Varhaiskasvatuksen opettajien taidepedagogisen osaamisen kehittäminen tuutoroinnin avulla : säveltämiskasvatusta ja musiikkikasvatusteknologiaa päiväkodeissa
Alamikkelä, Niklas (2024-05-26)
Alamikkelä, Niklas
N. Alamikkelä
26.05.2024
© 2024 Niklas Alamikkelä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405263943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405263943
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään varhaiskasvatuksen opettajien taidepedagogisen osaamisen kehittämistä tuutoroinnin avulla. Osana tutkimusta järjestettiin tuutorointi-muotoinen täydennyskoulutus, jonka tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen henkilöstön taidepedagogista osaamista säveltämiskasvatuksen ja musiikkikasvatusteknologian sisältöjen parissa. Tuutorointi järjestettiin kahdessa eri päiväkodissa osana Oulun kaupungin Taiteen taimet ja kulttuurituutorit -hanketta. Täydennyskoulutuksessa integroitiin myös muita oppiainesisältöjä säveltämiseen ja koulutusteknologian hyödyntämiseen.
Laadullinen tutkimus toteutui metodologialtaan fenomenologisena. Aineisto kerättiin seitsemän tuutorointiin osallistuneen varhaiskasvatuksen opettajan kyselylomakevastauksista. Kyselylomake toteutui kaksiosaisena, ennen tuutorointia sekä tuutoroinnin jälkeen. Opettajien vastauksista koostunut aineisto on analysoitu käyttämällä induktiivisen sisällönanalyysin menetelmää. Analyysissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tuutoroinnista osana taidepedagogisen osaamisen kehittämistä, sekä säveltämiskasvatuksen ja musiikkikasvatusteknologian käytön kokemuksia varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksessa ilmennyt taidepedagogisen osaamisen kehittämisen tarve on ilmennyt muun muassa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin vuonna 2019 ilmaisemasta huolenaiheesta varhaiskasvatuksessa esiintynyttä taidekasvatuksen heikkoa laatua kohtaan. Varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutuksen kehittämisen tarpeiden ajankohtaisuus tulee ilmi myös vuonna 2024 julkaistussa Karvin arvioinnissa, jossa yhtenä varhaiskasvatuksen yliopistokoulutuksen kehittämisen kohteena on esitetty koulutuksen tietoperustan ajanmukaisuuden varmistaminen. Yhteiskunnallisten toimintaympäristön muutosten, kuten digitalisaation myötä ajanmukaisuuden varmistaminen on noussut esille myös jo työssä olevien jatkuvan osaamisen kehittämisen tarpeissa. Valtakunnallisella tasolla esille tulleiden osaamisen kehittämisen tarpeiden myötä säveltämiskasvatusta ja musiikkikasvatusteknologiaa sisältävän täydennyskoulutuksen tavoitteena oli kehittää, syventää ja ajanmukaistaa varhaiskasvatuksen henkilöstön taidepedagogista osaamista.
Tutkimustulokset tuovat esille tuutoroinnin hyödyt käytännönläheisenä ja vuorovaikutteisena täydennyskoulutuksen muotona, huomioiden myös sisällölliset merkitykset ja mahdolliset haasteet tuutoroinnin toteuttamisessa. Opettajien osaamisen kehittyminen musiikkikasvatusteknologian ja säveltämiskasvatuksen parissa tuo mukanaan myös jatkotutkimus- ja kehittämisideoita varhaiskasvatuksen kehittämistä ja tutkimustyötä varten.
Laadullinen tutkimus toteutui metodologialtaan fenomenologisena. Aineisto kerättiin seitsemän tuutorointiin osallistuneen varhaiskasvatuksen opettajan kyselylomakevastauksista. Kyselylomake toteutui kaksiosaisena, ennen tuutorointia sekä tuutoroinnin jälkeen. Opettajien vastauksista koostunut aineisto on analysoitu käyttämällä induktiivisen sisällönanalyysin menetelmää. Analyysissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tuutoroinnista osana taidepedagogisen osaamisen kehittämistä, sekä säveltämiskasvatuksen ja musiikkikasvatusteknologian käytön kokemuksia varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksessa ilmennyt taidepedagogisen osaamisen kehittämisen tarve on ilmennyt muun muassa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin vuonna 2019 ilmaisemasta huolenaiheesta varhaiskasvatuksessa esiintynyttä taidekasvatuksen heikkoa laatua kohtaan. Varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutuksen kehittämisen tarpeiden ajankohtaisuus tulee ilmi myös vuonna 2024 julkaistussa Karvin arvioinnissa, jossa yhtenä varhaiskasvatuksen yliopistokoulutuksen kehittämisen kohteena on esitetty koulutuksen tietoperustan ajanmukaisuuden varmistaminen. Yhteiskunnallisten toimintaympäristön muutosten, kuten digitalisaation myötä ajanmukaisuuden varmistaminen on noussut esille myös jo työssä olevien jatkuvan osaamisen kehittämisen tarpeissa. Valtakunnallisella tasolla esille tulleiden osaamisen kehittämisen tarpeiden myötä säveltämiskasvatusta ja musiikkikasvatusteknologiaa sisältävän täydennyskoulutuksen tavoitteena oli kehittää, syventää ja ajanmukaistaa varhaiskasvatuksen henkilöstön taidepedagogista osaamista.
Tutkimustulokset tuovat esille tuutoroinnin hyödyt käytännönläheisenä ja vuorovaikutteisena täydennyskoulutuksen muotona, huomioiden myös sisällölliset merkitykset ja mahdolliset haasteet tuutoroinnin toteuttamisessa. Opettajien osaamisen kehittyminen musiikkikasvatusteknologian ja säveltämiskasvatuksen parissa tuo mukanaan myös jatkotutkimus- ja kehittämisideoita varhaiskasvatuksen kehittämistä ja tutkimustyötä varten.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]