Varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen johtajuus
Aherto, Maiju (2024-05-24)
Aherto, Maiju
M. Aherto
24.05.2024
© 2024, Maiju Aherto. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243918
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan suomalaisen varhaiskasvatuksen kontekstissa ilmenevää pedagogista johtajuutta erityisesti varhaiskasvatuksen opettajan roolista käsin. Varhaiskasvatusta kansallisella tasolla ohjaavat normiasiakirjat määrittelevät varhaiskasvatuksen opettajalle kuuluvan vastuun lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttamisesta, mutta roolin toteuttaminen käytännössä jää siinä epäselväksi.
Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, ja sen lähdemateriaalina on pääsääntöisesti käytetty sekä Suomessa että kansainvälisesti julkaistuja vertaisarvioituja tieteellisiä tekstejä. Tavoitteena on ollut luoda yhtenäinen jäsennys pedagogisesta johtajuudesta teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkielmassa määritellään varhaiskasvatuksen pedagogiikka, varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen osaaminen sekä pedagoginen johtajuus yleisenä käsitteenä.
Tutkimustulosten perusteella pedagoginen johtajuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa sateenvarjokäsitteenä, jonka alle sisältyy sekä pedagogiikan johtamista että pedagogista johtamista. Pedagoginen johtajuus muodostuu jaettuna asiantuntijuutena, yhteisenä vastuuna ja toimintaa määrittelevänä arvopohjana, jonka perimmäinen tarkoitus on pitää toiminta lapsen edun mukaisena. Pedagogisen johtajan rooliin kuuluu tutkimustulosten mukaan muun muassa pedagogisen keskustelun ylläpitäminen, toiminnan kriittinen tarkastelu ja ohjaavissa asiakirjoissa esitettyjen tavoitteiden toteutumisen varmistaminen. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan voidaan katsoa olevan tiiminsä pedagoginen johtaja, jonka valta ei kuitenkaan perustu esihenkilöasemaan, vaan koulutuksen myötä muodostuneeseen pedagogiseen asiantuntijuuteen. Opettajan vastuulla on tuoda pedagoginen näkökulma osaksi koko tiimin toimintakulttuuria yhteisten keskustelujen kautta.
Johtopäätöksissä todetaan, kuinka opettajankoulutusten sisältöä tulisi uudelleen tarkastella pedagogisen johtajuuden näkökulmasta, sillä varhaiskasvatuksen kentällä työskentelevät opettajat kaipaavat tehtävänkuvien ja johtajuusrakenteiden selkeyttämistä. Työyhteisössä valta päätyy aina jonkun käsiin, joten johtajuusrakenteita avaamalla mahdollistuisi sen päätyminen pedagogisesti pätevälle ammattilaiselle. Laadukas varhaiskasvatus edellyttää laadukasta pedagogista johtajuutta.
Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, ja sen lähdemateriaalina on pääsääntöisesti käytetty sekä Suomessa että kansainvälisesti julkaistuja vertaisarvioituja tieteellisiä tekstejä. Tavoitteena on ollut luoda yhtenäinen jäsennys pedagogisesta johtajuudesta teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkielmassa määritellään varhaiskasvatuksen pedagogiikka, varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen osaaminen sekä pedagoginen johtajuus yleisenä käsitteenä.
Tutkimustulosten perusteella pedagoginen johtajuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa sateenvarjokäsitteenä, jonka alle sisältyy sekä pedagogiikan johtamista että pedagogista johtamista. Pedagoginen johtajuus muodostuu jaettuna asiantuntijuutena, yhteisenä vastuuna ja toimintaa määrittelevänä arvopohjana, jonka perimmäinen tarkoitus on pitää toiminta lapsen edun mukaisena. Pedagogisen johtajan rooliin kuuluu tutkimustulosten mukaan muun muassa pedagogisen keskustelun ylläpitäminen, toiminnan kriittinen tarkastelu ja ohjaavissa asiakirjoissa esitettyjen tavoitteiden toteutumisen varmistaminen. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan voidaan katsoa olevan tiiminsä pedagoginen johtaja, jonka valta ei kuitenkaan perustu esihenkilöasemaan, vaan koulutuksen myötä muodostuneeseen pedagogiseen asiantuntijuuteen. Opettajan vastuulla on tuoda pedagoginen näkökulma osaksi koko tiimin toimintakulttuuria yhteisten keskustelujen kautta.
Johtopäätöksissä todetaan, kuinka opettajankoulutusten sisältöä tulisi uudelleen tarkastella pedagogisen johtajuuden näkökulmasta, sillä varhaiskasvatuksen kentällä työskentelevät opettajat kaipaavat tehtävänkuvien ja johtajuusrakenteiden selkeyttämistä. Työyhteisössä valta päätyy aina jonkun käsiin, joten johtajuusrakenteita avaamalla mahdollistuisi sen päätyminen pedagogisesti pätevälle ammattilaiselle. Laadukas varhaiskasvatus edellyttää laadukasta pedagogista johtajuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]