Kukoistavaa varhaiskasvatusta oppimassa : varhaiskasvattajien kokemuksia ammatillisesta kasvusta positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointikasvatuksen täydennyskoulutuksessa
Rita-Kasari, Kaisa (2024-05-23)
Rita-Kasari, Kaisa
K. Rita-Kasari
23.05.2024
© 2024 Kaisa Rita-Kasari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233898
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimuksen kohderyhmänä oli Hyvinvoiva varhaiskasvattaja positiivisen pedagogiikan soveltajana -täydennyskoulutus ja siihen osallistuneet varhaiskasvattajat. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia varhaiskasvattajien kokemuksia heidän ammatillisesta kasvustaan täydennyskoulutuksen aikana. Tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvattajien kuvaamat täydennyskoulutuksessa opitut valmiudet ja niiden ilmeneminen käytännössä. Kokemuksen käsitteen ja siihen liittyvän tulkinnallisuuden vuoksi tapaustutkimuksen lähestymistapana oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote.
Hyvinvoiva varhaiskasvattaja positiivisen pedagogiikan soveltajana oli Positive Education Oy:n järjestämä täydennyskoulutus, jonka opetussisältö koostui positiivisen pedagogiikan soveltamisesta ja laaja-alaisen hyvinvointikasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Täydennyskoulutus toteutettiin lukuvuoden 2023–2024 aikana Opetushallituksen rahoittamana hyvinvointihankkeena, johon ilmoittautui yhteensä 90 opetus- ja kasvatusalan ammattilaista ympäri Suomen. Kaikista täydennyskoulutukseen osallistuneista 17 varhaiskasvattajaa osallistui tutkimukseen. Tutkimusaineiston analysoinnissa sovellettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen yhtenä keskeisimpänä tuloksena nousi esiin varhaiskasvattajien täydennyskoulutuksessa kokema henkilökohtainen kasvu ammatillisen kasvun rinnalla. Varhaiskasvattajien kokema kasvu ilmenee heidän tiedollisten, taidollisten ja asenteellisten valmiuksien vahvistumisena ja näiden näyttäytymisenä käytännössä toimintatapojen ja jokapäiväisten käytäntöjen muuttumisena. Tutkimuksen tulokset osoittavat täydennyskoulutuksen tarjonneen osallistujilleen tarkoituksenmukaista tukea heidän osaamisensa kehittämiseen ja hyvinvointinsa edistämiseen. Tulokset tukevat positiivisen pedagogiikan periaatteiden mukaista ajatusta, jossa kasvattajan oma hyvinvointi nähdään edellytyksenä positiivisen pedagogiikan soveltamiseen ja laaja-alaisen hyvinvointikasvatuksen toteuttamiseen.
Hyvinvoiva varhaiskasvattaja positiivisen pedagogiikan soveltajana oli Positive Education Oy:n järjestämä täydennyskoulutus, jonka opetussisältö koostui positiivisen pedagogiikan soveltamisesta ja laaja-alaisen hyvinvointikasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Täydennyskoulutus toteutettiin lukuvuoden 2023–2024 aikana Opetushallituksen rahoittamana hyvinvointihankkeena, johon ilmoittautui yhteensä 90 opetus- ja kasvatusalan ammattilaista ympäri Suomen. Kaikista täydennyskoulutukseen osallistuneista 17 varhaiskasvattajaa osallistui tutkimukseen. Tutkimusaineiston analysoinnissa sovellettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen yhtenä keskeisimpänä tuloksena nousi esiin varhaiskasvattajien täydennyskoulutuksessa kokema henkilökohtainen kasvu ammatillisen kasvun rinnalla. Varhaiskasvattajien kokema kasvu ilmenee heidän tiedollisten, taidollisten ja asenteellisten valmiuksien vahvistumisena ja näiden näyttäytymisenä käytännössä toimintatapojen ja jokapäiväisten käytäntöjen muuttumisena. Tutkimuksen tulokset osoittavat täydennyskoulutuksen tarjonneen osallistujilleen tarkoituksenmukaista tukea heidän osaamisensa kehittämiseen ja hyvinvointinsa edistämiseen. Tulokset tukevat positiivisen pedagogiikan periaatteiden mukaista ajatusta, jossa kasvattajan oma hyvinvointi nähdään edellytyksenä positiivisen pedagogiikan soveltamiseen ja laaja-alaisen hyvinvointikasvatuksen toteuttamiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]