Yleisömääriin vaikuttavat tekijät osana jääkiekko-organisaatioiden kannattavuuden kehittämistä
Koski, Magnus (2024-05-29)
Koski, Magnus
M. Koski
29.05.2024
© 2024 Magnus Koski. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405294070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405294070
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee erilaisten tutkittujen tekijöiden vaikutusta jääkiekko-otteluiden yleisömääriin useiden eri jääkiekkosarjojen näkökulmista. Urheilu on yhteiskunnallisesti vaikuttava osa viihdealaa (Aguiar-Noury & Garcia-del-Barrio, 2019), ja korkeimmilla tasoilla kyse on liiketoiminnasta. Jääkiekko puolestaan lukeutuu osaksi urheilua, ja muun urheilun tavoin tällä on yhteiskunnallisesti vaikuttava rooli alueilla, joilla tätä pelataan isoissa määrin. Esimerkiksi Kanadassa jääkiekko on kansallislajin asemassa, ja tämän suosio on korkein kaikista urheilulajeista (Jedwab & Holley, 2021). Myös jääkiekko on liiketoimintaa korkeimmilla tasoilla. Yleisömääriin vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää jääkiekko-organisaatioiden harjoittaman liiketoiminnan kannalta, jotta yleisömäärää voitaisiin maksimoida ja tätä kautta parantaa toiminnan kannattavuutta ottelulipuista ja kausikorteista saatavien tulojen kautta. Maailman korkeatasoisimpana pidetty jääkiekkosarja, Pohjois-Amerikkalainen NHL (National Hockey League) saavutti kaudella 2023–2024 uuden yleisöennätyksensä runkosarjassa kokonaisyleisömäärällä mitattuna 18 ottelua ennen kaudenpäättymistä. Kauden aikana areenoiden täyttöaste oli keskimäärin 97 %. (NHL Public Relations, 2024.) Tilanne ei kutienkaan ole sama kaikissa sarjoissa, ja myös NHL:n kohdalla tietyt jääkiekon vetovoimatekijät voivat vaikuttaa liiketoimintaan positiivisesti muilla tavoin. Ottelutapahtumasta niin pelillisten kuin ei-pelillistenkin tekijöiden osalta on kyettävä tuottamaan kuluttajalle siinä määrin houkutteleva tuote, että tämä ylittää mahdollisiin muihin tapahtumiin osallistumisen tai muutoin otteluun saapumatta jättämisen vaihtoehtoiskustannuksen. Yleisömääriä voidaan myös pitää indikaationa lajin yleisestä kiinnostavuudesta kyseisellä markkinalla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38705]