Feministisen pedagogiikan toimintamallit ja mahdollisuudet luokanopettajan työssä
Mäkipörhölä, Annika (2024-06-04)
Mäkipörhölä, Annika
A. Mäkipörhölä
04.06.2024
© 2024 Annika Mäkipörhölä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406044176
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on tarkastella feminististä pedagogiikkaa ja sen konkreettisia toimintamuotoja sekä hyödyntämismahdollisuuksia luokanopettajan arjessa. Tutkielman toteutus tapahtuu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimuskysymyksenä on: Millä konkreettisilla tavoilla luokanopettaja voi toteuttaa feminististä pedagogiikkaa alakoulun kontekstissa?
Kasvatuksen kentällä tapahtuva tasa-arvotyö on kiehtonut minua pitkään, samoin kuin sen kontekstissa esiintyvät moninaiset yhteiskunnalliset teemat. Tutustuttuani feministisen pedagogiikan teoriaan tiesin välittömästi, että tähän aiheeseen haluan tutustua lisää. Halusin selvittää, millaiset opetusarjessa hyödynnettävät feministisen pedagogiikan keinot voivat tukea koulussa tehtävää tasa-arvotyötä, jotta saisin itselleni työkaluja, joilla toteuttaa arvojeni mukaista kasvatustyötä. Lisäksi halusin lisätä tietoisuutta tästä oppilaiden hyvinvointia, osallistumista sekä motivaatiota lisäävästä opettamisen mallista.
Tutkielmassa lähestyn feminististä pedagogiikkaa feminismin historian, sen keskusteluperinteiden, sukupuolen teorian sekä feministisen pedagogiikan suuntausten ja tavoitteiden pohjalta. Tutkiessani feministisen pedagogiikan mahdollisuuksia löysin useita mahdollisuuksia sen toteuttamiseen luokanopettajan arjessa. Löytämäni tulokset tuovat esiin feministisen pedagogiikan hyötyjä; se hyödyttää jokaista oppilasta ja oppilasryhmää, voimaannuttaen heitä niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. Se mahdollistaa luokkaan turvallisemman tilan ja aktivoi oppilaita painottaen heidän osallisuuttaan. Feministisen pedagogiikan tavoitteet menevät linjassa Perusopetuksen opetussuunnitelman kanssa. Feministinen pedagogiikka on kuitenkin saanut myös kritiikkiä ja sen soveltamiseen liittyy haasteita. Lisätutkimuksen tekeminen ja tiedon välittäminen eteenpäin kasvatusalan ammattilaisille olisikin tärkeää.
Kasvatuksen kentällä tapahtuva tasa-arvotyö on kiehtonut minua pitkään, samoin kuin sen kontekstissa esiintyvät moninaiset yhteiskunnalliset teemat. Tutustuttuani feministisen pedagogiikan teoriaan tiesin välittömästi, että tähän aiheeseen haluan tutustua lisää. Halusin selvittää, millaiset opetusarjessa hyödynnettävät feministisen pedagogiikan keinot voivat tukea koulussa tehtävää tasa-arvotyötä, jotta saisin itselleni työkaluja, joilla toteuttaa arvojeni mukaista kasvatustyötä. Lisäksi halusin lisätä tietoisuutta tästä oppilaiden hyvinvointia, osallistumista sekä motivaatiota lisäävästä opettamisen mallista.
Tutkielmassa lähestyn feminististä pedagogiikkaa feminismin historian, sen keskusteluperinteiden, sukupuolen teorian sekä feministisen pedagogiikan suuntausten ja tavoitteiden pohjalta. Tutkiessani feministisen pedagogiikan mahdollisuuksia löysin useita mahdollisuuksia sen toteuttamiseen luokanopettajan arjessa. Löytämäni tulokset tuovat esiin feministisen pedagogiikan hyötyjä; se hyödyttää jokaista oppilasta ja oppilasryhmää, voimaannuttaen heitä niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. Se mahdollistaa luokkaan turvallisemman tilan ja aktivoi oppilaita painottaen heidän osallisuuttaan. Feministisen pedagogiikan tavoitteet menevät linjassa Perusopetuksen opetussuunnitelman kanssa. Feministinen pedagogiikka on kuitenkin saanut myös kritiikkiä ja sen soveltamiseen liittyy haasteita. Lisätutkimuksen tekeminen ja tiedon välittäminen eteenpäin kasvatusalan ammattilaisille olisikin tärkeää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34593]