Sosioekonomisen aseman yhteys koulumotivaatioon
Rantanen, Enni; Siponen, Oskari (2024-05-28)
Rantanen, Enni
Siponen, Oskari
E. Rantanen; O. Siponen
28.05.2024
© 2024, Enni Rantanen, Oskari Siponen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405284034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405284034
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sosioekonomisen asema yhteyttä lapsen koulumotivaatioon. Tutkielmassamme paneudumme, onko sosioekonomisella asemalla ja sen yhteydellä koulumotivaatioon jopa eriarvoistava vaikutus oppilaisiin meidän koulutuksellisesti tasa-arvoisessa yhteiskunnassamme. Pohdimme koulumotivaation, sosioekonomisen aseman sekä lisäksi paljon tutkitun koulumenestyksen yhteyttä. Lapsen sosioekonominen asema määritellään hänen vanhempiensa kautta ja avaamme käsitettä vanhempien tulojen, ammattiaseman sekä koulutustausta kautta. Koulumotivaatiota avaamme sisäisen ja ulkoisen motivaation kautta.
Tutkielma on tyypiltään kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto kokonaisuudessaan koostuu kasvatustieteellisestä, psykologisestä sekä sosiologisesta tutkimuksesta ja kirjallisuudesta. Tietojen keräämiseen olemme käyttäneet muun muassa Finna.fi-palvelua sekä Google Scholaria. Aineiston valikoimme arvioiden sen käyttökelpoisuutta tapauskohtaisesti julkaisuvuotta rajaamatta.
Kirjallisuudesta suorasti ja epäsuorasti yhdistellen paikansimme lapsen sosioekonomisella asemalla olevan yhteyttä koulumotivaatioon. Pitkäkantoiset vaikutukset koulumotivaatioon alkavat jo varhaislapsuudessa ja kulkevat mukana aina koulutuksen eri askelmiin. Perheiden erilaiset kasvatuskäytännöt, sekä kyky tukea lapsia henkisesti ja konkreettisesti vaihtelevat eri sosioekonomisista lähtökohdista tulevien lasten välillä. Tämä vaikuttaa olennaisesti muun muassa oppilaan omaksuttuihin oppimisstrategioihin, itsetuntoon ja sitä kautta myös oppilaan koulumotivaatioon ja koulumenestykseen. Yhteiskunnallisella tasolla pyritään tasoittamaan oppilaiden lähtötasoeroja muun muassa kohdentamalla tukea varhaiskasvatukseen.
Aihetta tulisi ehdottomasti tutkia lisää, sillä koulumotivaatio on yksi merkittävä tekijä paljon tutkitun sosioekonomisen aseman ja koulumenestyksen välillä. Erityisesti nuorten aikuisten haastattelut voisivat antaa arvokasta tietoa.
Tutkielma on tyypiltään kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto kokonaisuudessaan koostuu kasvatustieteellisestä, psykologisestä sekä sosiologisesta tutkimuksesta ja kirjallisuudesta. Tietojen keräämiseen olemme käyttäneet muun muassa Finna.fi-palvelua sekä Google Scholaria. Aineiston valikoimme arvioiden sen käyttökelpoisuutta tapauskohtaisesti julkaisuvuotta rajaamatta.
Kirjallisuudesta suorasti ja epäsuorasti yhdistellen paikansimme lapsen sosioekonomisella asemalla olevan yhteyttä koulumotivaatioon. Pitkäkantoiset vaikutukset koulumotivaatioon alkavat jo varhaislapsuudessa ja kulkevat mukana aina koulutuksen eri askelmiin. Perheiden erilaiset kasvatuskäytännöt, sekä kyky tukea lapsia henkisesti ja konkreettisesti vaihtelevat eri sosioekonomisista lähtökohdista tulevien lasten välillä. Tämä vaikuttaa olennaisesti muun muassa oppilaan omaksuttuihin oppimisstrategioihin, itsetuntoon ja sitä kautta myös oppilaan koulumotivaatioon ja koulumenestykseen. Yhteiskunnallisella tasolla pyritään tasoittamaan oppilaiden lähtötasoeroja muun muassa kohdentamalla tukea varhaiskasvatukseen.
Aihetta tulisi ehdottomasti tutkia lisää, sillä koulumotivaatio on yksi merkittävä tekijä paljon tutkitun sosioekonomisen aseman ja koulumenestyksen välillä. Erityisesti nuorten aikuisten haastattelut voisivat antaa arvokasta tietoa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]