Työn hallinnan tunnetta ja yhteisöllisyyttä : varhaiskasvatustiimien näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista tiimityöhön
Stewart, Erika (2024-05-23)
Stewart, Erika
E. Stewart
23.05.2024
© 2024 Erika Stewart. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233900
Tiivistelmä
Suomessa on vuosina 2021–2024 käynnissä valtakunnallinen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu, jonka tavoitteena on vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa ja kehittää opetuksen laatua ja vaikuttavuutta. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kokeilussa mukana olevien moniammatillisten varhaiskasvatustiimien näkemyksiä kaksivuotisesta esiopetuksesta.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdytään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hallinnolliseen ja pedagogiseen kehitykseen kansanlastentarha-ajoista kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun. Lisäksi tarkastellaan moniammatillisen tiimityöskentelyn kontekstia painopisteen ollessa varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatustyön veto- ja pitovoimahaasteissa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kaksivuotinen esiopetus eroaa yksivuotisesta esiopetuksesta tiimityön näkökulmasta ja millaisia vaikutuksia sillä on varhaiskasvatustiimin tiimityöhön. Aineistonkeruu on toteutettu ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui neljä varhaiskasvatustiimiä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kaksivuotinen esiopetus lisää varhaiskasvatustiimien työn hallinnan tunnetta ja vahvistaa mahdollisuuksia toteuttaa työtehtäviä laadukkaammin kuin yksivuotisessa esiopetuksessa. Eri osapuolten välinen yhteenkuuluvuuden tunne sekä jaettu arvostus lisäävät henkilöstön sitoutumista ja työhyvinvointia. Kaksivuotinen esiopetus vahvistaa tiimin, lapsiryhmän ja lasten huoltajien välistä yhteisöllisyyttä, millä on myönteistä vaikutusta ilmapiiriin kautta tiimityöhön. Merkittäväksi tulokseksi osoittautuu myös, että ryhmän toimintakulttuuria välittävät eteenpäin tiimin lisäksi myös ryhmässä jatkavat lapset.
Kaksivuotisella esiopetuksella on myönteisiä vaikutuksia esiopetuksen tiimityöhön ja sen voidaan nähdä tasoittavan jonkin verran varhaiskasvatusalalla vallitsevia haasteita esiopetusta toteuttavan tiimin näkökulmasta. Pätevän ja muutoksiin sopeutuvan henkilöstön tarve on kuitenkin välttämätön. In Finland, a nationwide pilot of two-year pre-primary education is underway from 2021 to 2024, aiming to strengthen educational equality and enhance the quality and effectiveness of teaching. This master's thesis examines the views of multidisciplinary early childhood education (ECEC) teams participating in the pilot project on two-year pre-primary education.
The theoretical part of the study examines the administrative and pedagogical development of ECEC and pre-primary education from the era of folk nursery schools to the pilot project of two-year pre-primary education. Additionally, the context of multidisciplinary teamwork is explored, with an emphasis on ECEC, as well as on the challenges of attraction and retention in ECEC work. The objective of the thesis is to investigate how two-year pre-primary education differs from one-year pre-primary education from the perspective of teamwork and what impacts it has on the teamwork of ECEC teams. Data collection was conducted through group interviews involving four ECEC teams. The study is qualitative, and the analysis method used is data-driven content analysis.
The research findings indicate that two-year pre-primary education increases the sense of control over work among ECEC teams and strengthens the ability to perform tasks more effectively compared to one-year pre-primary education. The sense of belonging and shared appreciation among different parties increases staff commitment and well-being. Two-year pre-primary education enhances the sense of community among the team, the child group, and the children's guardians, positively affecting the atmosphere throughout teamwork. Another significant finding is that the group's operational culture is perpetuated not only by the team but also by the children continuing in the group.
Two-year pre-primary education has positive effects on pre-primary education teamwork, and it can be seen to somewhat alleviate the challenges prevailing in the ECEC field from the perspective of the team implementing pre-primary education. However, the need for competent and adaptable staff is essential.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdytään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hallinnolliseen ja pedagogiseen kehitykseen kansanlastentarha-ajoista kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun. Lisäksi tarkastellaan moniammatillisen tiimityöskentelyn kontekstia painopisteen ollessa varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatustyön veto- ja pitovoimahaasteissa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kaksivuotinen esiopetus eroaa yksivuotisesta esiopetuksesta tiimityön näkökulmasta ja millaisia vaikutuksia sillä on varhaiskasvatustiimin tiimityöhön. Aineistonkeruu on toteutettu ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui neljä varhaiskasvatustiimiä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kaksivuotinen esiopetus lisää varhaiskasvatustiimien työn hallinnan tunnetta ja vahvistaa mahdollisuuksia toteuttaa työtehtäviä laadukkaammin kuin yksivuotisessa esiopetuksessa. Eri osapuolten välinen yhteenkuuluvuuden tunne sekä jaettu arvostus lisäävät henkilöstön sitoutumista ja työhyvinvointia. Kaksivuotinen esiopetus vahvistaa tiimin, lapsiryhmän ja lasten huoltajien välistä yhteisöllisyyttä, millä on myönteistä vaikutusta ilmapiiriin kautta tiimityöhön. Merkittäväksi tulokseksi osoittautuu myös, että ryhmän toimintakulttuuria välittävät eteenpäin tiimin lisäksi myös ryhmässä jatkavat lapset.
Kaksivuotisella esiopetuksella on myönteisiä vaikutuksia esiopetuksen tiimityöhön ja sen voidaan nähdä tasoittavan jonkin verran varhaiskasvatusalalla vallitsevia haasteita esiopetusta toteuttavan tiimin näkökulmasta. Pätevän ja muutoksiin sopeutuvan henkilöstön tarve on kuitenkin välttämätön.
The theoretical part of the study examines the administrative and pedagogical development of ECEC and pre-primary education from the era of folk nursery schools to the pilot project of two-year pre-primary education. Additionally, the context of multidisciplinary teamwork is explored, with an emphasis on ECEC, as well as on the challenges of attraction and retention in ECEC work. The objective of the thesis is to investigate how two-year pre-primary education differs from one-year pre-primary education from the perspective of teamwork and what impacts it has on the teamwork of ECEC teams. Data collection was conducted through group interviews involving four ECEC teams. The study is qualitative, and the analysis method used is data-driven content analysis.
The research findings indicate that two-year pre-primary education increases the sense of control over work among ECEC teams and strengthens the ability to perform tasks more effectively compared to one-year pre-primary education. The sense of belonging and shared appreciation among different parties increases staff commitment and well-being. Two-year pre-primary education enhances the sense of community among the team, the child group, and the children's guardians, positively affecting the atmosphere throughout teamwork. Another significant finding is that the group's operational culture is perpetuated not only by the team but also by the children continuing in the group.
Two-year pre-primary education has positive effects on pre-primary education teamwork, and it can be seen to somewhat alleviate the challenges prevailing in the ECEC field from the perspective of the team implementing pre-primary education. However, the need for competent and adaptable staff is essential.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]