nousi esille kahvila, jota toivottiin oppilaitokseen runsaasti. Kahvilassa toteutuvat kaikki hyvinvoinnin elementit eli koulun olosuhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuus ja sosiaaliset suhteet, joten se on tärkeä hyvinvoinnin elementti. Sivistysteoriaa tutkimuksessa edusti itsensä toteuttamisen mahdollisuus. Tutkimuksessa nousi esille, että koulu tai opettajat voivat tukea opiskelijoiden hyvinvointia sivistysteoreettiselta kannalta huolehtimalla opiskelijoiden koulutehtävien sopivasta määrästä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]