Tavaraliikenteen kuljetusketjujen optimointi harvaan asutuilla seuduilla Suomessa
Haukipuro, Sami (2024-05-24)
Haukipuro, Sami
S. Haukipuro
24.05.2024
© 2024, Sami Haukipuro. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405243904
Tiivistelmä
Kandidaatintyö käsittelee tavaraliikenteen kuljetusketjujen optimointia harvaan asutuilla seuduilla Suomessa. Työn tavoitteena on antaa yleiskuva aiheesta ja kartoittaa tavaraliikenteen kuljetusketjujen nykytilannetta sekä erityisesti kuljetusketjuihin liittyviä haasteita harvaan asutuilla seuduilla. Työ perustuu kirjallisuuskatsaukseen, jossa on hyödynnetty sekä suomalaisia että ulkomaalaisia kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Suomessa kuljetusketjut harvaan asutulla seudulla suoritetaan pääsääntöisesti tiekuljetuksina. Nämä joutuvat käyttämään varsin huonokuntoisia tieverkostoja. Huono tiestön laatu, alhaiset kantavuudet tiestöllä, pitkät välimatkat ja hajanainen asutus luovat merkittäviä haasteita kuljetusketjuille. Kirjallisuuskatsauksen perusteella haasteita on mahdollisuus selättää esimerkiksi yhteisjakelun, edestakaisten kuljetusten yhdistämisen ja viimeisen kilometrin optimoinnin keinoin.
Kuljetusketjujen optimointi on tärkeä osa nykyaikaista logistiikkaa, sillä se vaikuttaa moniin kuljetusketjujen ominaisuuksiin kuten toimitusnopeuteen ja asiakastyytyväisyyteen. Nykyisin kuljetusketjut toimivat varsin vanhoilla metodeilla, joten optimointi on tarpeen. Erityisesti viimeisen kilometrin optimointi on tärkeää, ja siinä sovellettujen keinojen sopivuuden arviointi ensimmäiseen kilometriin. Optimointikeinojen ohella tulee ottaa huomioon myös paikalliset olosuhteet.
Suomessa kuljetusketjut harvaan asutulla seudulla suoritetaan pääsääntöisesti tiekuljetuksina. Nämä joutuvat käyttämään varsin huonokuntoisia tieverkostoja. Huono tiestön laatu, alhaiset kantavuudet tiestöllä, pitkät välimatkat ja hajanainen asutus luovat merkittäviä haasteita kuljetusketjuille. Kirjallisuuskatsauksen perusteella haasteita on mahdollisuus selättää esimerkiksi yhteisjakelun, edestakaisten kuljetusten yhdistämisen ja viimeisen kilometrin optimoinnin keinoin.
Kuljetusketjujen optimointi on tärkeä osa nykyaikaista logistiikkaa, sillä se vaikuttaa moniin kuljetusketjujen ominaisuuksiin kuten toimitusnopeuteen ja asiakastyytyväisyyteen. Nykyisin kuljetusketjut toimivat varsin vanhoilla metodeilla, joten optimointi on tarpeen. Erityisesti viimeisen kilometrin optimointi on tärkeää, ja siinä sovellettujen keinojen sopivuuden arviointi ensimmäiseen kilometriin. Optimointikeinojen ohella tulee ottaa huomioon myös paikalliset olosuhteet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37286]