Peruskouluikäisten oppilaiden toiminnanohjaustaitojen kehittäminen yhteismusisoinnin avulla
Granat, Henna; Rahja, Johanna (2024-06-03)
Granat, Henna
Rahja, Johanna
H. Granat; J. Rahja
03.06.2024
© 2024 Henna Granat, Johanna Rahja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406034160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406034160
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yhteismusisoinnin ja toiminnanohjauksen välistä yhteyttä, vastaten tutkimuskysymykseen “Voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjaustaitoja kehittää yhteismusisoinnin avulla?”. Tutkimusmenetelmänä käytimme narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Salmisen (2011) mukaan narratiivinen katsaus pyrkii yhdistämään olemassa olevaa tutkimustietoa ytimekkäästi ja johdonmukaisesti ilman tiukkoja ja tarkkoja sääntöjä. Salminen (2011) toteaa kyseisen tutkimusmenetelmän mahdollistavan aiheen laaja-alaisen tutkimisen sekä kokonaisvaltaisen ja helppolukuisen kokonaisuuden muodostamisen.
Tutkielmaamme valikoituneissa tutkimuksissa yhteismusisointi näkyy yhdessä laulamisena ja –improvisointina, orkesterisoittona, oppilaiden omia instrumentteja hyödyntävänä yhtyesoittona sekä kuorolauluna. Toiminnanohjaus määritellään tässä työssä koostuvan kolmesta alakomponentista, jotka ovat inhibitio, työmuisti sekä kognitiivinen joustavuus. Tutkimustemme tulosten mukaan näyttäisi siltä, että yhteismusisointi kehittää toiminnanohjauksen alakomponenteista erityisesti inhibitiota. Osa yhteismusisointia ja toiminnanohjausta käsittelevistä tutkimuksista kykeni osoittamaan kehitystä myös työmuistissa sekä kognitiivisessa joustavuudessa.
Tutkielmamme mukaan yhteismusisointi vaatii rakenteellista hahmottamiskykyä, itsehillintää, tarkkaavaisuutta, huomion kiinnittämistä, sekä kognitiivisia- ja emotionaalisia taitoja. Yhteismusisointi näyttäisi myös pitävän sisällään kaikki Diamondin ja Leen (2011) määrittelemät toiminnanohjauksen kehittämisen komponentit. Yhteismusisoinnilla näyttäisi monipuolisena toimintana olevan potentiaalia kehittää peruskouluikäisten toiminnanohjaustaitoja. Tutkimuksemme tukee kuitenkin Okadan ja Slevcin (2018) näkemystä siitä, etteivät nykytutkimukset anna yhteneväistä käsitystä siitä, mihin toiminnanohjauksen alakomponentteihin musiikillisella toiminnalla voidaan vaikuttaa.
Tutkielmaamme valikoituneissa tutkimuksissa yhteismusisointi näkyy yhdessä laulamisena ja –improvisointina, orkesterisoittona, oppilaiden omia instrumentteja hyödyntävänä yhtyesoittona sekä kuorolauluna. Toiminnanohjaus määritellään tässä työssä koostuvan kolmesta alakomponentista, jotka ovat inhibitio, työmuisti sekä kognitiivinen joustavuus. Tutkimustemme tulosten mukaan näyttäisi siltä, että yhteismusisointi kehittää toiminnanohjauksen alakomponenteista erityisesti inhibitiota. Osa yhteismusisointia ja toiminnanohjausta käsittelevistä tutkimuksista kykeni osoittamaan kehitystä myös työmuistissa sekä kognitiivisessa joustavuudessa.
Tutkielmamme mukaan yhteismusisointi vaatii rakenteellista hahmottamiskykyä, itsehillintää, tarkkaavaisuutta, huomion kiinnittämistä, sekä kognitiivisia- ja emotionaalisia taitoja. Yhteismusisointi näyttäisi myös pitävän sisällään kaikki Diamondin ja Leen (2011) määrittelemät toiminnanohjauksen kehittämisen komponentit. Yhteismusisoinnilla näyttäisi monipuolisena toimintana olevan potentiaalia kehittää peruskouluikäisten toiminnanohjaustaitoja. Tutkimuksemme tukee kuitenkin Okadan ja Slevcin (2018) näkemystä siitä, etteivät nykytutkimukset anna yhteneväistä käsitystä siitä, mihin toiminnanohjauksen alakomponentteihin musiikillisella toiminnalla voidaan vaikuttaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]