Vetypohjaisten polttoaineiden tuotanto
Pekkala, Fanny (2024-05-24)
Pekkala, Fanny
F. Pekkala
24.05.2024
© 2024 Fanny Pekkala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243924
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö toteutetaan yhteistyössä Oomi Solar Oy:n kanssa. Oomi Solar Oy on suomalainen energiayhtiö, joka on aloittanut toimintansa vuonna 2024. Koko Suomessa toimiva Oomi Solar keskittyy kiinteistö- ja maavoimaloiden sekä teollisen kokoluokan aurinkopuistojen toimittamiseen. Oomi Solar Oy on Oomi Oy:n sisaryhtiö.
Koko maailmaa koskettava ilmastonmuutos edellyttää uusia teknologioita sen hillitsemiseksi. Kansainvälisesti on kiinnostuttu vedystä sen monipuolisuutensa vuoksi sekä siksi, että sen jalosteilla voidaan korvata fossiilia raaka-aineita useissa sovelluksissa. Tässä kandidaatintyössä tarkasteltiin vihreästä vedystä valmistettavien synteettisten polttoaineiden, kuten e-metanolin, e-metaanin, e-ammoniakin ja Fischer-Tropsch-polttoaineiden tuotantoa, käyttökohteita ja kannattavuutta. Vedyn ja siitä jalostettavien polttoaineiden vertailussa keskityttiin tarkastelemaan kuljetus-, varastointi- ja käyttömahdollisuuksia. Vedyn varastoinnin ja kuljetuksen tiedetään olevan haastavaa, joten vetyjalosteet tarjoavat ratkaisuja näihin haasteisiin.
Suora vetykäyttö tarjoaa puhdasta polttoainetta ja vähäisiä ympäristövaikutuksia, mutta sen varastoiminen ja kuljettaminen vaativat erityisiä infrastruktuureja ja teknologioita. Synteettiset polttoaineet tarjoavat vaihtoehdon vedyn varastoimiselle ja käytölle, ja niiden valmistusprosessit voivat hyödyntää uusiutuvia energialähteitä. Synteettisillä polttoaineilla voidaan korvata kokonaan fossiilisia polttoaineita tai vähentää niiden käyttöä. Tällä hetkellä vety ja vetypohjaiset polttoaineet eivät ole taloudellisesti kilpailukykyisiä, mutta jo 2030-luvulla tilanteen odotetaan muuttuvan.
Koko maailmaa koskettava ilmastonmuutos edellyttää uusia teknologioita sen hillitsemiseksi. Kansainvälisesti on kiinnostuttu vedystä sen monipuolisuutensa vuoksi sekä siksi, että sen jalosteilla voidaan korvata fossiilia raaka-aineita useissa sovelluksissa. Tässä kandidaatintyössä tarkasteltiin vihreästä vedystä valmistettavien synteettisten polttoaineiden, kuten e-metanolin, e-metaanin, e-ammoniakin ja Fischer-Tropsch-polttoaineiden tuotantoa, käyttökohteita ja kannattavuutta. Vedyn ja siitä jalostettavien polttoaineiden vertailussa keskityttiin tarkastelemaan kuljetus-, varastointi- ja käyttömahdollisuuksia. Vedyn varastoinnin ja kuljetuksen tiedetään olevan haastavaa, joten vetyjalosteet tarjoavat ratkaisuja näihin haasteisiin.
Suora vetykäyttö tarjoaa puhdasta polttoainetta ja vähäisiä ympäristövaikutuksia, mutta sen varastoiminen ja kuljettaminen vaativat erityisiä infrastruktuureja ja teknologioita. Synteettiset polttoaineet tarjoavat vaihtoehdon vedyn varastoimiselle ja käytölle, ja niiden valmistusprosessit voivat hyödyntää uusiutuvia energialähteitä. Synteettisillä polttoaineilla voidaan korvata kokonaan fossiilisia polttoaineita tai vähentää niiden käyttöä. Tällä hetkellä vety ja vetypohjaiset polttoaineet eivät ole taloudellisesti kilpailukykyisiä, mutta jo 2030-luvulla tilanteen odotetaan muuttuvan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]