Kyberpahoinvoinnin syntyyn vaikuttavat tekijät VR-laitteiden käytössä
Nikki, Joonas (2024-05-24)
Nikki, Joonas
J. Nikki
24.05.2024
© 2024 Joonas Nikki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243937
Tiivistelmä
VR-laitteita käyttäessä saattaa tuntea pahoinvointia. Tätä pahoinvointia kutsutaan kyberpahoinvoinniksi. Kyberpahoinvointi johtuu liikkeen observoimisesta samalla tavalla kuin liikepahoinvointi, mutta fyysisen liikkeen sijaan liike tapahtuu virtuaalisen todellisuuden sisällä. Kyberpahoinvoinnin oireisiin kuuluu kalpea iho, pahoinvointi, oksentelu, kylmä hiki, huimaus, päänsärky, lisääntyvä kuolaus ja väsymys. Kyberpahoinvointi on VR-kokemuksen kannalta erittäin negatiivinen ja monessa tapauksessa johtaa kokemuksen ennen aikaiseen lopettamiseen. Kyberpahoinvoinnin tuntemiseen liittyy lukuisia yksilöllisiä sekä yleisempiä syitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ottaa selville, mitä nämä syyt ovat ja mistä ne johtuvat. Tämän tutkimuksen tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan ja analysoidaan aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimuksessa tuli esille monia eri teorioita kyberpahoinvoinnin aiheutumisen syistä. Yleisimmät näistä teorioista ovat aisti konfliktiteoria, myrkkyteoria, ryhdin epävakausteoria, ’rest frames’ teoria ja silmänliiketeoria. Teorioiden lisäksi tunnetuimpia kyberpahoinvointiin vaikuttavia tekijöitä ovat käyttäjän aikaisempi kokemus VR:n kanssa, käyttäjän syventymisen taso VR kokemuksen aikana ja käyttäjän kokeman VR median tyyppi. Kyberpahoinvointiin vaikuttaviin yksilöllisiin tekijöihin liittyy muun muassa käyttäjän yleinen terveys ja kunto sekä sukupuoli. Yksilöstä riippumattomia VR kypärästä johtuvia vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi laitteen viive, matala kuvataajuus ja liian suuri FOV. Suuri osa tutkituista kyberpahoinvointiin johtavista tekijöistä ovat vielä teorioita. Osa teorioista ovat konfliktissa toisten teorioiden kanssa ja tutkimukset kyberpahoinvointiin jatkuvat yhä, jotta oikeat teoriat saataisiin kiinteytettyä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34343]