Naisyrittäjyyden representaatiot : kuinka naisyrittäjät hyödyntävät sosiaalista mediaa brändinsä rakentamiseen?
Loukusa, Ria (2024-05-28)
Loukusa, Ria
R. Loukusa
28.05.2024
© 2024 Ria Loukusa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405284032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405284032
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä kanava niin vuorovaikutukseen kuin brändin rakentamiseenkin. Siitä on viime vuosina tullut tärkeä kanava etenkin naisyrittäjille, jotka ovat hyödyntäneet sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia henkilöbrändin rakentamiseen ja osaamisensa kaupallistamiseen. Tätä yrittäjyyden mallia tai naisyrittäjien itserepresentaatioita henkilöbrändäyksestä tai yrittäjyydestä sosiaalisessa mediassa ei ole vielä paljoa tutkittu. Tämän vuoksi tutkielmassa tarkastellaan naisyrittäjien representaatioita sosiaalisessa mediassa ja pyritään tuomaan ilmi näkemyksiä tavoista hyödyntää sosiaalista mediaa yrittäjyyden edistämiseen ja henkilöbrändin rakentamiseen. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää kuinka naisyrittäjät hyödyntävät sosiaalista mediaa menestyäkseen yrittäjinä.
Tässä tutkielmassa keskitytään erityisesti henkilöbrändin, yrittäjyyden ja representaation käsitteisiin. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään henkilöbrändin rakennusprosessia, henkilöbrändin merkitystä sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median vaikuttajia yrittäjinä. Nämä aiheet yhdistetään representaatioon, diskursseihin ja multimodaalisuuteen, joiden avulla empiirinen tutkimusaineisto analysoidaan. Tutkimus tehtiin multimodaalisena kriittisenä diskurssianalyysina, jonka aineisto on kerätty kuuden suomalaisen naisyrittäjän Instagramjulkaisuista. Tutkittavat naisyrittäjät ovat kaikki rakentaneet itselleen tunnistettavan henkilöbrändin sosiaalisessa mediassa ja representoivat yrittäjyyttä säännöllisesti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että henkilöbrändäys on sosiaalisessa mediassa strategia uran edistämiseen, asiakkaiden löytämiseen ja sosiaalisessa mediassa menestymiseen. Tutkimusaineiston perusteella naisyrittäjät eivät useinkaan puhuneet henkilöbrändäyksestä suoraan, mutta heidän visuaaliset ja verbaaliset brändielementit toistuvat heidän representaatioissaan. Naisyrittäjät representoivat usein arkeaan yrittäjinä, menestystään sekä kannustivat muita yrittäjyyteen. Yleinen teesi naisyrittäjien representaatioissa Instagramissa vaikuttaa olevan se, että yrittäjällä on vapaus valita, mitä tekee. Yrittäjyyttä representoidaan tavoiteltavana asiana jota pyritään etenkin sosiaalisen median vaikuttaja-alalla tekemään tutummaksi yleisölle.
Tässä tutkielmassa keskitytään erityisesti henkilöbrändin, yrittäjyyden ja representaation käsitteisiin. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään henkilöbrändin rakennusprosessia, henkilöbrändin merkitystä sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median vaikuttajia yrittäjinä. Nämä aiheet yhdistetään representaatioon, diskursseihin ja multimodaalisuuteen, joiden avulla empiirinen tutkimusaineisto analysoidaan. Tutkimus tehtiin multimodaalisena kriittisenä diskurssianalyysina, jonka aineisto on kerätty kuuden suomalaisen naisyrittäjän Instagramjulkaisuista. Tutkittavat naisyrittäjät ovat kaikki rakentaneet itselleen tunnistettavan henkilöbrändin sosiaalisessa mediassa ja representoivat yrittäjyyttä säännöllisesti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että henkilöbrändäys on sosiaalisessa mediassa strategia uran edistämiseen, asiakkaiden löytämiseen ja sosiaalisessa mediassa menestymiseen. Tutkimusaineiston perusteella naisyrittäjät eivät useinkaan puhuneet henkilöbrändäyksestä suoraan, mutta heidän visuaaliset ja verbaaliset brändielementit toistuvat heidän representaatioissaan. Naisyrittäjät representoivat usein arkeaan yrittäjinä, menestystään sekä kannustivat muita yrittäjyyteen. Yleinen teesi naisyrittäjien representaatioissa Instagramissa vaikuttaa olevan se, että yrittäjällä on vapaus valita, mitä tekee. Yrittäjyyttä representoidaan tavoiteltavana asiana jota pyritään etenkin sosiaalisen median vaikuttaja-alalla tekemään tutummaksi yleisölle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]