Chatbotin kehitys projektinhallinnan opetukseen
Laakso, Ville (2024-06-02)
Laakso, Ville
V. Laakso
02.06.2024
© 2024, Ville Laakso. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406024144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406024144
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia chatbottien soveltuvuutta opetuskäyttöön ratkaisuna kasvavaan yksilöllisen opetuksen tarpeeseen. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä on sovellettu suunnittelutoimintatutkimusta. Työn ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin kirjallisuutta. Toisessa vaiheessa kehitettiin projektinhallintaa opettava chatbotti. Chatbotin kanssa toteutettiin kaksi kyselytutkimusta, joiden tuloksia hyödynnettiin chatbotin jatkokehityksessä ja kolmen kehitysperiaatteen muodostamisessa.
Tässä tutkimuksessa luotiin prototyyppi projektinhallinnan opettamiseen ja kolme kehitysperiaatetta opetusteknologian kehittämiseen: loppukäyttäjän jatkuva sisällyttäminen kehitystyöhön, yksilöllisen mukautuvan opetussisällön lisääminen ja eri alustojen sujuva integraatio. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä tuotantotalouden opetuksen kehittämisessä että laajemmin opetusteknologian kehityksessä. The purpose of this study is to investigate the suitability of chatbots for educational use as a solution to the growing need for individualized instruction. The research method used in this study is Action Design Research. In the first phase of the study, literature was reviewed. In the second phase, a chatbot teaching project management was developed. Two surveys were conducted with the chatbot, and the results were utilized in the further development of the chatbot and in forming three development principles.
In this study, a prototype was created for teaching project management, Also, three development principles for educational technology were identified: continuous involvement of end-users in development work, the inclusion of personalized adaptive educational content, and seamless integration across different platforms. The findings of the study can be utilized both in the educational development of Industrial engineering and management and more broadly in educational technology development.
Tässä tutkimuksessa luotiin prototyyppi projektinhallinnan opettamiseen ja kolme kehitysperiaatetta opetusteknologian kehittämiseen: loppukäyttäjän jatkuva sisällyttäminen kehitystyöhön, yksilöllisen mukautuvan opetussisällön lisääminen ja eri alustojen sujuva integraatio. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä tuotantotalouden opetuksen kehittämisessä että laajemmin opetusteknologian kehityksessä.
In this study, a prototype was created for teaching project management, Also, three development principles for educational technology were identified: continuous involvement of end-users in development work, the inclusion of personalized adaptive educational content, and seamless integration across different platforms. The findings of the study can be utilized both in the educational development of Industrial engineering and management and more broadly in educational technology development.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]