Luokanopettajien käsityksiä oppilaiden liikuntamotivaatiosta
Kärki, Ilari (2024-05-23)
Kärki, Ilari
I. Kärki
23.05.2024
© 2024 Ilari Kärki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233899
Tiivistelmä
Fyysisen aktiivisuuden tiedetään olevan yksi terveen elämän sekä lasten kasvun ja kehityksen perusedellytyksistä. Varhaisella fyysisellä aktiivisuudella voidaan välttää monet terveyshaitat tulevaisuudessa. Viime vuosina on puhuttu hyvin paljon nykylasten ja -nuorten liikkumattomuudesta. Lasten ja nuorten fyysisen kunnon heikentyminen ja ylipainoisuuden lisääntyminen onkin jo kansainvälinen ongelma. Tähän ongelmaan on yritetty löytää ratkaisua liikuntainterventioiden avulla sekä päivittämällä fyysisen aktiivisuuden suosituksia. Tässä tutkimuksessa selvitetään luokanopettajien näkemyksiä lasten liikuntamotivaatiosta ja heidän omasta roolistaan liikuntakasvattajana sekä heidän keinojaan motivoida lapsia liikkumaan. Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto koostuu neljän liikuntaa opettavan luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksina oli, että opettajat näkevät motivaation yleisesti sisäisenä haluna liikkua sekä syynä liikkumiseen ylipäätään. Motivaatio näkyy yleisimmin oppilaan innokkuutena tunneilla. Motivointikeinosta nousi esiin tärkeimpinä, ja useimmin toistuvina, liikuntakasvatuksen monipuolisuus sekä opettajan oma esimerkki. Myös eriyttämisen eri keinot nähtiin hyvinä motivointikeinoina.
Oma rooli lasten kasvattamisessa liikunnallisesti aktiivisiksi nähtiin tärkeänä, mutta yksilökohtaisesti vaihtelevana. Tärkein teema liikunnallisesti aktiivisien ihmisten kasvattamisessa oli liikuntakasvatuksen monipuolisuus.
Tutkimuksen tuloksina oli, että opettajat näkevät motivaation yleisesti sisäisenä haluna liikkua sekä syynä liikkumiseen ylipäätään. Motivaatio näkyy yleisimmin oppilaan innokkuutena tunneilla. Motivointikeinosta nousi esiin tärkeimpinä, ja useimmin toistuvina, liikuntakasvatuksen monipuolisuus sekä opettajan oma esimerkki. Myös eriyttämisen eri keinot nähtiin hyvinä motivointikeinoina.
Oma rooli lasten kasvattamisessa liikunnallisesti aktiivisiksi nähtiin tärkeänä, mutta yksilökohtaisesti vaihtelevana. Tärkein teema liikunnallisesti aktiivisien ihmisten kasvattamisessa oli liikuntakasvatuksen monipuolisuus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34624]