Teknologiakehityksen vaikutus videopelien kehitykseen
Liljeström, Lassi (2024-05-27)
Liljeström, Lassi
L. Liljeström
27.05.2024
© 2024, Lassi Liljeström. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405273974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405273974
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan videopelien kehityksen historiaa erityisesti teknologian kehityksen näkökulmasta. Tutkielma kertoo peligenreistä ja -mekaniikoista ja siitä, miten ne ovat historian aikana muuttuneet ja miten ne ovat vuorovaikuttaneet pelikehityksen kanssa. Tutkimusongelmana on tarkastella pelikehityksen muutoksia teknologian kehityksen suhteen. Tutkimuskysymyksinä on ”Kuinka pelikehitys on muuttunut vuosien varrella?” sekä ”Mikä pelikehityksen muutokseen on vaikuttanut?”. Tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Pelikehitys on alkanut laboratoriosta. Myöhemmin pelit ovat kaupallistuneet voimakkaasti teknologian kehityksen myötä. Esimerkiksi pelikonsolien ja tietokoneiden tultua ihmisten koteihin oli mahdollista myydä pelejä suuren yleisön pelattavaksi. Pelituotteiden kaupallistumisen lisäksi toinen pelikehityksen muutokseen vaikuttanut seikka teknologian kehityksessä oli pelimoottorien keksiminen. Pelimoottorit ovatkin merkittävä muutos pelikehityksessä, mutta ne ovat aiheuttaneet myös muuta muutosta pelikehityksessä, kuten nopeamman kääntämisen eri alustoille ja helpotusta pelimodifioimiseen. Pelimodifioiminen on tuonut merkittävästi lisää sisältöä peleihin ja antanut pelaajille mahdollisuuden toteuttaa mielikuvitustaan ja luovuuttaan muokkaamalla pelejä.
Pelikehityksen muutoksessa on tullut esille myös pelillistäminen, jolla pyritään lisäämään motivaatiota palveluiden käyttöön. Pelillistämisen on havaittu ainakin osittain toimivan ja sitä käytetään myös tukena liiketoiminnassa palveluiden myynnin kasvattamisessa. Tutkielmassa tarkasteltiin myös peligenrejä pelikehitykseen liittyen ja saatiin selville, että ne ovat suosittu, mutta epätarkka tapa kuvata pelejä. Pelejä voitaisiin luokitella myös mm. pelaamisen syyn ja pelin ohjaamisen perusteella.
Tutkielmassa käsitellään hieman myös peligrafiikoiden kehitystä. Teknologian kehitys on mahdollistanut entistä fotorealistisempien pelien kehityksen. Kuitenkaan fotorealismi ei aina ole se tyyli, mitä pelissä halutaan käyttää. Erilaisia grafiikkatyylejä on käytetty erilaisista syistä, kuten tarinankerronnan tukena.
Tutkielma tuo esille tietoa pelikehityksen historiasta teknologian kehityksen valossa. Tutkielman rajoituksena on kirjallisuuskatsauksen suppeus, joten jatkotutkimusta aiheesta on tarpeen tehdä. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat mobiili- ja virtuaalitodellisuuspelien historia.
Pelikehitys on alkanut laboratoriosta. Myöhemmin pelit ovat kaupallistuneet voimakkaasti teknologian kehityksen myötä. Esimerkiksi pelikonsolien ja tietokoneiden tultua ihmisten koteihin oli mahdollista myydä pelejä suuren yleisön pelattavaksi. Pelituotteiden kaupallistumisen lisäksi toinen pelikehityksen muutokseen vaikuttanut seikka teknologian kehityksessä oli pelimoottorien keksiminen. Pelimoottorit ovatkin merkittävä muutos pelikehityksessä, mutta ne ovat aiheuttaneet myös muuta muutosta pelikehityksessä, kuten nopeamman kääntämisen eri alustoille ja helpotusta pelimodifioimiseen. Pelimodifioiminen on tuonut merkittävästi lisää sisältöä peleihin ja antanut pelaajille mahdollisuuden toteuttaa mielikuvitustaan ja luovuuttaan muokkaamalla pelejä.
Pelikehityksen muutoksessa on tullut esille myös pelillistäminen, jolla pyritään lisäämään motivaatiota palveluiden käyttöön. Pelillistämisen on havaittu ainakin osittain toimivan ja sitä käytetään myös tukena liiketoiminnassa palveluiden myynnin kasvattamisessa. Tutkielmassa tarkasteltiin myös peligenrejä pelikehitykseen liittyen ja saatiin selville, että ne ovat suosittu, mutta epätarkka tapa kuvata pelejä. Pelejä voitaisiin luokitella myös mm. pelaamisen syyn ja pelin ohjaamisen perusteella.
Tutkielmassa käsitellään hieman myös peligrafiikoiden kehitystä. Teknologian kehitys on mahdollistanut entistä fotorealistisempien pelien kehityksen. Kuitenkaan fotorealismi ei aina ole se tyyli, mitä pelissä halutaan käyttää. Erilaisia grafiikkatyylejä on käytetty erilaisista syistä, kuten tarinankerronnan tukena.
Tutkielma tuo esille tietoa pelikehityksen historiasta teknologian kehityksen valossa. Tutkielman rajoituksena on kirjallisuuskatsauksen suppeus, joten jatkotutkimusta aiheesta on tarpeen tehdä. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat mobiili- ja virtuaalitodellisuuspelien historia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34176]