Metsokankaan koulu : lasten ympäristöt ja oppiminen, mukautuvan ulkovalaistuksen hyödyntäminen oppimisympäristössä
Tarkka-Salin, Mirva (2024-05-23)
Tarkka-Salin, Mirva
M. Tarkka-Salin
23.05.2024
© 2024, Mirva Tarkka-Salin. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233902
Tiivistelmä
Diplomityöni käsittelee mukautuvan ulkovalaistuksen hyödyntämistä oppimisympäristössä. Ulkovalaistuksen konseptisuunnitelma on toteutettu Oulun kaupungin sivistys-, vapaa-ajan- ja kulttuurikeskus Metsokankaan monitoimitalon pihapiiriin. Suunnittelualueeseen kuuluivat rakennusten Isometso, Pikkumetso sekä Korpimetso pihaympäristö. Diplomityö oli osa SenCity - Älykäs valaistus innovatiivisen kaupungin palvelualustana hanketta, jonka rahoittivat TEKES ja projektiin osallistuneet kaupungit.
Digitalisaatio tarkoittaa muutosta vuorovaikutuksessa sekä ympäristökokemuksessa, mutta se muuttaa myös oppimisympäristöjä. Urbaanissa kaupunkiympäristössä älykäs ja mukautuva valaistus mahdollistaa mm. energiatehokkaammat valaistusratkaisut. Valaistusinfrastruktuurin laajuus taas mahdollistaa sensoriteknologiaan pohjautuvan palvelualustan luomisen. Sensoriteknologiaa voidaan hyödyntää sekä valaistuksen ohjauksessa että tuottamaan tietoa ja sisältöä. Näitä molempia näkökulmia on tarkasteltu diplomityössäni.
Tutkimusmenetelmä on ollut laadullinen ja siinä on hyödynnetty myös tulevaisuuden tutkimuksen keinoja mm. skenaariotekniikka. Skenaariotekniikkaa voidaan käyttää tämän lisäksi valaistuksen ohjauksen suunnittelussa luotaessa erilaisia valaistusteemoja. Erilaisia valaistusmahdollisuuksia on esitetty konseptisuunnitelmassa. Diplomityön tulevaisuuden skenaariot ovat kirjoitettuja ja kuvitettuja tarinoita siitä, miten valaistusinfrastruktuuri voisi toimia palvelualustana ja miten mukautuva valaistus toimisi erilaisissa tilanteissa. Tarinoista toteutettiin prosessin aikana kyselytutkimus, johon vastasi Metsokankaan monitoimitalon henkilökuntaa, oppilaita ja vanhempia. Tämän lisäksi Oulun kaupungin virkamiehet, jotka olivat kytköksissä tutkimushankkeeseen, saattoivat vastata kyselytutkimukseen. Muita käytettyjä metodeja olivat kulttuuriluotain alkukartoituksessa sekä tilanneanalyysi Metsokankaan monitoimitalon vallitsevasta valaistuksesta. Kulttuuriluotaimeen vastasi pääasiassa Metsokankaan koulun henkilökuntaa. Opettajat osallistivat joissakin osioissa myös oppilaita. Tilanneanalyysi perustui valokuva-analyysiin ja valonjakotiedostoihin ja se oli oma prosessini muodostaakseni mielikuvan valaistusolosuhteista piha-alueella.
Diplomityön tavoitteena oli muodostaa käsitys siitä millaisia mahdollisuuksia valaistusinfrastruktuuri ja mukautuva valaistus voisi tarjota oppimisympäristössä ja erityisesti Metsokankaan monitoimitalon pihaalueella. Kulttuuriluotainmateriaaleista ja kyselyvastauksista ilmeni, että älykkäitä ja mukautuvia tilanteita ja teemoja pidettiin mielenkiintoisina ja toivottavina. Konseptisuunnitelmassa on esitetty mukautuvia valaistusratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää monin tavoin erilaisissa tilanteissa ja tilaisuuksissa oppimisympäristössä. Suunnitelmassa on erityisesti huomioitu pääkäyttäjäryhmän - lapsien - tarpeet. Mukautuvalla ulkovalaistuksella, joka suunnitelmissa on esitetty, saadaan toteutettua erilaisia inspiroivia teemoja Metsokankaan koulun ulkoympäristöön.
Digitalisaatio tarkoittaa muutosta vuorovaikutuksessa sekä ympäristökokemuksessa, mutta se muuttaa myös oppimisympäristöjä. Urbaanissa kaupunkiympäristössä älykäs ja mukautuva valaistus mahdollistaa mm. energiatehokkaammat valaistusratkaisut. Valaistusinfrastruktuurin laajuus taas mahdollistaa sensoriteknologiaan pohjautuvan palvelualustan luomisen. Sensoriteknologiaa voidaan hyödyntää sekä valaistuksen ohjauksessa että tuottamaan tietoa ja sisältöä. Näitä molempia näkökulmia on tarkasteltu diplomityössäni.
Tutkimusmenetelmä on ollut laadullinen ja siinä on hyödynnetty myös tulevaisuuden tutkimuksen keinoja mm. skenaariotekniikka. Skenaariotekniikkaa voidaan käyttää tämän lisäksi valaistuksen ohjauksen suunnittelussa luotaessa erilaisia valaistusteemoja. Erilaisia valaistusmahdollisuuksia on esitetty konseptisuunnitelmassa. Diplomityön tulevaisuuden skenaariot ovat kirjoitettuja ja kuvitettuja tarinoita siitä, miten valaistusinfrastruktuuri voisi toimia palvelualustana ja miten mukautuva valaistus toimisi erilaisissa tilanteissa. Tarinoista toteutettiin prosessin aikana kyselytutkimus, johon vastasi Metsokankaan monitoimitalon henkilökuntaa, oppilaita ja vanhempia. Tämän lisäksi Oulun kaupungin virkamiehet, jotka olivat kytköksissä tutkimushankkeeseen, saattoivat vastata kyselytutkimukseen. Muita käytettyjä metodeja olivat kulttuuriluotain alkukartoituksessa sekä tilanneanalyysi Metsokankaan monitoimitalon vallitsevasta valaistuksesta. Kulttuuriluotaimeen vastasi pääasiassa Metsokankaan koulun henkilökuntaa. Opettajat osallistivat joissakin osioissa myös oppilaita. Tilanneanalyysi perustui valokuva-analyysiin ja valonjakotiedostoihin ja se oli oma prosessini muodostaakseni mielikuvan valaistusolosuhteista piha-alueella.
Diplomityön tavoitteena oli muodostaa käsitys siitä millaisia mahdollisuuksia valaistusinfrastruktuuri ja mukautuva valaistus voisi tarjota oppimisympäristössä ja erityisesti Metsokankaan monitoimitalon pihaalueella. Kulttuuriluotainmateriaaleista ja kyselyvastauksista ilmeni, että älykkäitä ja mukautuvia tilanteita ja teemoja pidettiin mielenkiintoisina ja toivottavina. Konseptisuunnitelmassa on esitetty mukautuvia valaistusratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää monin tavoin erilaisissa tilanteissa ja tilaisuuksissa oppimisympäristössä. Suunnitelmassa on erityisesti huomioitu pääkäyttäjäryhmän - lapsien - tarpeet. Mukautuvalla ulkovalaistuksella, joka suunnitelmissa on esitetty, saadaan toteutettua erilaisia inspiroivia teemoja Metsokankaan koulun ulkoympäristöön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34609]